Què és el Projecte Curricular de Centre (PCC)? Guia Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,09 KB

Què és el Projecte Curricular de Centre (PCC)?

PCC (Projecte Curricular de Centre)

(La legislació actual no considera el PCC com un document amb entitat pròpia, sinó que els seus continguts queden integrats dins del Projecte Educatiu de Centre o PEC).

  • És el document que defineix la proposta organitzativa del procés educatiu i d'aprenentatge.
  • Explicita els criteris generals sobre què, com i quan ensenyar i avaluar en funció del model educatiu definit en el PEC i del marc normatiu que es desprèn de l'ordenació curricular.
  • Permet concretar el currículum prescrit en propostes d’intervenció didàctica, adequades a un context específic.
  • La seva contextualització ha de considerar l’entorn, el centre, el seu alumnat i, en el seu darrer nivell de concreció, el grup-classe.
  • En el Projecte Curricular de Centre, cada docent contrasta la seva pràctica amb la d'altres col·legues de l'equip.

Què estableix l'Administració en l'ordenació curricular?

L'Administració només estableix els següents punts en l'ordenació curricular:

  • Objectius generals d’etapa.
  • Definició de les àrees en què s'organitzen els àmbits de coneixement.
  • Objectius generals de cada àrea (què ha d'haver estat capaç d'aprendre l'alumne).
  • Blocs de continguts per àrees.
  • Objectius terminals de cada àrea.
  • Distribució horària mínima per cicle de cadascuna de les àrees.

A partir del Projecte Curricular de Centre, el professorat elabora la programació d'aula.

El PCC incideix en les opcions metodològiques, la distribució del temps, l'avaluació i el respecte a les diferències, entre d'altres.

Elements que configuren el PCC

Què ensenyar?

  • Objectius generals del centre i les etapes: adequació dels objectius generals de l'etapa a les característiques del centre.
  • Objectius i continguts generals de les àrees.

Quan ensenyar?

  • Objectius generals de l’àrea per a cada cicle: concreció dels objectius generals de cada àrea per a cadascun dels cicles de l’etapa.
  • Seqüències de contingut: concreció dels continguts de cada àrea i organització en unitats d’aprenentatge.

Com ensenyar?

  • Opcions metodològiques: criteris i opcions que orienten la forma d’ensenyar a cada àrea educativa.
  • Criteris d’organització espai/temps.
  • Materials curriculars i recursos didàctics.

Què, com i quan avaluar?

  • Pautes d’avaluació: procediments, instruments i criteris.
  • Reflexió sobre el registre de les avaluacions: informes, observacions, entrevistes, etc.
  • Criteris de promoció: pautes per prendre decisions sobre la promoció de l’alumnat.

Elaboració del Projecte Curricular de Centre

Durant l'elaboració del PCC cal tenir en compte:

  • La importància d'actituds, valors i normes (saber estar) i una superació de la polèmica entre «saber» i «saber fer».
  • La consideració de la necessitat de generar aprenentatges funcionals i significatius.
  • L'atenció a la configuració de projectes integrats que superin la desconnexió que de vegades es dona en ensenyaments que parteixen de matèries separades.
  • La consideració d'eixos o continguts transversals que no sembla apropiat treballar com a àrees aïllades o com a blocs dins d'una àrea: consum, premsa, medi ambient, pau, etc.

La planificació de la seva elaboració

Informació

  • Objectiu: Compartir informació, resoldre dubtes i ampliar coneixements.
  • Estratègies: Elaboració de materials, presentació d’esquemes, ús de suports visuals i creació de grups de treball.

Diagnòstic institucional

  • Objectiu: Coneixement i explicitació de la situació del centre (què cal millorar).
  • Accions: S'han de delimitar responsabilitats (qui ho fa, amb què, on i quan).
  • Factors a considerar: Plantejaments organitzatius, estructures del centre i sistema relacional.

Organització professional

  • Clau: Importància del treball en equip del professorat (responsabilitat del Cap d'Estudis).
  • Agrupació: Pot ser diversa segons els objectius que es persegueixin (per departaments o seminaris d'àrea, per cicles o nivells, per comissions tècniques).

Organització del contingut

L'organització es pot fer segons diferents criteris:

  • Segons els elements de l'ordenació curricular.
  • Segons el caràcter d'agrupació del contingut (per temes, per nuclis interdisciplinaris, per idees eix, etc.).
  • Segons activitats marc (la casa, els aliments, la televisió, el barri, etc.).

Entradas relacionadas: