Programes d'Ensenyament i Immersió Lingüística al País Valencià

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,77 KB

Programa d'Ensenyament en Valencià (PEV)

En les poblacions de predomini lingüístic valencià, els centres amb un nombre d’alumnes majoritàriament valencianoparlants podran adoptar, quan les condicions sociolingüístiques del context ho permeten, el Programa d'Ensenyament en Valencià (PEV). Aquest programa comportarà l’ús del valencià com a llengua base d’aprenentatge en tot el tram d’escolarització obligatòria. El castellà serà introduït a partir de primer de primària dins l’àrea de llengua. El PEV continua en l’ESO. En aquest programa, la major part de les àrees no lingüístiques tenen el valencià com a llengua vehicular d’aprenentatge.

Beneficis del PEV per a l'alumnat

El fet que l’alumnat valencianoparlant comence l’escolaritat donant més importància al valencià, augmenta l’oportunitat d’adquirir un domini formal de la llengua que la societat no li facilita, però que és important a l’hora de consolidar el seu domini i d’afavorir l’òptima adquisició tant del castellà com d’altres llengües. El castellà s’incorpora des del primer moment amb un enfocament comunicatiu que en potencia l’aprenentatge. Posteriorment, s’incorporarà la tercera llengua, un idioma estranger, seguint el mateix enfocament didàctic. En els centres d’educació secundària el programa es dirigeix tant a l’alumnat valencianoparlant com castellanoparlant.

Programa d'Immersió Lingüística (PIL)

Els centres amb un nombre d’alumnes majoritàriament castellanoparlants situats als territoris de predomini lingüístic valencià podran adoptar el Programa d'Immersió Lingüística (PIL). En aquest programa, a partir de l’opció voluntària de les famílies i del respecte a la llengua habitual de l’alumnat, aquests, mitjançant una metodologia específica, aconseguiran el domini de les dues llengües oficials i un rendiment òptim en els continguts de la resta de les àrees. El PIL continua en l’ESO com a PEV. En aquest programa, la major part de les àrees no lingüístiques tenen el valencià com a llengua vehicular d’aprenentatge. El castellà serà introduït a partir de primer de primària dins l’àrea de llengua.

Avantatges del PIL per a l'alumnat

L’alumnat manté i millora la llengua familiar i n’adquireix una altra, el valencià, a través del treball específic basat en un enfocament comunicatiu de les llengües. Per a l’alumnat castellanoparlant, el fet d’iniciar l’escolaritat en valencià suposa quasi l’única possibilitat de dominar l’altra llengua oficial, que té menor presència social.

Metodologia i enfocament didàctic del PIL

En classe, s’utilitza una metodologia que fomenta la comprensió i l’expressió a partir de situacions viscudes, en les quals la nova llengua s’aprén al mateix temps que s’usa. En tot moment es respecta l’expressió espontània de l’alumnat. L’ús i l’aprenentatge de la llengua s’adapta a les seues capacitats de comprensió i es tenen més en compte les capacitats de comprensió que la seua correcció formal. L’alumnat interès i voluntat d’expressar-se en valencià perquè associen el context escolar amb el valencià.

El paper fonamental de les famílies en el PIL

Perquè el PIL acomplisca la seua funció –que l’alumnat domine les dues llengües oficials– és molt important el suport de les famílies:

  • Han de conèixer els mecanismes i les estratègies del procés d’ensenyament-aprenentatge.
  • Han de comprendre també l’esforç que realitzen els seus fills i les seues filles, així com la dedicació del professorat.
  • Han de mostrar una actitud positiva de valoració de la nova llengua.

Entradas relacionadas: