Processament i Gestió de la Informació: Cerca, Arxiu i Seguretat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,89 KB

Processament i Gestió de la Informació

El processament de la informació és el conjunt d'operacions successives que es duen a terme amb la informació obtinguda i que consta de 4 fases:

  1. Cerca o recollida d'informació i emmagatzematge
  2. Classificació de la informació obtinguda
  3. Tria de la informació que fa falta en cada moment
  4. Elaboració de documents a partir d'aquesta informació i presentació o distribució d'aquests documents als interessats

Cerca d'Informació

La cerca d'informació es pot realitzar a partir de diverses fonts:

Fonts de Cerca d'Informació

  • Internes: bases de dades internes, estats financers, registres de vendes, tota la documentació generada a l'empresa.
  • Externes: llocs i pàgines web i portals, publicacions oficials, revistes, estadístiques.
  • Primàries: enquestes, entrevistes, personal de l'empresa, registres de vendes.
  • Secundàries: bases de dades de l'empresa, bases de dades externes, cambres de comerç, llibres, revistes i publicacions en general.

Motors de Cerca

Un motor de cerca és una pàgina web que permet buscar-ne d'altres que compleixen, com a mínim, una condició de cerca establerta per l'usuari.

Opcions de Cerca Avançada

Per optimitzar la cerca, es poden utilitzar diverses opcions:

  • Triar paraules clau més concretes.
  • Cercar un seguit de paraules entre cometes dobles.
  • Utilitzar la cerca avançada que ofereix el cercador.
  • Excloure paraules semblants.
  • Utilitzar operadors lògics, de proximitat o d'existència.

Classificació de la Informació

La classificació de la informació es basa en diversos criteris:

Criteris Generals de Classificació

  • Precisió
  • Oportunitat
  • Capacitat
  • Concisió
  • Costos de rendibilitat
  • Utilitat i interès de la informació
  • Fiabilitat
  • Temps disponibles
  • Naturalesa de la informació
  • Origen de la informació
  • Objectivitat

Anàlisi de la Informació

  • Anàlisi formal: consisteix a recollir dades relatives a la informació triada.
  • Anàlisi de contingut: consisteix en el fet d'estudiar i analitzar a fons la informació triada.
Maneres d'Analitzar la Informació

L'anàlisi es pot presentar de diverses maneres:

  • Informe
  • Resum o síntesi
  • Esquema
  • Ressenya
  • Taula
  • Gràfic
  • Diagrama de sector

Seguretat de la Informació

La seguretat de la informació és el conjunt de mesures que prenen les persones i les organitzacions per mantenir la confidencialitat, integritat i disponibilitat de la informació que tenen en el seu poder.

Qualitats de la Seguretat de la Informació

  • Confidencialitat: és la propietat que té qualsevol informació de no ser coneguda per persones no autoritzades per l'emissor o propietari de la informació.
  • Integritat: és la facultat de mantenir una informació sense modificacions o omissions no autoritzades.
  • Disponibilitat: és la propietat que garanteix que la informació la podrà consultar qui tingui autorització per fer-ho en el moment que faci falta.

L'Arxiu de Documentació

És molt important arxivar adequadament la documentació, és a dir, ordenar-la i classificar-la en un lloc concret pels motius següents:

Importància de l'Arxiu

  • Permet desar, conservar i custodiar la informació.
  • Facilita trobar documentació de seguida.
  • Permet complir les disposicions legals sobre conservació de documentació.
  • Serveix de suport per a la presa de decisions.

Tipus d'Arxiu

  • Actiu: s'hi desen els documents que es consulten sovint.
  • Seminactiu: recull documentació que ja no té vigència però que no es destruirà de seguida.
  • Inactiu o definitiu: es fa servir per desar els documents que, encara que no siguin vigents, s'han de conservar.

Mecanismes de Seguretat

Existeixen diversos mecanismes per garantir la seguretat de la informació i la documentació:

  • Signatura digital: consisteix en un conjunt de regles o protocols que tenen la funció de demostrar l'autenticitat d'un missatge digital o d'un document electrònic.
  • Segellament de temps: és un procediment que certifica el moment de cadascuna de les modificacions.

Seguretat en l'Emmagatzematge

Per protegir la informació emmagatzemada, s'utilitzen eines com:

  1. Tallafoc: permet controlar les connexions entre internet i un ordinador o una xarxa local d'ordinadors.
  2. Antivirus: és un programa que prevé i evita l'activació, propagació i contagi dels virus.
  3. Administració de comptes d'usuaris: serveix per verificar la identificació dels individus que utilitzen un ordinador.
  4. Recuperació de dades: es tracta de còpies de seguretat que serveixen per restaurar la informació.

Sistemes d'Arxiu

Un sistema d'arxiu és un criteri per ordenar la documentació. Els més comuns són:

  • Alfabètic
  • Geogràfic
  • Cronològic
  • Temàtic

Tipus de Sistemes d'Informació

Existeixen diferents tipus de sistemes d'informació segons la seva funció:

  • Sistema de processament de transaccions
  • Sistema d'informació de gestió o gerencial
  • Sistema de suport de decisions
  • Sistema d'informació executiva

Entradas relacionadas: