Programació a l'educació infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,41 KB

Què és la programació?

Un recull de totes les activitats educatives que es pretén desenvolupar durant un curs escolar.

Què ha de tenir per a la consecució de les seves intencions?

Uns objectius que s'hauran d'assumir mitjançant el treball d'uns continguts organitzats en una sèrie d'activitats seqüenciades.

Què cal a l’hora de programar?

Caldrà preveure els recursos que necessitarem tant humans com materials, espacials i temporals i definir les opcions metodològiques que considerem més adequades per dur a terme les intencions educatives.

Quina finalitat té?

Ajudar-los en el seu procés de maduració individual.

Quin nivell de concreció curricular és?

Tercer nivell. Aquest nivell és el que es realitza dins de l'aula i on es concreten en forma d'accions, tots els objectius i continguts del currículum.

La programació és obligatòria?

La programació és un document obligatori.

Qui l’ha de fer?

Cada educadora o educador ha d'elaborar i consensuar amb tot l'equip.

Amb què ha de ser coherent?

Amb les línies de treball que tot el centre educatiu hagi pactat i que es troben escrites en el projecte educatiu i la proposta pedagògica.

Quina vinculació té la programació amb la proposta pedagògica?

La programació ha de ser analitzada com un element que sorgeix dels acords previs establerts a la proposta pedagògica.

Què és la programació de curs o programació d’aula? i per a què serveix?

La planificació de la tasca educativa adreçada a cada grup d’infants. I serveix per disposar d’una visió panoràmica dels diferents temes, àmbits de treball, propostes o conjunt de tasques quotidianes que es duran a terme durant el curs i que s’explicitaran en les unitats de programació.

Què ha de tenir en compte la programació?

Les competències específiques que els infants han d’assolir en acabar l’etapa d’educació infantil, els objectius generals d’etapa, l’organització del temps, dels espais i dels materials de la llar d’infants.

Què son les unitats didàctiques o unitats de programació? sobre què es podran dissenyar unitats de programació?

Són agrupacions d'activitats al voltant d'unes pràctiques, processos o temàtiques concrets.

  • Les activitats bàsiques o rutines, com l'acollida i l’adaptació, la higiene o l’hora de dinar.
  • Propostes lúdiques específiques, com el joc de descobriment, la psicomotricitat, etc.
  • Centres d'interès que englobin diverses activitats, com la tardor, els contes o les flors.

Quines opcions trobem a l’hora de concretar la programació?

- Eixos de desenvolupament i aprenentatge.

- L'agrupació d'activitats globalitzades.

- Agrupacions d'activitats definides per àrees o àmbits de desenvolupament.

Quines característiques ha de tenir la programació a l’educació infantil per tal què sigui eficaç?

- Ha de ser oberta i flexible.

- No cal planificar fins a l'últim detall.

- No és convenient deixar-la massa incompleta.

En què consisteix la programació per eixos de desenvolupament i aprenentatge? Quins inconvenients té? Quins eixos té?

Es basa en els eixos de desenvolupament i aprenentatge que s'han de treballar en educació infantil.

Com hem vist, aquestes eixos són:

  1. Un infant que creix amb autonomia i confiança.
  2. Un infant que es comunica amb diferents llenguatges.
  3. Un infant que descobreix l'entorn amb curiositat.
  4. Un infant que forma part de la diversitat del món que l'envolta.

És un plantejament bastant pautat que ajuda a realitzar planificacions semblants en totes escoles infantils però que provoca una fragmentació de les activitats en els quatre eixos en el moment de fer-les explícites i, per això, sovint, se'n fa difícil la comprensió.

En què consisteix la programació en agrupacions d’activitats globalitzades? En quin grans tipus d’activitats s’estructuren?

Han de globalitzar totes les característiques del desenvolupament evolutiu infantil i presentar uns plans de treball molt flexibles i amb un important caràcter experimental.

Aquests plans s'estructuren en dos grans tipus d'activitats:

  • Activitats de la vida quotidiana o rutines.
  • Activitats d'aprenentatge, que es realitzaran a través del joc.

Quina finalitat té el procés de revisió? i quina funció té l’educador/a?

Té la finalitat d'analitzar la desviació de les adquisicions allò que es va aconseguint respecte dels objectius fixats allò que es vol aconseguir, és a dir, en quina mesura els nens i les nenes han assolit el nivell adequat en les metes plantejades.

En aquest context, l'educadora o l'educador funciona com un element d'estimulació que prepara tot l'entorn perquè l'infant pugui realitzar les activitats que se li demanen, l'orienta en la seva realització i valora si aquestes són o no les adequades.

Què inclouen els eixos de desenvolupament i aprenentatge?

Al llarg de l'etapa de l'educació infantil els infants hauran de desenvolupar les competències específiques entorn dels eixos de desenvolupament i aprenentatge següents:

  1. Un infant que creix amb autonomia i confiança.
  2. Un infant que es comunica amb diferents llenguatges.
  3. Un infant que descobreix l'entorn amb curiositat.
  4. Un infant que forma part de la diversitat del món que l'envolta.

A l’hora de formular la seqüència de les activitats, què cal tenir en compte a l’hora de presentar els sabers?

A l’hora de formular la seqüència de les activitats, cal tenir en compte que els sabers es recomanen presentar de la manera següent:

  • Del que és més pròxim al que és més llunyà.
  • Del que és més fàcil al que és més difícil.
  • Del que és més conegut al que és més desconegut.
  • Del que és més particular al que és més general.
  • Del que és més concret al que és més abstracte.

Per què l'avaluació de la programació també s'anomena avaluació de seguiment?

L'avaluació de la programació també s'anomena avaluació de seguiment, a causa del fet que es tracta d'una valoració continuada, al llarg de tot el curs, per prendre decisions sobre la seva idoneïtat.

Per a què ha de servir l’avaluació?

L’avaluació no ha de confondre’s amb la comprovació de resultats, sinó que ha de servir per fer un seguiment de com i què aprenen els infants, valorar el seu progrés i desenvolupament i també per valorar l’adequació de les nostres propostes per tal que els infants progressin, és a dir, col·laborar en la millora del procés d’ensenyament i aprenentatge.

Quina finalitat tenen el seguiment i l'avaluació?

El seguiment i l'avaluació tenen per finalitat conèixer el desenvolupament de cada infant i la seva evolució, per tal de poder-los proporcionar els suports i aplicar les estratègies més adients per afavorir l'aprenentatge. També han de servir per compensar punts de partida de diverses possibles desigualtats.

Com ha de ser l’avaluació? i quines constitueixen les eines principals o bàsiques del procés d'avaluació i com es concreten cadascuna?

L'avaluació ha de ser contínua, global i formativa. S'ha de tenir en compte el nivell de desenvolupament de les competències específiques i el progrés en el conjunt dels processos d'aprenentatge. L'observació directa, atenta i sistemàtica, la conversa i la documentació pedagògica constitueixen les eines principals del procés d'avaluació. El seguiment i l'avaluació s'han d'entendre com l'observació i l'anàlisi sistemàtica del procés de desenvolupament i aprenentatge dels infants.

Amb quines preguntes podem detectar, mitjançant l’observació sistemàtica i individualitzada, si hi ha alguna anomalia?

- Fa el que s'espera d'ell o d'ella?

- Pot fer més?

- Uns dies fa les coses bé i d'altres no?

- Com està anímicament?

- Es comunica?

Si sospites d’alguna anomalia que has de fer?

En el moment en que s'observen o es detecten anomalies s'ha de consultar amb l'especialista. És preferible fer-ho abans que parlar amb els pares directament, ja que es necessita una persona amb una formació específica per poder centrar bé el tema i elaborar un diagnòstic més precís.

En què consisteix la programació inclusiva?

La programació inclusiva consisteix en la planificació d'aula que s'elabora tenint en compte a tot l'alumnat, de manera que es pugui proporcionar a cada infant la intensitat de suport que requereix per millorar el seu nivell competencial.

Respecte a la programació inclusiva, què haurà de tenir presència a la programació?

- Nenes i nens que requereixen exclusivament mesures i suports universals o generals.

- Nenes i nens que, a més dels requeriments anteriors, necessiten mesures i suports addicionals.

- Nenes i nens que a més de les mesures i suports universals i addicionals, precisen mesures i suports intensius o extraordinaris.

Què és important organitzar a l’hora de programar?

El fet important és que cal respectar sempre els apartats clau i no oblidar que la programació és una eina viva i, per tant, susceptible de ser canviada.

No es tracta de fer moltes coses però sí de fer-les amb un sentit i amb uns objectius. Per tant, és important organitzar el que es pensa fer, imaginar-se coses possibles a fer, amb el currículum i la proposta pedagògica com a referent, per no perdre la referència.

Què s'avalua? Com s'avalua? Per què és útil l’avaluació de seguiment?

- Durada, activitats i recursos.

Com s’avalua?

Com a instrument es pot fer servir un simple full, imprès o electrònic, en el qual es recullin la data de començament o acabament de cada unitat de programació cada activitat, amb les observacions relatives a cadascuna.

La informació recollida a les fitxes d'observació i a les anotacions del diari de classe, durant el desenvolupament de les activitats i després, també es podrà recuperar per incorporar-la a l'avaluació del seguiment.

Per què és útil?

L'avaluació del seguiment serà útil per adaptar la programació en la línia de la millora contínua de l'acció educativa.

Entradas relacionadas: