El Profeta de Pau Gargallo: Anàlisi i Significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB
Presentació:
Figura més representativa del cubisme en escultura. Escultor poc popular. Obra impactant, hi ha dues copies.
Dades bàsiques
Autor: Pau Gargallo
Títol: El Profeta
Estil: Cubista
Cronologia: 1933 (guix)- 1936 (bronze)
Tècnica escultòrica: exempta-fosa
Material: Bronze
Mides: 235x65
Ubicació: Museu Nacional Reina Sofia (Madrid), Museu Gargallo (Saragossa)
Breu biografia
Neix a Aragó, als 7 anys emigra a Barcelona on inicia la seva carrera artística. És un personatge que sempre surt en totes les tertúlies del començament de segle. Fa grans treballs a diferents llocs de Barcelona. Fa obres de l'estil del Noucentisme. Al 1903 viatja a París i al 1923 s'instal·la a París i coneix les avantguardes. Picasso li fa canviar la perspectiva de l'art. Les 3 coses que l'introdueix: l'intent de geometrització, expressionisme, certa admiració per l'art primitiu. Té una escultura molt característica. Treballa en làmines planes i hem de reconstruir el què falta. Mor d'una pneumònia.
Descripció formal
Iconografia: Figura d'un profeta representat amb tota la força i energia. Expressivitat gestual. Un braç aixecat i un altre aguantant un bàcul. Vestit amb una pell que representa unes línies dentades. Fa un sermó profètic.
Funció: Hi ha un punt de religió i de recerca estètica que representa el cubisme en el concepte.
Composició: Tancada
Línies compositives: Composició vertical paral·lela a la línia del cos i la línia del bàcul. Tot i les diagonals que representen les dues mans que trenquen aquest verticalisme. Cert contraposto.
Recursos tècnics: Formada per planxes de metall retallades, no fa volums, eix central format pel cap la columna i les cames, aquestes planxes van dentades i estan retallades per representar cabells i la pell per accentuar un cert dinamisme, volum virtual, crear espais buits com espai volumètrics per aconseguir un impacte expositiu i fins i tot emocional.
Relació amb l'entorn: No han estat creades per estar en algun lloc en concret.
Significat de la obra
Elements propis de l'estil: Cubisme: 3 influències de Picasso; geometrització de les figures per simplificar al màxim l'expressió, la simplificació de la imatge accentua el valor de ressaltar el missatge o el valor que es vol transmetre. Certa admiració de l'art primitiu (art romànic...)
Relació forma-funció: Tema religiós, representar un profeta. Sota aquest concepte hi veiem una manera d'expressar la força de la paraula (la paraula pot canviar el món). Paral·lelament hi ha un tercer aspecte: desenvolupar el concepte d'art cubista.
Iconologia: Tema religiós. Força de la paraula, el misteri de la veritat i la capacitat de convèncer. Líders potents que amb la paraula ens tiren endavant.
Relació època i obra: Els períodes de l'inici de la segona república, moment d'extrema inquietuds artístiques. Noves tendències avantguardistes sorgeixen el cubisme i es fa aquesta obra, ell per la seva mort prematura no va viure la guerra civil ni la postguerra.
Influències i transcendències
Obra més gran i més coneguda de Gargallo. No va veure mai la obra fosa en bronze i no la va veure per manca de recursos econòmics i perquè va morir jove. Va tenir una influència posterior; obra representativa del cubisme en aspecte escultòric, aporta aquestes làmines de ferro combinades en diferents plans que fan subjectiu el resultat final. Expressionisme i força, ens l'hem d'imaginar.
Molta influència de Picasso.