Programació i Atenció a la Diversitat a Educació Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,13 KB
Programar Permet
Programar permet:
- Consciència de treball
- Preveure les condicions més adequades per assolir les fites
- Disposar de criteris per anar regulant tot el procés.
L'Atenció a la Diversitat
L'atenció a la diversitat fa referència a les actuacions que s'han de fer per donar resposta a les diferents individualitats que s'atenen. Cal diferenciar entre necessitats individualitzades i atenció a nens i nenes amb necessitats educatives especials. Es proporciona als nens que es regeixen per uns patrons normals de desenvolupament, tenint en compte que cadascú es desenvolupa a un ritme diferent i, en algun cas, puguin necessitar atenció més específica i continuada. Aquest nivell d'atenció es pot i s'ha d'atendre amb garanties des de l'aula.
Integració
“Aquelles disposicions, processos i mesures aplicats als diferents àmbits de població amb la finalitat d’eliminar tot vestigi de segregació, és a dir, de separació de grups d’individus per motius ètnics, religiosos, polítics, lingüístics, socials, etc.”
Inclusió
“És el procés pel qual s’ofereix a tots els infants, sense distinció de la discapacitat, la raça o qualsevol altra diferència, l’oportunitat per continuar sent membre de la classe ordinària i per aprendre dels seus companys, i juntament amb ells, dins l’aula”
Programació d'Aula o Unitat Didàctica
1. Dades Identificatives
Nom, període, grup, nom de l'educadora.
2. Justificació
Característiques dels alumnes, entorn del centre.
Aquest taller està dirigit a infants del segon cicle d’educació infantil de 3 i 4 anys. L’elaborarem a finals del tercer trimestre perquè l’infant ja haurà adquirit certa autonomia, un cert nivell de desenvolupament cognitiu i una psicomotricitat fina avançada.
Les activitats que proposarem en el taller de les manualitats són globalitzades i donaran a conèixer els diferents materials amb els quals es pot treballar i saber estar dins l’aula. Els tres continguts o àrees d’experiència seran les següents: descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatge. També afavorirem la relaxació dels infants i els ajudarem a estar més tranquils i amb això fomentarem la concentració.
3. Capacitats
Eixos | Capacitats | Justificació |
Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma | 1. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia. | Perquè així l’infant agafi hàbits i aprengui a ser autònom a partir de les activitats que realitzarem. |
Aprendre a pensar i comunicar | 2. Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques. | Perquè l’infant pugui potenciar la seva imaginació i pugui relacionar, elaborar una manualitat amb les matemàtiques. |
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa | 3. Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. | Per poder conèixer el seu entorn i així fomentar la creativitat i la poden plasmar en un dibuix. |
Aprendre a conviure i habitar al món | 4. Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social. | Per crear un clima favorable, còmode i tranquil, per vetllar i fomentar la cohesió i la integració. |
4. Objectius
- Conèixer l’entorn natural més pròxim a través de les excursions.
- Controlar la psicomotricitat fina gràcies a la manipulació amb els materials utilitzats.
- Fomentar les relacions afectives dins del grup en la realització de les activitats.
- Augmentar el desig de participació en les activitats que es realitzen.
5. Continguts
Conceptuals | Procedimentals | Actitudinals |
Coneixement de les diferents lletres de l’abecedari i els nombres matemàtics. | Realització dels noms i nombres amb fang. Elaboració d’un dibuix a partir de les fulles que han agafat a l’excursió. Creació d’animals a partir de materials reciclats. Realització d’espelmes naturals amb pots de plàstic i paper de seda. | Respecte per la natura i l’interès d’anar a l’excursió. Interès per crear els animals reciclats. |
6. Desenvolupament d'Activitats
Fitxa d'activitats: títol, grup d'edat, objectius, àrees de treball i continguts, descripció de l'activitat, organització del temps i espai, materials, adaptacions, avaluació.
7. Recursos
Espacials, materials i humans.
8. Orientacions Metodològiques
La metodologia que s’utilitzarà en totes les activitats serà l’atenció d’igualtat entre tots els infants.
L'agrupament d’aquest taller de manualitats serà individual, menys l’excursió de l’activitat 2 que la faran col·lectivament, ja que les manualitats només es poden fer de forma individual, encara que sempre es comunicaran amb les companyes.
9. Temporalització
Quin dia i a quina hora.
10. Avaluació
Graella i observació.