El Profeta de Pablo Gargallo: Anàlisi i Context Històric
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB
EL PROFETA
Autor: Pablo Gargallo
Títol: El profeta
Cronologia: 1933
Estil: Cubista
Material: Ferro
Forma: Exempta
Tipologia: Dempeus
Tècnica: Forja
Cromatisme: Monocrom
Localització: Museu Nacional Reina Sofía (Madrid)
CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL
Pintada durant el bienni progressista de la 2a República (1931-1933) caracteritzat per un gran nombre de reformes on destacava la agrària, la educativa, i la militar, malgrat l'oposició de les forces conservadores.
Cultural: A inicis del segle XX apareixen les primeres avantguardes, els dos principals centres artístics: París i Nova York. Així sorgiran el fauvisme, l'expressionisme, cubisme, futurisme, l'abstracció i el surrealisme.
DESCRIPCIÓ:
Es tracta d'un profeta originari, un Il·luminat que vol comunicar la seva veritat a un auditori. Manté un gest desafiant amb el braç dret alçat mentre que la mà esquerra sosté una barra amb autoritat. La seva expressió és vehemente, molt enèrgic concentrant-se en el crit que ha emès.
L'escultura s'estructura al voltant d'un eix central format pel cap, la columna vertebral i la cama esquerra i a partir d'aquest eix es superposa un conjunt de corbes i contracorbes, la matèria i la seva absència, aconseguint perspectiva.
La figura està coberta amb una esquematitzada pell de xai i lleugerament inclinada cap endavant. La llum tractament és divers en funció de: les formes convexes (que deixen relliscar la llum), còncaves (que la reflecteixen) i l'aire (que deixa passar la llum). Destacar l'ús que fa Gargallo del buit per expressar volum i per accentuar l'expressivitat (com la galta esquerra de la cara).
ESTIL
Aquesta obra pertanyia al cubisme que es caracteritza per:
- Els propulsors del cubisme els trobem a Cezanne i als postimpressionistes, representaven els objectes des de diversos punts de vista mostrant simultàniament totes les cares.
- El gran teòric del cubisme és el poeta Guillaume Apollinaire que defensava que la geometria és a les belles arts allò que la gramàtica a l'escriptura.
- Els cubistes criticaven als impressionistes i postimpressionistes dient que els seus quadres eren només retina sense cervell.
- Pablo Gargallo se'l considera el propulsor de l'escultura amb ferro.
- Feia servir dos tipus de tècniques: la forja colpejava varetes de ferro incandescents aconseguint les formes desitjades. El ferro retallat li permetia obtenir multiplicitat de plans com es veu en la seva ballarina.
SIGNIFICAT I FUNCIÓ:
Era un dirigent espiritual que comunicava la seva veritat i incitava a l'acció, perquè creguéssiu el que deia o el seguíssim físicament. Acostumava a ser una persona al·lèrgica i vehemente, molt carismàtica i utilitzava la mare com a símbol d'autoritat.
Funció: Concebuda per a ser exposada en galeries d'art o espais públics.