Processos de la memòria: codificació i nivells de processament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB
PROCESSOS DE LA MEMÒRIA
PROCESSOS DE CODIFICACIÓ
Responsables de la transformació dels estímuls sensorials en pautes d’informació significatives i assimilables pels sistemes de memòria.
Els nivells de codificació NO són funcionalment equivalents (no tenen el mateix nivell d’eficàcia).
Processos codificació -> moment inicial activitat mnemònica.
Efectes de la intencionalitat durant la codificació
Tenir la intenció de recordar només té un efecte marginal sobre el record.
És més important la tasca que la intencionalitat de fer-la.
MODEL DELS NIVELLS DE PROCESSAMENT (Craik i Lockhart)
En el moment de codificar podem fer diferents anàlisis de la informació.
“Hipòtesi de nivells de processament” -> Quant més profund és l’anàlisi que es fa de la informació rebuda, l’emprempta serà més duradora i clara.
Resultats ho avalen: Semàntic > Fonètic > Estructural
Memòria com a producte dels diferents anàlisis de la informació.
Estableixen un continu de nivells. Dins de cada nivell hi ha diferents tipus de repàs o repetició:
Repàs o repetició de manteniment -> Basat en la repetició (s’assembla al proposat pels models multimagatzem).
Repàs o repetició d’elaboració -> Consisteix en buscar connexions significatives, formar associacions… Suposa passar d’un nivell superficial a un de més profund.
La tècnica utilitzada és la de l’aprenentatge incidental a través de tasques orientadores.
Aspectes essencials (Model processual):
!: No és un article experimental. És un article de reflexió teòrica de canvi de paradigma.
Es centra només en la codificació.
Memòria com a suma d’anàlisis.
La persistència depèn de la profunditat.
L’anàlisis semàntic és el millor.
No és una teoria completa.
Énfasi en la flexibilitat de la codificació.
Manté la distinció entre memòria primària i memòria secundària.
Crítiques als estudis sobre nivells de processament:
Absència d’una mesura independent de profunditat -> Raonament circular: hi ha més profunditat perquè es recorda millor i es recorda millor perquè hi ha més profunditat.
Dificultats amb el continu i la jerarquia de nivells (absència d’una evidència empírica que permeti definir el continu i la jerarquia dels nivells: és poc probable que totes les maneres d’analitzar siguin jeràrquiques).
Descuit pels processos de recuperació (el model es centra únicament en la codificació).
Feblesa teòrica.
Alternatives al model de nivells de processament:
Es busca substituir el concepte de profunditat (o bé obtenir-ne una mesura independent)
1ª idea: temps de processament -> descartat: quan la resposta és “No” es recorda menys.