Programació de l'Aula: Guia Completa per a Docents
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,67 KB
Programació de l'Aula: Concepte i Importància
La programació de l'aula s'ha d'entendre com l'explicitació de les intencions educatives i del pla d'actuació o intervenció d'un equip docent durant un període determinat.
Nivells de Concreció Curricular
El model curricular proposat des de la reforma educativa estableix bàsicament tres nivells de concreció:
- Currículum de Primària: S'especifiquen les intencions educatives (què ensenyar). També es donen orientacions de com ensenyar, què i com avaluar.
- Projectes Curriculars de Centre (PCC): Procura determinar la seqüència i temporalització dels principals elements de contingut de les diferents àrees i distribuir-los per cicles. Els projectes curriculars de centre (programacions de l'aula o unitats didàctiques) són el conjunt d'unitats de programació pensades i preparades per a cada nivell del cicle i constitueixen el tercer nivell de concreció. Els programes de desenvolupament individual (PDI) constitueixen un quart nivell de concreció, per tant, les necessitats educatives especials (NEE) no s'han d'entendre com a handicaps.
- Aplicació a l'Aula: Aplicació en l'espai i el temps del segon nivell de concreció. Quan s'elaboren les programacions cal tenir en compte:
- Les necessitats educatives de l'alumnat i l'adequació a la diversitat.
- Els recursos pedagògics del centre.
- L'opció del professorat pel que fa a metodologies didàctiques concretes.
Justificació de la Programació de l'Aula
La programació de l'aula és fonamental per diversos motius:
- Ajuda a reduir l'atzar i la improvisació.
- Contribueix a eliminar els programes incomplets o irrellevants que no s'adeqüen a la selecció.
- Evita la pèrdua de temps.
- Sistematitza i ordena l'esforç conjunt realitzat en el Projecte Educatiu de Centre (PEC) i el Projecte Curricular de Centre (PCC).
- Contribueix a millorar i depurar els objectius, continguts, activitats, mètodes i tècniques que són útils per a la pràctica docent.
Principis de Planificació
La planificació ha de ser:
- Flexible
- Real
- Precisa
Components Clau de la Programació
Una programació completa inclou els següents elements:
- Per què ensenyar? Objectius
- Què ensenyar? Continguts
- Quan i com ensenyar? Seqüència didàctica i metodològica
- Què, com i quan avaluar? Criteris d'avaluació
Competències Transversals
Les competències transversals són essencials per al desenvolupament integral de l'alumnat:
- Comunicativa: Habilitats per expressar-se i comprendre.
- Metodològica: Desenvolupar mètodes de treball eficaços i adequats a les situacions escolars, incloent l'ús de les TIC per a la resolució de problemes.
- Personals: L'estructura de la identitat és un procés que comença prenent consciència del lloc que ocupa en el seu àmbit familiar i integrant els valors del seu entorn més proper.
Competències Específiques
Entre les competències específiques, destaquen:
- Per conviure i habitar el món.
Continguts Educatius
Els continguts donen resposta a la pregunta: Què hem d'ensenyar perquè l'alumnat assoleixi la competència? Es poden especificar els continguts segons la seva naturalesa:
- Conceptuals
- Procedimentals
- Actitudinals
Metodologia i Seqüència Didàctica
El projecte curricular proposat implica un canvi de metodologia, adaptant-se a les necessitats i objectius educatius.
Fases de les Activitats Didàctiques
La descripció de les activitats es pot estructurar en quatre fases:
- Exploració d'idees prèvies: Activitats inicials per activar coneixements existents.
- Introducció de nous continguts: Presentació de la nova informació.
- Estructuració dels coneixements i aplicació al context: Consolidació i pràctica dels aprenentatges.
- Tipologia d'activitats: Aquesta seqüència determina la diferent tipologia de les activitats:
- Inicials: Per activar idees prèvies.
- De desenvolupament: Per obtenir informació significativa i afavorir la construcció de nous coneixements.
- De síntesi: Per a la transferència dels coneixements apresos.