Programació de l'Aula: Guia Completa per a Docents

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,67 KB

Programació de l'Aula: Concepte i Importància

La programació de l'aula s'ha d'entendre com l'explicitació de les intencions educatives i del pla d'actuació o intervenció d'un equip docent durant un període determinat.

Nivells de Concreció Curricular

El model curricular proposat des de la reforma educativa estableix bàsicament tres nivells de concreció:

  1. Currículum de Primària: S'especifiquen les intencions educatives (què ensenyar). També es donen orientacions de com ensenyar, què i com avaluar.
  2. Projectes Curriculars de Centre (PCC): Procura determinar la seqüència i temporalització dels principals elements de contingut de les diferents àrees i distribuir-los per cicles. Els projectes curriculars de centre (programacions de l'aula o unitats didàctiques) són el conjunt d'unitats de programació pensades i preparades per a cada nivell del cicle i constitueixen el tercer nivell de concreció. Els programes de desenvolupament individual (PDI) constitueixen un quart nivell de concreció, per tant, les necessitats educatives especials (NEE) no s'han d'entendre com a handicaps.
  3. Aplicació a l'Aula: Aplicació en l'espai i el temps del segon nivell de concreció. Quan s'elaboren les programacions cal tenir en compte:
    • Les necessitats educatives de l'alumnat i l'adequació a la diversitat.
    • Els recursos pedagògics del centre.
    • L'opció del professorat pel que fa a metodologies didàctiques concretes.

Justificació de la Programació de l'Aula

La programació de l'aula és fonamental per diversos motius:

  1. Ajuda a reduir l'atzar i la improvisació.
  2. Contribueix a eliminar els programes incomplets o irrellevants que no s'adeqüen a la selecció.
  3. Evita la pèrdua de temps.
  4. Sistematitza i ordena l'esforç conjunt realitzat en el Projecte Educatiu de Centre (PEC) i el Projecte Curricular de Centre (PCC).
  5. Contribueix a millorar i depurar els objectius, continguts, activitats, mètodes i tècniques que són útils per a la pràctica docent.

Principis de Planificació

La planificació ha de ser:

  • Flexible
  • Real
  • Precisa

Components Clau de la Programació

Una programació completa inclou els següents elements:

  • Per què ensenyar? Objectius
  • Què ensenyar? Continguts
  • Quan i com ensenyar? Seqüència didàctica i metodològica
  • Què, com i quan avaluar? Criteris d'avaluació

Competències Transversals

Les competències transversals són essencials per al desenvolupament integral de l'alumnat:

  1. Comunicativa: Habilitats per expressar-se i comprendre.
  2. Metodològica: Desenvolupar mètodes de treball eficaços i adequats a les situacions escolars, incloent l'ús de les TIC per a la resolució de problemes.
  3. Personals: L'estructura de la identitat és un procés que comença prenent consciència del lloc que ocupa en el seu àmbit familiar i integrant els valors del seu entorn més proper.

Competències Específiques

Entre les competències específiques, destaquen:

  1. Per conviure i habitar el món.

Continguts Educatius

Els continguts donen resposta a la pregunta: Què hem d'ensenyar perquè l'alumnat assoleixi la competència? Es poden especificar els continguts segons la seva naturalesa:

  • Conceptuals
  • Procedimentals
  • Actitudinals

Metodologia i Seqüència Didàctica

El projecte curricular proposat implica un canvi de metodologia, adaptant-se a les necessitats i objectius educatius.

Fases de les Activitats Didàctiques

La descripció de les activitats es pot estructurar en quatre fases:

  1. Exploració d'idees prèvies: Activitats inicials per activar coneixements existents.
  2. Introducció de nous continguts: Presentació de la nova informació.
  3. Estructuració dels coneixements i aplicació al context: Consolidació i pràctica dels aprenentatges.
  4. Tipologia d'activitats: Aquesta seqüència determina la diferent tipologia de les activitats:
    • Inicials: Per activar idees prèvies.
    • De desenvolupament: Per obtenir informació significativa i afavorir la construcció de nous coneixements.
    • De síntesi: Per a la transferència dels coneixements apresos.

Entradas relacionadas: