Projecte Educatiu de Centre (PEC) i Documents Relacionats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,44 KB
Projecte Educatiu de Centre (PEC)
El Projecte Educatiu de Centre (PEC) és el document que reflecteix la identitat i l'ideari del centre, concreta la seva finalitat, estableix la seva estructura organitzativa i recull la seva proposta educativa. Estructura la vida quotidiana al centre educatiu.
La Identificació del Centre (Qui Som?)
- La ubicació
- La història
- El marc administratiu i jurídic: Si és públic, depèn del ministeri. Si és concertat o privat, s'ha d'especificar la forma que adopta i com es constitueix en l'àmbit administratiu.
- Línies i l'oferta de places
- L'horari d'atenció educativa
Els Senyals d'Identitat (Què Volem Ser?)
Inclouen tot el conjunt de principis ideològics i identitaris que el centre adopta com a propis.
- La sostenibilitat i el respecte al medi ambient
- La diversitat cultural i ètnica i la interculturalitat
- Tolerància, solidaritat o cooperació
- Integració
- Coeducació
- Relació amb l'entorn extraescolar
- Línia pedagògica i ús d'unes determinades metodologies educatives
- Confessionalitat, laica o religió
Els Objectius Generals (Què Volem Aconseguir?)
Representen les metes que el centre es planteja assolir. Es poden organitzar en diferents àrees com:
- Objectius de caràcter educatiu
- Objectius relatius als recursos humans
- Objectius en l'àmbit de la gestió del centre
L'Estructura Organitzativa (Com Ens Organitzem?)
Es refereix a la manera com es coordinen les persones i es defineixen les responsabilitats en un centre. Se sol representar amb un organigrama.
Organigrama d'Escola Infantil de Primer Cicle:
- Director/a
- Equip Educatiu
- Consell Escolar de Centre (participació de la comunitat escolar al govern dels centres educatius)
- Associacions de Famílies d'Alumnat
Elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Es crea una comissió encarregada de posar en marxa i dinamitzar el projecte i portar-lo fins al redactat final.
- La comissió s'encarrega d'elaborar propostes.
- Debatudes entre diversos agents.
- Diferents aportacions, la comissió corregeix.
- La comissió procedeix a efectuar la redacció final.
- L'aprovació definitiva del PEC correspon al consell escolar del centre.
L'Anàlisi del Context
- Situació geogràfica
- Característiques socioeconòmiques i culturals de la població
- Història del centre
- Titularitat i tipologia del centre (si és públic o privat)
- Infraestructura i recursos: disponibilitat d'espais, estat de les instal·lacions, mobiliari, equips i materials
- Recursos humans
- Alumnat (Fitxa de Diagnòstic)
Fases en la Redacció del PEC
- Identitat del centre
- Senyals d'identitat
- Objectius generals
- Estructura organitzativa (fer el procés al revés)
Redactar els altres documents que componen el projecte educatiu, cal tenir en compte:
- La proposta pedagògica
- El projecte lingüístic
- Els projectes de convivència i igualtat
Avaluació i Revisió
Les Normes d'Organització i Funcionament de Centre (NOFC)
Les Normes d'Organització i Funcionament de Centre (NOFC) constitueixen el document, dirigit a tota la comunitat escolar, que regula l'organització de la convivència i el funcionament del centre. S'inclouen totes les normes que garanteixin el compliment del pla de convivència.
Normes Generals de Funcionament del Centre
- Calendari escolar marcat per l'Administració
- L'horari de l'alumnat en les diferents variants i també les ampliacions d'horari
- Normes d'entrades i sortides del centre
- Menjador (on les seves regles també formaran part de les NOFC)
- Grups i ràtios (l'oferta educativa del centre i la ràtio d'alumnes per docent)
- Les relacions amb les famílies (on són els mecanismes per relacionar-se amb les famílies)
Normes d'Admissió
- Els criteris d'admissió
- Els processos de preinscripció i matriculació
- Les condicions per les quals un nen o una nena poden causar baixa del centre
- Les quotes
Normes Higienicosanitàries
- Les condicions d'higiene en les quals les nenes i els nens han d'arribar al centre
- Les mesures addicionals d'higiene
- Les mesures que s'han d'adoptar davant les malalties infeccioses
- Les indicacions sobre la presa de medicaments
Drets i Deures de les Famílies
Com a usuàries del servei d'atenció educativa als seus fills, disposaran d'uns drets i uns deures que també estaran recollits en aquest document.
Protocols d'Actuació
Són uns procediments normalitzats que els professionals han de seguir davant una situació concreta.
- Protocol de detecció
- Protocols d'actuació davant indicis d'assetjament escolar
- Protocol davant un accident i la prestació de primers auxilis
El Pla de Convivència
El Pla de Convivència és el document en el qual s'estableixen els principis, els objectius i les actuacions encaminats a la millora de la convivència entre els diferents membres de la comunitat educativa. Està orientat a prevenir i gestionar conflictes entre iguals.
Disseny i Actuacions del Pla de Convivència
- Característiques del centre educatiu i del seu entorn
- Diagnosi de la convivència al centre
- Objectius del pla i mesures previstes per assolir-los
- Seguiment i avaluació del pla
Es determinaran les següents, en ordre de prioritat:
- Accions destinades a la prevenció de conflictes
- Actuacions que cal dur a terme en els casos en què es produeixin alteracions de la convivència, com trobar una solució positiva al conflicte o accions correctores i sancionadores
- Mesures d'intervenció amb altres agents implicats
El Pla de Convivència a l'Escola Infantil
Molts dels conflictes que tindran lloc més endavant arrelen en valors i creences consolidats al llarg de la vida i especialment en l'etapa infantil. Tractarem la integració i els valors relacionats amb la interculturalitat, la igualtat de gènere o l'acceptació de la diversitat.
Normes:
- Saludar quan s'entra i se surt de classe
- Compartir els materials i les joguines
- No excloure els companys en jocs espontanis
- Demanar les coses si us plau i donar les gràcies
- Puntualitat
El Pla d'Igualtat
El Pla d'Igualtat de centre és un document destinat a promoure l'educació en igualtat entre nenes i nens i a prevenir i eliminar la discriminació per raó de gènere. Se sustenta en la idea acceptada que els estereotips de gènere s'adquireixen durant la infantesa, a partir dels mecanismes d'observació-imitació. Des de les aules s'ha de contribuir a la formació en igualtat. El disseny del pla segueix una seqüència semblant a la que hem vist en el pla de convivència.
Les mesures estan destinades a assegurar:
- Una inclusió de la perspectiva de gènere en el PEC
- L'ús no sexista del llenguatge
- La selecció de materials escolars i recursos educatius no sexistes
- Que les educadores no tinguin un tracte diferenciat envers els nens segons el seu gènere
- Joguines neutres
- Formació adequada en matèria d'igualtat de gènere
- Que les famílies adquireixin pautes i criteris per donar continuïtat a l'aplicació de pràctiques coeducatives a la llar
El Projecte Lingüístic (PLC)
El Projecte Lingüístic (PLC) és el document en el qual s'expliciten tots els aspectes del centre educatiu relacionats amb el tractament, l'ensenyament i la utilització de les llengües.
El PLC i la Llengua Vehicular
El projecte lingüístic anirà vinculat a l'estatus de la llengua pròpia com a vehicular.
- A Catalunya, la llengua pròpia de Catalunya és el català.
- Al País Valencià (PEPLI), estableix el temps mínim destinat als continguts curriculars en cada llengua: valencià o català, castellà i llengua estrangera.
- A les Illes Balears, tradicionalment el català...