Programació d'educació i activitat física per a persones amb Síndrome de Down

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,42 KB

Programació d'educació i activitat física

S'ha de basar en els següents aspectes:

  • Esquema corporal i lateralitat.
  • Coordinació: desplaçaments, coordinació oculomanual, moviments asimètrics i dissociats, llançaments i recepcions, salts i trepes, agilitat.
  • Equilibris
  • Organització espai-temporal
  • Qualitats físiques bàsiques.

Aspectes metodològics:

  • Utilitzar la creativitat com a eix de les classes.
  • Individualitzar l'aprenentatge.
  • Variar constantment els exercicis donada la gran dificultat de concentració i atenció.
  • Tenir cura amb les possibles frustracions.
  • Procurar limitar al màxim les instruccions de tipus verbal. Comprenen millor amb la demostració i la imitació del model.
  • Familiaritzar-se amb els materials a utilitzar especialment quan siguin nous per a ells.

Síndrome de Down

Definició:

El SD es caracteritza biològicament per un excés de material genètic corresponent al par 21, és a dir hi ha 47 cromosomes en lloc de 46 que es consideren normals, provocant alteracions morfològiques i detenció del desenvolupament psíquic. Això és conegut com trisomia 21, que es dóna a totes les cèl·lules. - El 95% dels casos del SD es deuen a la trisomia. Del 5% restant un 4% es deu a la translocació i un 1% al mosaicisme.

- Translocació: No hi ha triplicitat del cromosoma 21, sols d’algun dels seus components. És a dir, existeix sols na parella de cromosomes 21, però enganxat a un altre cromosoma apareix un altre fragment de cromosoma 21. Un grup de gens i no tot el cromosoma 21 són els causants del SD.

- Mosaicisme: Es dóna trisomia 21 però no a totes les cèl·lules. Aquestes persones presenten menys dèficits fisiològics de desenvolupament que les altres persones amb SD

Diagnòstic

Durant l'embaràs s’analitzen les cèl·lules de l’embrió i el recompte dels cromosomes que porten o cariotip.

Es poden fer dos tipus de proves:

  • Biòpsia corial, a les 10-13 setmanes de gestació
  • Amniocentesi, a partir de la setmana 15 de gestació

Amb anterioritat a aquestes proves, que revelen resultats definitius, es poden fer, des dels inicis de la gestació anàlisis bioquímics de sang que cerquen la presència quantitativa de certes molècules que informen sobre possibilitats o riscos

No es pot curar. No hi ha medicina ni tractament que pugui eliminar el cromosoma extra (present en totes les cèl·lules de l’organisme)

Causes:

  • Edat materna avançada
  • Abús de drogues durant l’embaràs
  • Infeccions durant l’embaràs

Característiques:

A - Físiques:

  • Pont del nas pla
  • Peus amples amb els dits curts
  • Cap petit
  • Orelles petites, a la part inferior del cap
  • Cavitat oral petita
  • Estatura inferior a la mitjana
  • Dermatoglyphics modificats
  • Deficiències auditives i visuals, etc.

Desenvolupament motor i fisiològic:

- Retard motor i problemes de creixement físic que els obliga a participar en activitats amb nens de menys edat. - Problemes en el sistema circulatori i respiratori (cor). Caldrà vigilar l'activitat física i intentar millorar de forma progressiva la resistència aeròbica. - Obesitat, hipotonia i problemes d'equilibri. Necessitaran activitats que millors els controls d'ajust postural i equilibris, desenvolupin la força i controlin el pes. - Freqüents problemes musculo-lligamentosos en les articulacions, per la qual cosa hauran de reforçar-se a través del treball de les coordinacions globals.

- Alguns individus neixen amb problemes gastrointestinals que poden ser corregits amb intervencions quirúrgiques

- 1/3 part dels bebès amb SD neixen amb malformacions al cor, la majoria de les quals poden ser operades

- Alguns d’ells poden presentar Inestabilitat Atlanta axial (desalineació de les dues primeres vèrtebres del coll) desaconsellant-se activitats esportives que puguin danyar el coll.

- Poden presentar certs desequilibris hormonals i immunològics

- Els riscos de contraure malalties com Alzheimer o leucèmia es veuen augmentats

- Els problemes visuals són habituals (ulls creuats, miopia) com també problemes de parla i oïda.

Desenvolupament perceptiu:

Diferències significatives en la percepció visual i tàctil que provoquen manca de destresa motriu en activitats d'orientació espacial, organització espacial i estructuració espai-temporal. - El ritme i el sentit musical el tenen més assolit que d'altres individus amb dèficit mental. La música i el ritme seran un gran recurs didàctic. - També tenen més capacitat per a la imitació i el modelatge que altres nens amb dèficits mentals, per això serà bo practicar activitats psicosomàtiques i de joc basades en la representació i la dramatització.

Desenvolupament cognitiu:

- Amb l'edat la diferència en la capacitat intel·lectual entre els subjectes normals i els nens amb síndrome de Down s'incrementa. - La capacitat d'atenció és deficitària, repercutint a l'hora de discriminar estímuls ja que es donen més errors en les respostes. - Nivell de memòria bastant acceptable, encara que tenen problemes per transferir i organitzar-la - Realitzar activitats de poca complexitat respecte a regles de joc, combinació i activitats.

Entradas relacionadas: