Processos de disgregació i filtració en la indústria farmacèutica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,45 KB
Disgregació
Procés de reducció de la mida de partícula (trituració i mòltura) Tipus de forces: Compressió / Impacte / Fregament / Tall o cisalla. Les propietats del material determinen un mecanisme o altre.
En la indústria farmacèutica se fa servir molta mida de partícules fina o ultrafina.
Molins | Força | Material | Avantatges | Inconvenients | Mida |
---|---|---|---|---|---|
Martell | Impacte | Disgregable | Facil neteja, manteniment, instal·lació | Temperatura elevada no apta per termoabils | Regulable |
Fulles | Cisalla, tall | Plàstics o fibrosos | Desgast de les fulles | Regulable | |
Rodets | Compresió | Disgregables durs | Mida uniforme | Soroll | Uniforme |
Boles | Impacte i fregament | Disgregable | Eficiència energètica | Discontinu, soroll, neteja | Polvo ultrafina |
Micronit-zador | Impacte | Disgregable | Crea partícula petita | Mida inicial de partícula petita | Polvo ultrafina |
Filtració
Operació unitària de separar un sòlid de un líquid. Reteu les partícules més grans que el tamany del porus del filtre. Filtre o material filtrant: substància porosa que reté les partícules sòlides en suspensió. Torta: capa de sòlids retinguda en el filtre. Filtrat: fluid que deixa passar el filtre.
Superficial: torta (el flux va perpendicular al medi) / tangencial (paral·lel al medi filtrant) /// Llit profund: una membrana + capa de sòlid (carbó actiu)
Es necessita manteniment, per acumulació de torta.
Filtrat 2: Requisits: Retenir el sòlid per aconseguir un filtrat suficientment clar / No s'ha d'obstruir amb facilitat / Presentar resistència física i química respecte a la suspensió a filtrar / Permetre descarregar totalment la torta neta / Econòmicament viables.
Ús de gravetat i al buit.
Equips:
Filtre de premsa: Entra h2o merda, entra en un espai amb membranes, i atravessa i es queda neta.
Filtre rotatori: Un embassament, per aspiració atreu merda, va girant les seca i les treu amb espàtula fixa.
Filtre de mànigues: De gas, entra gas amb pols, passa mànigues i es queda net i finalment es deixa caure pols.
Filtre centrifuga: Els materials més densos es queden a la vora del recipient i els lleugers surten a dalt.
Filtre de banda: tela gran es posa sota h2o i es filtra
Microfiltració (reté bacteris), ultrafiltració (reté virus, microproteïnes) i nanofiltració (separa aigua de molècules)
Osmosi inversa (per pressió permet separar una dissolució concentrada).
OPERACIONS COMPLEMENTÀRIES:
- Coadjuvants / Floculació-sedimentació / Prefiltració
- Rentat de la torta / Escórrer / Assecat
Sedimentació
Separació sòlid-fluid.
Per diferència de densitat, és més fàcil separar el sòlid del líquid. Per ajuda de la:
- VISCOSITAT (capacitat de fluid), com més viscos sigui el líquid, més sedimentació hi ha. (mel / aigua)
- LA MIDA: com més petita més costa de sedimentar-se, més que una més gran.
- LA TEMP.: la temperatura ajuda a baixar la viscositat i pujar sedimentació
A nivell industrial: tractament d'aigües residuals o potabilitzadora d'aigua.
Podem separar S-L amb l'ajuda de COAGULANTS. - FLOCULANTS
- Per la càrrega elèctrica es repelen entre si, amb coagulant s'elimina càrrega elèctrica (neutralitza) i es formen petits nuclis.
- Després s'afegeix floculants, un químic que aglomera els nuclis amb filaments. O s'agita constantment per entrar en contacte els nuclis.
Equips de sedimentació: Sedimentador rectangular: entra a molta velocitat aigua + merda en un espai, frena, baixa merda i una cinta mou els sediments a la sortida i h2o queda neta (clarificació) i (decantació) de la merda.
Sedimentador en espiral: entra merda, i surt poc a poc per un motor que gira l'espiral i l'aigua es queda enrere.
Sedimentador de plaques inclinades: entra aigua i la merda per gravetat cau en les plaques i s'acumula.
Sedimentador circular: entra aigua, sediments se escombra del fons i una fina capa h2o surt i passa una segona fina capa 2:1
Decantació: entra aigua deixa caure merda i surt per una fina capa de dalt aigua sense brutícia.
Centrifugat
L-L (llet-nata) Purificació: llet / Concentrar: nata
S-L (caldo - sals) Clarificació: caldo / Espessiment: sals
Centrifugat tubular: més potents / 50.00 rpm / més ràpid / separa líquids immiscibles.
Discos: entra L-L per gravetat purificació puja i concentrat baixa. te plaques dins que faciliten sedimentar.
Cicle: G-S, entra aire i les partícules xoquen i se queden acumulades mentre que el gas surt.
1 2
3
Tamisat: Operació unitària de separació de partícules de diferents mides al passar-les per malles de diferents mides.
Anàlisi granulomètric:
Anàlisi seqüencial o diferencial: proporció en % de producte retingut per cada tamís front a la llum de malla. Es coneix mida mitjana del sòlid.
Anàlisi acumulat: representa la fracció de rebuig o cernit en funció de la llum de malla, en aquest cas se li ha de sumar cada fracció anterior.
Floculació
Un L amb minerals petits en ella.
Per extreure els minerals, que són molt petits i no sedimenten, fem servir flotació a les partícules hidrofòbes.
Se injecta petites bombolles d'aire en el aigua i les partícules hidrofòbes s'adhereixen i s'acumulen en forma d'escuma a la part d'adalt.