Processament i Gestió de la Informació: Cerca, Arxiu i Seguretat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,89 KB
Processament i Gestió de la Informació
El processament de la informació és el conjunt d'operacions successives que es duen a terme amb la informació obtinguda i que consta de 4 fases:
- Cerca o recollida d'informació i emmagatzematge
- Classificació de la informació obtinguda
- Tria de la informació que fa falta en cada moment
- Elaboració de documents a partir d'aquesta informació i presentació o distribució d'aquests documents als interessats
Cerca d'Informació
La cerca d'informació es pot realitzar a partir de diverses fonts:
Fonts de Cerca d'Informació
- Internes: bases de dades internes, estats financers, registres de vendes, tota la documentació generada a l'empresa.
- Externes: llocs i pàgines web i portals, publicacions oficials, revistes, estadístiques.
- Primàries: enquestes, entrevistes, personal de l'empresa, registres de vendes.
- Secundàries: bases de dades de l'empresa, bases de dades externes, cambres de comerç, llibres, revistes i publicacions en general.
Motors de Cerca
Un motor de cerca és una pàgina web que permet buscar-ne d'altres que compleixen, com a mínim, una condició de cerca establerta per l'usuari.
Opcions de Cerca Avançada
Per optimitzar la cerca, es poden utilitzar diverses opcions:
- Triar paraules clau més concretes.
- Cercar un seguit de paraules entre cometes dobles.
- Utilitzar la cerca avançada que ofereix el cercador.
- Excloure paraules semblants.
- Utilitzar operadors lògics, de proximitat o d'existència.
Classificació de la Informació
La classificació de la informació es basa en diversos criteris:
Criteris Generals de Classificació
- Precisió
- Oportunitat
- Capacitat
- Concisió
- Costos de rendibilitat
- Utilitat i interès de la informació
- Fiabilitat
- Temps disponibles
- Naturalesa de la informació
- Origen de la informació
- Objectivitat
Anàlisi de la Informació
- Anàlisi formal: consisteix a recollir dades relatives a la informació triada.
- Anàlisi de contingut: consisteix en el fet d'estudiar i analitzar a fons la informació triada.
Maneres d'Analitzar la Informació
L'anàlisi es pot presentar de diverses maneres:
- Informe
- Resum o síntesi
- Esquema
- Ressenya
- Taula
- Gràfic
- Diagrama de sector
Seguretat de la Informació
La seguretat de la informació és el conjunt de mesures que prenen les persones i les organitzacions per mantenir la confidencialitat, integritat i disponibilitat de la informació que tenen en el seu poder.
Qualitats de la Seguretat de la Informació
- Confidencialitat: és la propietat que té qualsevol informació de no ser coneguda per persones no autoritzades per l'emissor o propietari de la informació.
- Integritat: és la facultat de mantenir una informació sense modificacions o omissions no autoritzades.
- Disponibilitat: és la propietat que garanteix que la informació la podrà consultar qui tingui autorització per fer-ho en el moment que faci falta.
L'Arxiu de Documentació
És molt important arxivar adequadament la documentació, és a dir, ordenar-la i classificar-la en un lloc concret pels motius següents:
Importància de l'Arxiu
- Permet desar, conservar i custodiar la informació.
- Facilita trobar documentació de seguida.
- Permet complir les disposicions legals sobre conservació de documentació.
- Serveix de suport per a la presa de decisions.
Tipus d'Arxiu
- Actiu: s'hi desen els documents que es consulten sovint.
- Seminactiu: recull documentació que ja no té vigència però que no es destruirà de seguida.
- Inactiu o definitiu: es fa servir per desar els documents que, encara que no siguin vigents, s'han de conservar.
Mecanismes de Seguretat
Existeixen diversos mecanismes per garantir la seguretat de la informació i la documentació:
- Signatura digital: consisteix en un conjunt de regles o protocols que tenen la funció de demostrar l'autenticitat d'un missatge digital o d'un document electrònic.
- Segellament de temps: és un procediment que certifica el moment de cadascuna de les modificacions.
Seguretat en l'Emmagatzematge
Per protegir la informació emmagatzemada, s'utilitzen eines com:
- Tallafoc: permet controlar les connexions entre internet i un ordinador o una xarxa local d'ordinadors.
- Antivirus: és un programa que prevé i evita l'activació, propagació i contagi dels virus.
- Administració de comptes d'usuaris: serveix per verificar la identificació dels individus que utilitzen un ordinador.
- Recuperació de dades: es tracta de còpies de seguretat que serveixen per restaurar la informació.
Sistemes d'Arxiu
Un sistema d'arxiu és un criteri per ordenar la documentació. Els més comuns són:
- Alfabètic
- Geogràfic
- Cronològic
- Temàtic
Tipus de Sistemes d'Informació
Existeixen diferents tipus de sistemes d'informació segons la seva funció:
- Sistema de processament de transaccions
- Sistema d'informació de gestió o gerencial
- Sistema de suport de decisions
- Sistema d'informació executiva