Programació d'hàbits: alimentació, descans i higiene

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,02 KB

Programació d'hàbits relacionats amb l'alimentació, el descans i la higiene.

PROGRAMACIÓ D'HÀBITS RELACIONATS AMB L'ALIMENTACIÓ: En cadascuna de les programacions hem d'identificar el grup (farem programacions per a cada grup del centre) i el moment (en l'esmorzar i el berenar es pot fer una sola programació, però en el cas del dinar hi ha 3 moments que s'han de programar separadament: l'estona prèvia, el de l'àpat i el posterior). Per a cada grup tindrem diverses programacions.

  • Fases: En el cas de l'alimentació n'identifiquem cinc:
  1. Donar el biberó a la falda: convé introduir, quan l'infant estigui preparat, la cullera petita i el got de vidre per oferir-li aigua. Cal respectar els horaris i ritmes de cada infant.
  2. El dinar a la falda: quan les famílies informen que ja han començat a introduir les primeres verdures o fruites, cal continuar aquest procés. En els grups que es troben en aquesta fase es poden establir torns, segons els horaris de cada infant. Caldrà preveure un espai de joc on els que esperen per menjar estiguin còmodes i a gust.
  1. El dinar a la taula individual: quan un infant mostra interès per participar de forma activa en el dinar, és capaç de seure tot sol en una cadira i agafa correctament el got. Aquest canvi es fa de forma progressiva i és habitual introduir-lo en el berenar.
  2. El dinar a la taula en parella: amb l'educadora. La presència del company els motiva per menjar. L'educadora va limitant la seva intervenció i va introduint nous elements, com la forquilla, el tovalló, etc.
  3. El dinar en petit grup: els aspectes socials del menjar adquireixen més importància. Els infants van consolidant la seva autonomia a taula i participen més activament en les tasques de preparació i de recollida.

PROGRAMACIÓ D'HÀBITS RELACIONATS AMB EL DESCANS: Els infants passen de dormir la major part del temps a seguir uns patrons de son més ordenats. En el centre cal establir unes pautes per tal que aquesta transició es dugui a terme de forma correcta i natural.

  • Fases: Cada infant segueix el seu propi ritme, però podem identificar 3 fases:
  1. El son lliure: l'infant dorm i es desperta quan ho necessita. El temps de vigília es dedica a satisfer les seves necessitats d'alimentació i higiene.
  2. El son nocturn amb alguna dormida diürna: l'infant va reduint les dormides durant el dia fins a dues o tres.
  3. El son nocturn i la migdiada: durant el dia l'infant ja només dorm a l'hora de la migdiada.
  • Programació: El procés des del son lliure fins al moment en què només fan la migdiada durant el dia es produeix de forma natural. És important ajudar-los fent que identifiquin els moments de dormir.

PROGRAMACIÓ D'HÀBITS RELACIONATS AMB LA HIGIENE: En els hàbits relacionats amb la higiene incloem activitats diverses com la higiene personal, el control d'esfínters, la cura de la roba i la imatge, etc. Moltes queden incloses en les programacions d'activitats quotidianes, com rentar-se les mans abans de dinar o treure's la jaqueta i penjar-la a l'arribada al centre. Hi ha un aprenentatge que cal programar separadament a causa de la seva importància com el control d'esfínters.

  • Fases: El pas dels bolquers a l'ús del vàter depèn de la maduració personal, emocional i motriu de l'infant. És un procés que pot ser conflictiu si es vol forçar quan l'infant encara no està preparat. Cal identificar els moments adequats per anar introduint els canvis per a que el procés es desenvolupi de forma natural. El centre infantil i la família han de mantenir una comunicació fluïda per tal de conèixer l'evolució de l'infant, introduir els canvis al mateix temps i seguir les mateixes pautes en la forma d'intervenció. Identifiquem 3 fases:
  1. El canvi de bolquers al canviador: cada cop que es necessita, es canvien els bolquers de l'infant, col·locant-lo tombat sobre un canviador. Cal anar parlant-li i explicant-li el que es farà.
  2. El canvi de bolquers a terra: a mesura que l'infant guanyi equilibri i pugui aixecar una cama i aguantar-se amb l'altre sense caure. El canvi de bolquers es podrà fer dempeus, en una zona habilitada i amb l'educadora asseguda en un tamboret.
  3. El control d'esfínters i la retirada del bolquer: tindrà un inici i una durada que dependrà de cada infant. Primer controlaran el pipí diürn i, més tard el nocturn. És la fase mes llarga i complicada, dependrà de la seguretat emocional i el moment maduratiu en què es troba l'infant. En el procés de deixar els bolquers, l'adult explicarà a l'infant què és el vàter i, si mostra interès, li proposarà d'anar-hi a seure cada cop que li canvia el bolquer. L'adult l'acompanyarà perquè se senti segur. Si no vol, se li preguntarà en altres moments. S'ha de pactar amb les famílies com acompanyarem a l'infant en el seu procés i intentar que l'acompanyament sigui el més homogeni possible a casa i a l'escola.
  • Programació: La majoria d'activitats d'higiene queden incloses en les diferents programacions d'activitats quotidianes. El control d'esfínters és convenient programar-lo separadament. Els infants solen aconseguir el control del pipí diürn cap als 2 o 3 anys, però no s'ha de prendre l'edat com un factor determinat.

Entradas relacionadas: