Processos de rentat i neteja en hostaleria
Enviado por Chuletator online y clasificado en Química
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB
Processos de rentat
Objectiu
L'objectiu del rentat és separar la brutícia que s'ha adherit a la superfície del teixit i evitar que es torni a dipositar. En general, els rentats es realitzen en màquines, tant si és en moll com en sec.
Components del procés de rentat
- Els teixits i la fibra: materials dels quals estan compostos.
- La brutícia: element que es desitja eliminar.
- El bany de rentat: format per aigua i productes químics o detergents dissolts en aigua.
- L'energia necessària: ja sigui la mecànica o la calorífica.
Distintes fases de rentat tèxtil
- Transport de la roba a la bugaderia: s'ha de fer en carros o en sacs, mai en farcells o fardells fets amb llençols.
- Classificació de la roba: la roba bruta es classifica per mida, grau de brutícia, color i tipus de fibra. La roba de taula i de llit segueix una altra ruta.
- Rentat pròpiament dit: les fases del procés dins de la màquina són: remulls, prerentat, rentat, blanqueig, aclarits i centrifugats.
Processos de neteja i posada a punt: aigua
L'aigua és un agent fonamental en qualsevol procés de neteja, perquè té capacitat de barreja amb elements solubles: transporta els productes fins a les taques de diferents superfícies i teixits. En funció dels tipus i quantitats d'impureses que l'aigua tingui, la podem classificar en:
a) En funció de la duresa
S'expressa en mg/l de carbonat de calci.
- Tova: de 0 a 30 mg/l.
- Lleugerament dura: de 31 a 70 mg/l.
- Moderadament dura: de 71 a 120 mg/l.
- Dura: de 121 a 200 mg/l.
- Molt dura: a partir de 201 mg/l.
Amb processos de rentat o neteja amb aigües amb 71 mg/l o més, es poden produir els següents problemes:
- Pèrdua de blancor.
- Major dificultat per eliminar taques de roba i superfícies.
- Menor eficàcia dels detergents.
- Proliferació de bacteris.
- Acabats deficients en la neteja de superfícies.
- Acabats deficients en la calandra després del rentat de roba.
b) En funció de l'alcalinitat
L'aigua té un cert grau d'alcalinitat quan hi trobem una concentració determinada de bicarbonats, fosfats o sosa càustica. Els efectes negatius de l'alcalinitat a l'aigua es produeixen sobretot després dels processos de rentat de roba i es manifesten de la següent manera:
- Dificultats per a una bona esbandida de la roba.
- Esgrogueïment de la roba.
- Roba aspra que produeix picors per fregament.
- Roba «rígida» després de la calandra.
c) En funció dels tipus de metall que conté
Els metalls més presents són el ferro, el coure, el níquel i el manganès. Els problemes més habituals són:
- Desgast de les fibres durant el rentat.
- Esgrogueïment de la roba.
- Embussar les canonades.
d) En funció del pH
pH: potencial d'hidrogen, quantitat d'ions d'hidrogen que conté una solució. En funció d'aquest, qualsevol dissolució d'aigua amb un altre líquid pot donar com a resultat un producte àcid, neutre o alcalí.
- De 0 a 3: àcid fort.
- De 3 a 6: àcid dèbil.
- De 6 a 10: neutre.
- De 10 a 12: alcalí dèbil.
- De 12 a 14: alcalí fort.
Tots els productes de neteja van acompanyats de documentació que especifica el seu pH i, per tant, ens indiquen per a quin tipus de taques es poden aplicar.
Per això, hem de saber que:
- Els productes àcids eliminen les taques incrustades (òxid, calç o sarro). Per exemple: salfumant.
- Els productes neutres eliminen la major part de la brutícia dels establiments hotelers. Per exemple: gel i xampú per a la neteja de moquetes.
- Els productes alcalins eliminen el greix. Per exemple: amoníac o lleixiu.
Opcions a la bugaderia integral (externa)
El sistema més utilitzat en hotels és el mixt de bugaderia interna i externa. Les alternatives a la bugaderia interna poden ser:
- Compra de la roba de llit i bany instal·lada a l'habitació i contractació del rentat d'aquesta a una empresa externa.
- Lloguer de la roba d'habitacions. “Leasing”.
- Rentat extern de la roba dels clients: és habitual aquest servei. Cal tenir un estudi detallat de la desviació de la roba del client, ja que s'han de coordinar les necessitats del client i el servei que l'hotel pretén donar-li, amb la incorporació d'una empresa externa.