Processos de rentat i neteja en hostaleria

Enviado por Chuletator online y clasificado en Química

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB

Processos de rentat

Objectiu

L'objectiu del rentat és separar la brutícia que s'ha adherit a la superfície del teixit i evitar que es torni a dipositar. En general, els rentats es realitzen en màquines, tant si és en moll com en sec.

Components del procés de rentat

  1. Els teixits i la fibra: materials dels quals estan compostos.
  2. La brutícia: element que es desitja eliminar.
  3. El bany de rentat: format per aigua i productes químics o detergents dissolts en aigua.
  4. L'energia necessària: ja sigui la mecànica o la calorífica.

Distintes fases de rentat tèxtil

  1. Transport de la roba a la bugaderia: s'ha de fer en carros o en sacs, mai en farcells o fardells fets amb llençols.
  2. Classificació de la roba: la roba bruta es classifica per mida, grau de brutícia, color i tipus de fibra. La roba de taula i de llit segueix una altra ruta.
  3. Rentat pròpiament dit: les fases del procés dins de la màquina són: remulls, prerentat, rentat, blanqueig, aclarits i centrifugats.

Processos de neteja i posada a punt: aigua

L'aigua és un agent fonamental en qualsevol procés de neteja, perquè té capacitat de barreja amb elements solubles: transporta els productes fins a les taques de diferents superfícies i teixits. En funció dels tipus i quantitats d'impureses que l'aigua tingui, la podem classificar en:

a) En funció de la duresa

S'expressa en mg/l de carbonat de calci.

  • Tova: de 0 a 30 mg/l.
  • Lleugerament dura: de 31 a 70 mg/l.
  • Moderadament dura: de 71 a 120 mg/l.
  • Dura: de 121 a 200 mg/l.
  • Molt dura: a partir de 201 mg/l.

Amb processos de rentat o neteja amb aigües amb 71 mg/l o més, es poden produir els següents problemes:

  1. Pèrdua de blancor.
  2. Major dificultat per eliminar taques de roba i superfícies.
  3. Menor eficàcia dels detergents.
  4. Proliferació de bacteris.
  5. Acabats deficients en la neteja de superfícies.
  6. Acabats deficients en la calandra després del rentat de roba.

b) En funció de l'alcalinitat

L'aigua té un cert grau d'alcalinitat quan hi trobem una concentració determinada de bicarbonats, fosfats o sosa càustica. Els efectes negatius de l'alcalinitat a l'aigua es produeixen sobretot després dels processos de rentat de roba i es manifesten de la següent manera:

  1. Dificultats per a una bona esbandida de la roba.
  2. Esgrogueïment de la roba.
  3. Roba aspra que produeix picors per fregament.
  4. Roba «rígida» després de la calandra.

c) En funció dels tipus de metall que conté

Els metalls més presents són el ferro, el coure, el níquel i el manganès. Els problemes més habituals són:

  1. Desgast de les fibres durant el rentat.
  2. Esgrogueïment de la roba.
  3. Embussar les canonades.

d) En funció del pH

pH: potencial d'hidrogen, quantitat d'ions d'hidrogen que conté una solució. En funció d'aquest, qualsevol dissolució d'aigua amb un altre líquid pot donar com a resultat un producte àcid, neutre o alcalí.

  • De 0 a 3: àcid fort.
  • De 3 a 6: àcid dèbil.
  • De 6 a 10: neutre.
  • De 10 a 12: alcalí dèbil.
  • De 12 a 14: alcalí fort.

Tots els productes de neteja van acompanyats de documentació que especifica el seu pH i, per tant, ens indiquen per a quin tipus de taques es poden aplicar.

Per això, hem de saber que:

  • Els productes àcids eliminen les taques incrustades (òxid, calç o sarro). Per exemple: salfumant.
  • Els productes neutres eliminen la major part de la brutícia dels establiments hotelers. Per exemple: gel i xampú per a la neteja de moquetes.
  • Els productes alcalins eliminen el greix. Per exemple: amoníac o lleixiu.

Opcions a la bugaderia integral (externa)

El sistema més utilitzat en hotels és el mixt de bugaderia interna i externa. Les alternatives a la bugaderia interna poden ser:

  1. Compra de la roba de llit i bany instal·lada a l'habitació i contractació del rentat d'aquesta a una empresa externa.
  2. Lloguer de la roba d'habitacions. “Leasing”.
  3. Rentat extern de la roba dels clients: és habitual aquest servei. Cal tenir un estudi detallat de la desviació de la roba del client, ja que s'han de coordinar les necessitats del client i el servei que l'hotel pretén donar-li, amb la incorporació d'una empresa externa.

Entradas relacionadas: