Procés de Producció, Gèneres i Qualitat en el Periodisme Actual
Enviado por Chuletator online y clasificado en Español
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,86 KB
Procés de Producció i Rutines Productives
Les rutines productives són procediments pautats, repetitius i assimilats en cada etapa del procés de producció que es fan de manera mecànica. Aquest concepte sorgeix als anys 50' i es refereix a l'organització del treball, incloent-hi l'espai, el temps i les fonts. Un aspecte negatiu és la rutinització i l'impediment de veus alternatives.
Etapes del Procés Productiu
- Recollida: Obtenció d'informació (ex: trucada al tribunal).
- Producció: Anàlisi, selecció i portada.
- Selecció i Jerarquia: Funció del gatekeeper o seleccionador.
- Escriptura i Redacció.
- Postproducció.
La idea és aconseguir crear agenda setting (allò que publica el diari). El concepte Digital First implica no esperar a difondre, utilitzar les xarxes socials, i adaptar-se als hàbits i llenguatges digitals diferents.
Gèneres Periodístics i les seves Funcions
Els gèneres es creen a partir de la tradició literària i s'adapten al periodisme, distingint-se en periodisme ideològic, informatiu i explicatiu. Són les fórmules de redacció que necessiten els mitjans per a interpretar la realitat social. Les seves funcions inclouen l'assimilació ràpida i successiva de la realitat, i fixar uns mínims per a combinar el treball.
Teories dels Gèneres Periodístics
- Teoria Clàssica Anglosaxona: Separa la informació del comentari.
- Teoria Llatina: Similar a l'anglosaxona, però amb un enfocament més interpretatiu.
- Teoria Alternativa: Se centra en com i per a què s'utilitzen els gèneres.
Gèneres Informatius i Interpretatius
Notícia
- Esdeveniment recent.
- Estructura rígida.
- Impersonalitat.
- Titular informatiu.
- Poc temps de preparació.
Crònica
- Recrea un esdeveniment en un espai-temps.
- Presència periodística.
- Signada.
- Visió personal (no opinió, el periodista és testimoni).
- No segueix un ordre cronològic estricte ni la piràmide de les 6W.
- Pot incloure imatges.
- Requereix especialització (corresponsal, temàtica, esports).
Reportatge
- Explica en profunditat un fet noticiós.
- Estil narratiu i estructura cuidada (no piràmide invertida).
- Titular creatiu.
- Diverses fonts.
- Extensió variada.
- Informa i entreté.
- Aporta profunditat, color i antecedents.
Entrevista
- Conversa informativa.
- Titular amb cita.
- Inclou foto i entradeta.
- Caràcter personal.
- Permet reescriure l'ordre de les preguntes/respostes.
- Aplicable en totes les àrees.
Perfil
- El periodista redacta una descripció.
- Inclou context i contradiccions.
- Ofereix una imatge complexa del personatge.
- Pot ser una biografia.
Gèneres d'Opinió
Crítica
- Un expert parla d'alguna cosa.
- Descripció analítica i interpretativa.
- Firmat.
- Amb argument i estil propi.
- Valoratiu.
- Llibertat de conclusió final.
Article
- Text d'opinió a càrrec d'experts.
- Firmat.
- Més extensió que la columna.
- Títol metafòric.
- No té periodicitat fixa.
- Estructura de text argumentatiu.
- Identifica l'autor.
Columna
- Article d'opinió firmat.
- Publicat en una secció específica.
- Genera intimitat, respecte i confiança amb el lector.
Editorial
- Instrument d'autoritat d'un mitjà d'opinió.
- No firmat.
- Expressa la ideologia del mitjà.
- Sol anar a portada.
- Pot tractar diversos temes.
Qualitat Periodística
La qualitat periodística és l'expressió de diferents processos d'obtenció de la informació quan s'aplica l'equilibri, la imparcialitat i el contrast d'acord amb els codis ètics i les normes d'autoregulació. Sempre té en compte el procés.
Factors de Credibilitat
El procés contribueix a la credibilitat a través de:
- Llibertat.
- Igualtat.
- Solidaritat.
- Quantitat i tipus de contingut.
- Estructura de rutines.
- Coneixement de l'origen de la informació.
Responsabilitat i Riscos
Els responsables són els periodistes, que han de:
- Respectar les cites.
- Utilitzar imatges fidels.
- Incloure la major quantitat de veus possible.
- Rectificar ràpidament (no publicar sense verificar).
- Fer una clara distinció entre informació i opinió.
Els riscos inclouen la crisi i l'acomiadament. Les amenaces poden ser agafar informació directament de gabinets de premsa sense contrastar.
Problemes i Crisi de Credibilitat
Els problemes actuals inclouen:
- Manca de representativitat.
- Partidisme.
- Precarització del treball.
- Menys temps per a la investigació.
- Manca de correctors.
Això crea una crisi de credibilitat, minva la capacitat de recerca, la publicitat, el professionalisme i genera massa opinió mainstream.
Estratègies per Garantir la Credibilitat
Per garantir la credibilitat, cal:
- Diversitat de continguts.
- Transparència.
- Independència.
- Sinceritat.
- No politització.
- Potenciar el periodisme d'investigació.
Exemples de projectes que promouen la qualitat i la credibilitat són Media.cat i Project Censored.