Programació educació infantil: claus i característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,49 KB

Què és la programació?

Un recull de totes les activitats educatives que es pretén desenvolupar durant un curs escolar.

Quin nivell de concreció curricular és?

Tercer nivell. Aquest nivell és el que es realitza dins de l'aula i on es concreten en forma d'accions, tots els objectius i continguts del currículum.

La programació és obligatòria?

La programació és un document obligatori.

Quina proposta és la millor?

Qualsevol de les tres opcions pot ser vàlida per elaborar la programació del primer cicle d'educació infantil. Normalment, quan es comença a programar és més fàcil amb el primer model que proporciona el currículum per eixos de desenvolupament i aprenentatge.

Quines característiques ha de tenir la programació a l’educació infantil per tal què sigui eficaç?

Ha de ser oberta i flexible, No cal planificar fins a l'últim detall i no és convenient deixar-la massa incompleta.

Quant han de durar?

La durada i seqüenciació d'una unitat de programació és molt flexible i pot abastar tot el curs o una setmana, depèn de la manera com s'organitzi i de l'interès que desperti en els infants.

Què és la unitat de programació? Quin és l’eix central? Quines propostes educatives ha d’incorporar?

És el conjunt d’activitats d’ensenyament i aprenentatge ordenades, estructurades i articulades per a la consecució d’uns objectius educatius, amb un començament i un acabament conegut, tant pel mestre com per a l’alumnat (si és que l’edat ho permet), i que inclouen les activitats d’avaluació.

Què cal tenir present?

La connexió dels quatre eixos de desenvolupament i aprenentatge que agrupen les diferents competències específiques que l'infant ha de desenvolupar durant l'etapa.

Quines característiques tenen les unitats de programació per a tot el curs?

- Estan relacionades amb les rutines, com l'acollida i el comiat, l'hora de dinar, el descans, etc. I estan vinculades al treball per projectes de llarga durada.

Què expressen els objectius didàctics? A partir de quins objectius s’han de formular? com s’han de concretar?

Els objectius d’aprenentatge expressen el què es pretén que aprengui l’infant, per la qual cosa han de concretar les habilitats necessàries per desenvolupar les competències específiques del currículum.

Com es redacten? Tots els verbs són iguals en la redacció d’objectius? Quins verbs no s’han triar com a objectius?

Aquests objectius d’aprenentatge s’han d’expressar amb verbs en infinitiu.

Què son les competències clau i quines hi ha?

Les competències clau son els aprenentatges que es consideren imprescindibles perquè els infants puguin progressar en el seu procés educatiu i afrontar en el futur els principals reptes locals i globals.

Què son les competències específiques?

Les competències específiques son els aprenentatges que els infants han de desenvolupar en una realitat concreta del seu entorn per resoldre les diferents situacions de vida que es van trobant.

Què son els sabers? a quina pregunta responen?

Els sabers son els aprenentatges que els infants han de desenvolupar en diferents situacions i contextos significatius i funcionals.

Com s’estableixen els diferents sabers al currículum? Com s'han de formalitzar els sabers? Com s’han de seleccionar? Com es redacten? Em quins eixos es classifiquen?

Al currículum s'estableixen els diferents sabers per a cada cicle, segons l’eix i la competència específica que es treballa.

Què implica la seqüència didàctica i quines fases té?

La seqüència didàctica ha de descriure ordenadament el conjunt de les activitats d’ensenyament que ha de realitzar el mestre/a i de les activitats d’aprenentatge que ha de realitzar l’infant.

A l’hora de formular la seqüència de les activitats, què cal tenir en compte a l’hora de presentar els sabers?

A l’hora de formular la seqüència de les activitats, cal tenir en compte que els sabers es recomanen presentar de la manera següent.

Què implica l’atenció a la diversitat a la programació?

D'acord amb el que estableixi la proposta pedagògica de centre, haurem de considerar en la programació la presència de.

Quins tipus d’activitats hi há i em què consisteixen?

- Activitats inicials: Tracten d’explorar quines són les idees prèvies i descobrir les estructures d’acolliment a partir de les quals es podran introduir nous coneixements o sabers.

Què son els criteris d’avaluació? a quina pregunta responen? que indiquen?

Els criteris d'avaluació son els referents de l'avaluació i es vinculen a les competències específiques.

Sobre quins aspectes cal preguntar-se durant i després de programar?

- Clima relacional i afectiu, Inici de l’activitat, Organització i funcionament del grup, Actitud i participació dels infants ,Organització del temps, Organització i utilització dels espais, Materials, Intervencions del mestre i interaccions amb els infants, Atenció a la diversitat, Avaluació.

Com es redacten els criteris d’avaluació i quants hi ha d'haver-hi? Com es posen? I com es redacten?

- En verbs d'acció i sempre han de ser observables.

Com ha de ser l’avaluació? i quines constitueixen les eines principals o bàsiques del procés d'avaluació i com es concreten cadascuna?

L'avaluació ha de ser contínua, global i formativa.

Si sospites d’alguna anomalia que has de fer?

En el moment en que s'observen o es detecten anomalies s'ha de consultar amb l'especialista.

En què consisteix la programació adaptada?

La programació adaptada o adaptació curricular consisteix en l'adequació de la programació que es tingui decidida per al grup a les necessitats dels infants que presenten unes necessitats de suport específic.

En què consisteix la programació inclusiva?

La programació inclusiva consisteix en la planificació d'aula que s'elabora tenint en compte a tot l'alumnat.

Què és la DUA i quines finalitats tenen els seus principis?

La programació inclusiva s'elabora d'acord amb els principis del disseny universal per a l'aprenentatge (DUA).

Respecte a la programació inclusiva, què haurà de tenir presència a la programació?

- Nenes i nens que requereixen exclusivament mesures i suports universals o generals.

Entradas relacionadas: