Programes d'Educació Bilingüe i Normalització Lingüística a la Comunitat Valenciana
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el  en 
catalán con un tamaño de 8,16 KB
Programes d'Educació Bilingüe a la Comunitat Valenciana
A la Comunitat Valenciana, distingim entre dues zones lingüístiques principals:
- Les zones castellanoparlants, on l'ensenyament és de tipus monolingüe (castellà com a llengua d'instrucció i valencià com a matèria d'estudi optativa).
 - Les zones valencianoparlants, on s'aplica un ensenyament de tipus bilingüe, concretament el model d'enriquiment.
 
PEV – Programa d'Ensenyament en Valencià
En les poblacions de domini lingüístic valencià, els centres amb un nombre d'alumnes majoritàriament valencianoparlants podran adoptar el PEV, quan les condicions sociolingüístiques del context ho permeten. Aquest programa comporta l'ús del valencià com a llengua vehicular en tot el tram d'escolaritat obligatòria. El castellà s'introdueix a partir de primer de primària dins l'àrea de llengua.
PIL – Programa d'Immersió Lingüística
Els centres amb un nombre d'alumnes majoritàriament castellanoparlants, situats en els territoris de predomini lingüístic valencià, podran adoptar el PIL. Aquest programa, basat en l'opció voluntària de les famílies i el respecte a la llengua habitual de l'alumnat, utilitza una metodologia específica per aconseguir el domini de les llengües oficials i un rendiment òptim en els continguts de la resta de les àrees.
PIP – Programa d'Incorporació Progressiva
En els centres ubicats en les poblacions de predomini lingüístic valencià que no apliquen el PEV o el PIL, s'adopta el PIP. En aquest programa, la llengua vehicular d'aprenentatge serà el castellà. El valencià s'introdueix a partir de primer de primària dins l'àrea de llengua.
A més, el Disseny Particular del PIP (DPP) inclourà, com a mínim, l'àrea de Coneixement del Medi Natural i Cultural, impartida en valencià a partir de tercer curs de l'Educació Primària.
El PIP en ESO garantirà la continuïtat del que s'ha aplicat a l'Educació Primària.
PEBE – Programa d'Educació Bilingüe Enriquit
Aquest programa, regulat per l'Ordre de 30 de juny de 1998, enriqueix l'educació bilingüe amb la incorporació primerenca d'una llengua estrangera com a llengua vehicular des del primer cicle de l'Educació Primària.
Es basa en la convicció que l'augment de competència lingüística és el resultat d'un tractament integrat de tots dos idiomes oficials de la Comunitat Valenciana i de la introducció d'una llengua estrangera. Això permet la configuració d'un sistema educatiu plurilingüe singular i propi de la Comunitat Valenciana.
Pla de Normalització Lingüística (PNL)
Què és la Normalització Lingüística?
És un procés històric i sociocultural en el qual un idioma se sotmet a la normativització i assoleix totes les funcions socials fins aleshores assumides per la llengua dominant.
La normalització té com a objectiu que la llengua s'utilitzi en tots els àmbits i funcions de la vida social: a casa, al carrer, en els mitjans de comunicació, en l'ensenyament, en les institucions públiques i polítiques, en qualsevol mena de relació interpersonal, en qualsevol lloc i en qualsevol moment.
El PNL dins del Projecte Educatiu
El projecte educatiu d'un centre inclou, a més dels fins i les intencions educatives, els criteris bàsics per a l'organització del centre, la participació, el pla d'atenció a la diversitat i de coordinació amb l'entorn, i el reglament de règim interior. També ha d'incloure:
- El Disseny Particular del Programa o Programes d'Educació Bilingüe (DPP) que apliqui el centre.
 - El Pla de Normalització Lingüística (PNL), que recull els aspectes relatius a l'ensenyament i a l'ús de les llengües al centre.
 
El PNL depèn, en gran mesura, del grau d'ús del valencià a l'entorn dels i les alumnes, per sobre dels mètodes didàctics, dels materials que s'hi utilitzen o de la qualificació del professorat.
Elements Bàsics per a l'Elaboració del PNL
Per elaborar el PNL, s'han de tenir en compte una sèrie d'elements bàsics que serveixen de guia per a la seva elaboració:
- Recollida d'informació.
 - Objectiu bàsic de tot el procés.
 - L'abast del pla.
 - Les estratègies d'actuació.
 - Els agents (el professorat responsable del pla).
 - El recurs.
 
Posteriorment, s'hauran de seguir els següents passos:
Objectius del PNL
L'objectiu principal i prioritari del PNL és aconseguir que el valencià assoleixi tots els àmbits d'ús propis d'una llengua, és a dir, tant els formals com els informals.
Actuacions i Espais
Es tracta de redactar, genèricament, les actuacions que es preveuen en els diferents àmbits d'actuació:
- Espai administratiu i social: Abasta les relacions de l'escola amb l'administració educativa i els aspectes burocràtics del centre.
 - Espai acadèmic o gestió pedagògica: Comprèn tots els usos orals i escrits de la llengua produïts amb la finalitat d'ordenar-ne la planificació i gestió pedagògiques. (La intervenció dels pares es limita a la posterior aprovació o no del document en el marc del Consell Escolar).
 - Espai d'interrelació amb l'entorn: Comprèn el conjunt de situacions entre la societat i el centre escolar.
 - Espai d'interacció didàctica: Queda configurat per la complexa xarxa de relacions interpersonals que s'estableixen en la comunitat educativa i que poden promoure en l'alumnat una consciència d'identitat i una competència comunicativa plena.
 
Temporització i Avaluació
La Temporització s'haurà de completar per part del centre indicant el calendari d'aplicació de cadascuna de les actuacions previstes en el PNL.
L'Elaboració i Avaluació del Pla ha de ser participativa i els resultats consensuats, buscant una vinculació i implicació reals del professorat. La CCP (Comissió de Coordinació Pedagògica) es reunirà bimensualment per analitzar l'acompliment dels plans anuals i extraordinàriament sempre que es plantegi algun problema sobre l'ús del valencià al centre.
DPP – Disseny Particular del Programa
El Disseny Particular del Programa o Programes d'Educació Bilingüe (DPP) és, d'una banda, la concreció i contextualització d'un d'aquests programes a la realitat particular de cada centre.
Importància del DPP en la Planificació Educativa
El DPP és un document fonamental en la planificació educativa, perquè:
- Permet adoptar un determinat PEB (Programa d'Educació Bilingüe) al centre.
 - Ha de ser aprovat pel CE (Consell Escolar).
 - S'elabora prèviament al Projecte Curricular de Centre.
 - Permet que l'administració educativa tingui coneixement de la situació d'ensenyament i l'ús del valencià en cada centre.
 - Permet la dinamització i la promoció de l'ús del valencià entre els diferents col·lectius de la comunitat educativa de cada centre.
 - Permet prendre una sèrie de decisions respecte a l'ús del valencià com a llengua vehicular que després s'han de tenir en compte en la resta d'aspectes del Projecte Educatiu de Centre (PEC).
 
Elaboració i Obligatorietat del DPP
Per a l'elaboració del DPP, els centres podran sol·licitar la col·laboració tècnica de l'Assessoria Didàctica per a l'ensenyament en valencià.
L'actual legislació indica quins centres estan obligats a realitzar un DPP:
- Tots els centres de les poblacions de predomini lingüístic valencià i els centres de la zona castellanoparlant que apliquen algun Programa d'Educació Bilingüe.
 - Els centres d'ESO, de poblacions de predomini lingüístic castellà, podran elaborar un DPP en el marc del PNL, en cas que apliquin un PEB.