Projecte Educatiu: Aspectes a tenir en compte abans de començar
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,55 KB
Què hem de tenir en compte abans: el projecte educatiu ha de donar resposta a les necessitats de la forma més adequada possible. Tenint en compte l’entorn i les característiques socioculturals. El projecte no pot ser una relació d’intencions, han de partir de la realitat que existeix.
↳L’entorn geogràfic: tipus de població, barri, ..
↳Titularitat i tipologia: si és públic o privat.
↳Infraestructura i recursos:
->Aparició de recursos
->Estat d'infraestructures
->Etapes i utilització
↳Característiques dels alumnes: orígens, procedència, estructura familiar…
Senyes d’identitat:
Qui som com a centre?
-Història+ubicació
-Marc administratiu i jurídic
->Public: ajuntament, administració, ministeri, departament
->Concertat
->Privat
-Forma i denominació
->Escola bressol
->Llar d’infants
-Forma jurídica
->Empresa
->Societat autònoma
->Cooperativa
Principis ideològics:
→Establir prioritats d'en objectius generals
→Orientacions respecte la convivència, la diversitat i la identitat
→Canals de participació i col·laboració de les famílies
→Relacions i cooperació amb altres àmbits
→Aspectes relacionats amb valors-> sostenibilitat, medi ambient…
→La no discriminació en funció del sexe (coeducació)
→Creences religioses
Els objectius generals: què prenem com a centre?
→Intencions i propòsits del centre. La concreció es planifiquen a través d’uns objectius generals.
Objectius generals: representeu les metes o finalitats del centre, que es planteja aconseguir. Com volem arribar a ser?
->Objectius de caràcter educatiu ->Objectius relatius als recursos humans->Objectius de govern institucional, relacions internes i externes. ->Objectius en l’àmbit econòmic i administratiu
*Estructura ideològica sobre els quals s'assentaren els projectes *Han de ser amplis per tenir en compte tota la pràctica educativa però concrets per portar-ho a terme.
Estructura organitzativa:
⇒Reflecteix la manera d’organitzar el funcionament d’un centre.
Inclou: Les relacions de jerarquia/Organigrama
Funcions dels treballadors i les seves responsabilitats*els elements que constitueixen l'estructura organitzativa vindran adonats per les necessitats del propi centre haurà de donar resposta a totes les intencions del centre *epenent dels objectius: estructura personal
Les normes d’organització i funcionament(NOF)
Hem d’aplegar el conjunt d’acords i decisions organitzades i de funcionament que s’hi adopten per possible el treball educatiu i de gestió que permet assolir els objectius proposats en el PEC i en la programació anual.
S’establirà de forma clara:
→ Relacions entre els diferents sectors.
→ Regles i drets.
* S’actualitza cada any, l’ha de conèixer tot el personal docent.
Apartats
→ Recursos humans i funcions: Funcions i responsabilitats de la direcció i l’equip directiu. Drets i deures de l’equip.
→ Normes de funcionament del centre: Calendari escolar: cada centre escull els dies de lliure disposició. i L’horari:
Exemple de 8:30 a 17h els alumnes que no es queden el menjador 8:30 a 12/15 a m 17h ‘mitja jornada’ 8:30h a 15h
Normes d’entrada i sortida El menjador Grups i ràtios Relacions amb famílies→ Drets i deures de les persones usuàries
Les famílies i els infants tindran drets i deures → Normativa d’admissió
Requisits i barem per accedir si hi ha més demanda que oferta
Processos de preinscripció i matriculació
Condicions per causar baixa de la plaça
Les quotes
→ Normes higienicosanitàries: Normes que les famílies hem de complir per evitar possibles, infeccions i Protocols:
- Detecció maltractament - Accident prestació d’auxili - Període d’adaptació - Detecció de malaltia infecciosa - Realització de sortida - Pla d’avaluació
Proposta pedagògica de centre:
Segon nivell de concreció
A l’article 91.4 De la Llei d’Educació de Catalunya determina que: El projecte Educatiu ha de contenir, com a mínim els elements següents
L’aplicació dels criteris d’organització pedagògica, les prioritats i els plantejaments educatius, els procediments d’inclusió i altres actuacions que caracteritzen el centre.
La concreció i el desenvolupament dels currículums
Aquests continguts es concentren en el PPC i document on es recullen de manera detallada les intencions educatives del centre i la manera d’abordar-les.
Aquesta proposta forma part del PEC, és la concreció de l’acció pedagògica emanada del projecte educatiu.
→ És com una adaptació del currículum adaptada al context i necessitats de l’alumnat del centre.
Adaptar objectius
Seqüenciar continguts
Ordenar els continguts en el temps i organitzar-los entre ells.
Els objectius transversals s’han d’incloure
Criteris de seqüenciació
Principis metodològics
Aprenentatge significatiu//El joc com a metodologia//Perspectiva globalitzadora//Importància de l’afecte.
Metodologia:
Centre d’interès
Racons
Tallers
Lloc lliure
Joc experimental
Racó de joc → Infants juguen (sobre temes)
Ambients de treball → Espais de treball amb activitats dissenyades per cobrir objectius específics, per nivells.
Murales:
Entrevista
Interrogació-> Entrevista, questionari
Observació-> Diari de classe, anecdotari, llista de control, escala d'observació, escala d’estimació