La Programació Didàctica: Aprenentatge i Competències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB

LA PROGRAMACIÓ

1. Programació anual

2. Unitat de programació

Incidència a les competències bàsiques i específiques pròpies de l'àrea + continguts + criteris d'avaluació.

3. Sessió

4. Tasca

Inicial, Desenvolupament i Síntesi.

OBJECTIU D'APRENENTATGE

Enunciats que descriuen els aprenentatges que es preveu que adquireixin els alumnes en finalitzar la unitat, es poden actualitzar si s'observa que ja els han adquirit al llarg del desenvolupament de la unitat.

- CONCEPTUAL: què es fa

- PROCEDIMENTAL: com s'ajuden

- ACTITUDINAL: predisposició dels companys

Verb infinitiu + complement directe + complement proporcional.

  • Clar i assolible.
  • Quedin reflectits en els continguts.
  • (no més de 2 continguts per sessió)

COM ES FORMULEN?

Com a capacitats que els alumnes han de desenvolupar al llarg de la unitat perquè adquireixin les competències.

QUÈ HAN D'IDENTIFICAR?

El grau i el tipus d'aprenentatge que es vol assolir amb la seva posada en pràctica.

2 FUNCIONS BÀSIQUES:

  • Són la guia per al disseny o la selecció de les activitats d'ensenyament i aprenentatge.
  • Són els referents de l'avaluació juntament amb els criteris d'avaluació.

SMART: Específic – Mesurable – Accessible – Realista – Temporal

SEQUENCIACIÓ DIDÀCTICA EN UNA SESSIÓ

- ACT. INICIALS:

Explorar idees prèvies, introduir nous coneixements. Explicitar i negociar els objectius d'aprenentatge perquè l'alumnat se'ls representi i sàpiga què s'espera d'ell o ella i informar els criteris d'avaluació.

- ACT. DESENVOLUPAMENT:

L'alumnat obtingui “informació significativa” per afavorir la construcció de nous coneixements. Es pretén l'establiment de connexions entre els nous coneixements que s'incorporen, si és el cas, i els ja existents mitjançant explicacions i activitats estructurades.

- ACT. SÍNTESI:

Han de permetre la transferència dels coneixements apresos i la seva aplicació a la resolució de problemes o situacions pràctiques en diferents contextos per tal de consolidar els nous aprenentatges.

TASQUES SIGNIFICATIVES (D'ENSENYAMENT – APRENENTATGE)

  • Dinamisme a la tasca.
  • Originalitat de la tasca.
  • Càrrega de la tasca.
  • Obertura de la tasca.
  • Sentit de la tasca.

SEQUENCIACIÓ DIDÀCTICA

Descriu ordenadament el conjunt de les activitats d'ensenyament que ha de realitzar el docent i de les activitats d'aprenentatge que ha de realitzar l'alumnat, que li possibiliten assolir les competències establertes en els objectius d'aprenentatge.

Generalment consisteix en 4 fases:

  1. EXPLORACIÓ DE LES IDEES PRÈVIES.
  2. INTRODUCCIÓ DELS NOUS CONTINGUTS.
  3. ESTRUCTURACIÓ DELS CONEIXEMENTS.
  4. APLICACIÓ DEL CONEIXEMENT

TEMPORITZACIÓ

És un quadre horari que relacioni les sessions, les fases, els objectius d'aprenentatge i les activitats d'ensenyament – aprenentatge.

  • És recomanable resumir-ho en una taula.
  • És útil quan permet dissenyar les sessions a partir de la seva consulta.

. QUÈ ÉS APRENDRE?

Procés de revisió, modificació i reorganització dels esquemes de coneixements inicials dels alumnes i la construcció d'esquemes nous i atribució de sentit.

Aprenentatge significatiu no és igual a aprenentatge repetitiu.

TEORIA CONSTRUCTIVISTA DEL PROCÉS D'ENSENYAMENT – APRENENTATGE

- TRIANGLE INTERACTIU DE L'APRENENTATGE (COLL I SOLÉ, 2011):

Activitat educativa del professor + Contingut + Activitat d'aprenentatge de l'alumne.

APRENENTATGE SIGNIFICATIU

  1. Dependrà de la quantitat i naturalesa de les relacions que l'alumne pugui establir entre el nou material d'aprenentatge i els seus coneixements i experiències prèvies.
  2. A part de tenir en compte els significats atribuïts des d'un punt de vista cognitiu, s'han de tenir en compte els components de tipus més emocional, relacional, afectiu.
  3. La significativitat de l'aprenentatge està íntimament lligada amb la seva funcionalitat.
  4. S'ha d'establir una distinció clara entre la memòria mecànica i repetitiva i la memòria comprensiva, en el sentit que la memòria no és només el record d'allò après, sinó la base a partir de la qual realitzar nous aprenentatges.

Requisits:

  • Coherència en els continguts.
  • Continguts coherents per a l'alumne.
  • Aprenentatge actiu.
  • Actitud de l'alumne.
  • Integració de l'aprenentatge.

Paper del professor:

  • Preguntar als alumnes
  • Experimentar i observar
  • Jocs per saber el nivell o coneixement previ
  • Explicació inicial
  • Situacions de reflexió (diàleg...)
  • Motivació (materials diversos, mestre implicat...)
  • Situacions de menys a més difícils.
  • Innovador
  • Aprendre a aprendre
  • Transferència
  • Interdisciplinarietat

ZDP (VIGOTSKI)

És la distància entre el nivell de desenvolupament efectiu de l'alumne (allò que és capaç de fer per si sol) i el nivell de desenvolupament potencial (allò que seria capaç de fer amb l'ajuda d'un adult o un company més capaç).

- PROCÉS DE BASTIDA: AJUDA AJUSTADA

- PROCÉS DE PARTICIPACIÓ GUIADA: AJUDA CONTINGENT

El millor és acompanyar a l'alumne quan ho necessita i traient l'ajuda quan no ho necessita.

BONES PRÀCTIQUES EDUCATIVES

  • Programació curricular
  • Disseny Sessió
  • Disseny Tasques
  • Estils d'ensenyament
  • Organització social i estructura de l'activitat
  • Comunicació – feedback – ajudes
  • Reflexió
  • Avaluació
  • Bona gestió de grup
  • Atenció a la diversitat
  • Atenció a la inclusió
  • Gestió temps i material

COMPETÈNCIES I APRENENTATGE

Esdevenir competent va lligat al fet de prendre consciència del que s'ha après, com s'ha après i per a què s'ha après.

Importància de què s'espera de l'alumne – què està aprenent i com - FW final + reflexió)

Característiques dels aprenentatges competencials:

  • TRANSFERIBLES: Es poden utilitzar en contextos diferents.
  • SIGNIFICATIUS I PERMANENTS: Perduren i no s'obliden d'enseguida.
  • PRODUCTIUS: Permeten fer activitats que no són exclusivament reproductives o repetitives.
  • FUNCIONALS: Permeten resoldre problemes de la vida quotidiana.

Entradas relacionadas: