Processos Cognitius Bàsics: Sensació, Percepció i Memòria
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,96 KB
Psicologia: Processos Cognitius Bàsics (Tema 4)
Sensació i Percepció
Sensació: procés (facultat o capacitat) de captació (recepció) de qualitats sensibles mitjançant els òrgans sensorials.
Percepció: captació unificada de les diferents qualitats sensibles en objectes integrals. La sensació és aïllada i diferent per cada sentit, la percepció és unificada.
Atenció: procés de sensació que consisteix a seleccionar qualitats sensibles i descartar-ne moltes altres. És subjectiva.
Els Òrgans Sensorials
Capten qualitats sensibles dels objectes: aquestes qualitats actuen d'estímuls físics que afecten els diferents òrgans sensorials.
Un cop aquests estímuls físics entren per algun dels òrgans sensorials es converteixen en fenòmens fisiològics, els quals viatgen cap a la zona corresponent del cervell en forma d'impulsos nerviosos.
Quan els impulsos arriben a la zona corresponent del cervell (àrea de sensibilitat somàtica, olfactiva, gustativa, auditiva i visual), aquesta, en contacte amb altres àrees i activitats cerebrals, produeix el fenomen psicològic de la sensació corresponent.
Exemple:
- Sentit: Vista.
- Estímul: Llum visible.
- Òrgan sensorial: Ull, retina, cons, bastons.
- Sensació: Color, brillantor, lluminositat.
Procés de la Percepció
De tots els estímuls del nostre camp perceptiu es destaquen els indicis rectors fonamentals (destacament de certes sensacions).
D'aquests indicis ens fixem (atenció) en aquells que més ens interessen (selecció de percepció).
Immediatament comparem la informació que estem percebent amb l'emmagatzemada (memòria).
Si la comparació és correcta, llavors es dona el reconeixement d'objectes percebuts.
Aquest reconeixement acaba amb la identificació dels objectes quan els podem designar amb noms (llenguatge).
Factors Influents en la Percepció
Estat d'ànim
Estat de salut física
Coneixements anteriors
Ideologia política, social, religiosa, etc.
Propis interessos particulars
Els sentiments
Lleis Perceptives (Gestalt)
Llei figura-fons
El primer que es destaca en la percepció són les formes que sobresurten.
Llei de semblança
Agrupem els estímuls segons la seva semblança.
Llei de proximitat
Agrupem els estímuls quan estan més propers.
Llei de continuïtat
Agrupem els estímuls com si tinguessin una seqüència lògica.
Llei de tancament
Agrupem els estímuls de manera que les figures semblin acabades.
Llei de la bona figura (o Pregnància)
Agrupem els estímuls donant-los les figures més simples i familiars possibles.
Psicologia: La Memòria (Tema 5)
És la capacitat, activitat o procés de codificar la informació adquirida, d'emmagatzemar-la o conservar-la durant un interval de temps i després recuperar-la (reproduir-la) voluntàriament o involuntàriament.
A diferència de la imaginació, la memòria treballa amb imatges que procedeixen de la mateixa activitat perceptiva, però es reprodueixen diferent:
Records: conserven l'ordre cronològic.
Imatges (imaginació): s'alteren lliurement.
Tipus de Memòria
Segons la durada dels records:
A curt termini: durada limitada (segons a minuts).
A llarg termini: durada potencialment il·limitada.
Segons la naturalesa dels records:
Sensorial: retenció brevíssima de sensacions.
Procedimental: memòria d'hàbits i destreses (saber com).
Episòdica: memòria d'experiències viscudes personalment (autobiogràfica).
Semàntica: memòria de paraules, conceptes i coneixement general del món.
Oblit i les Seves Causes
Quan parlem d'algun trastorn de la memòria parlem d’oblit o d’amnèsia.
Tipus d'oblits específics:
Afàsia: Oblit de les paraules i del llenguatge en general.
Agnòsia: Oblit del reconeixement dels objectes, els éssers vius.
Apràxia: Oblit de moviments, destreses, habilitats i la utilitat d’objectes.
Causes generals de l'oblit:
Per lesions traumàtiques del cervell i/o per ictus, embòlies, malalties inflamatòries que afecten el cervell.
Per desús; l’ús o la repetició enforteixen les xarxes neuronals.
Per interferències d’altres experiències o records que se sobreposen al record oblidat.
Per repressió de l’inconscient (segons Freud): lapsus, actes fallits, oblits de noms de persones… Es produeixen perquè el record està associat amb experiències traumàtiques o sentiments angoixants i aleshores el sistema inconscient reprimeix aquest nom o el confon amb altres.
Per context diferent: records que hem experimentat en determinades situacions s'alteren o s’obliden en altres situacions.
Factors que Ajuden a Memoritzar
La memòria actua de la següent manera:
Codifica el material a recordar.
Emmagatzema el material a recordar.
Recupera el material emmagatzemat.
Els records es troben en xarxes de diferents zones cerebrals. Per millorar la memorització, podem utilitzar:
Estratègies i Factors Positius:
Procediments mnemotècnics: tècniques específiques per millorar el record (ex: acrònims, mètode dels llocs).
Comprensió: entendre allò que es vol recordar és fonamental.
Organització: ordenar el contingut de manera lògica.
Associació: associar els nous aprenentatges amb coneixements ja adquirits.
Motivació i Interès: relacionar l'aprenentatge amb interessos propis.
Repàs i Pràctica: repetir i utilitzar la informació.
Atenció i Concentració: focalitzar-se durant la codificació.