Procés de Mediació: Fases, Avaluació i Tècniques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,32 KB
Procés de Mediació
Fase 5: Pactos
El mediador repassa tot el procés (recordar), remarca el procés, reconeix l'esforç i proposa acords en forma de pactes, sumant acords parcials.
1. Paper del Mediador:
Ajuda, intervé poc, facilita l'adopció de pactes, pren notes i és correcte.
Errors: Disputar amb una part, emetre judicis, donar consells, forçar la reconciliació.
2. Qualitat dels Pactes:
Eficaces i amb garantia que es compleixin.
Requisits: Clars, equilibrats, fonamentats i permanents.
3. Via de Sortida del Conflicte:
Direccions: Reparació de danys, reconciliació de vincles, resolució i mesures de prevenció de conflictes: modificar normes, augmentar recursos.
Document: Registre observacional de la sessió.
Fase 8: Tancament de la Mediació
Mediador: Redacta l'acord definitiu amb la màxima precisió dels pactes, sense ambigüitats. Les parts revisen i, si estan d'acord, es donen la mà.
Seguiment: En la data indicada, el mediador es reuneix amb les parts per veure si es compleixen els acords, si són eficaços i quins canvis s'han produït. Si es detecta que l'acord no porta beneficis, es poden buscar alternatives.
Document: Acta de l'acord final.
Avaluació de la Mediació
Avaluació del procés i els resultats, amb vista al futur, per agilitzar la presa de decisions i augmentar l'eficiència i l'eficàcia de les intervencions.
1. Què Avaluar?
- Eficàcia: Assoliment dels objectius i en quina mesura.
- Eficiència: Valoració dels resultats obtinguts en relació amb els esforços i recursos utilitzats en la intervenció (econòmics, materials).
- Impacte: L'efecte (desitjat o no) i com ha afectat les condicions de vida de la comunitat.
2. Dimensió Temporal:
La informació recollida és valuosa.
- Avaluació Inicial: Causes del conflicte, condicions de les parts que s'adrecen al servei de mediació (posicions, necessitats).
- Avaluació del Procés: És contínua i permet reajustar les accions perquè la mediació vagi per bon camí.
- Avaluació dels Resultats: Si els objectius s'han complert i les accions són eficaces.
3. Criteris i Indicadors
Criteris: aspectes que volem observar i mesurar. Per concretar-los, cal definir indicadors (propis de la intervenció), valorant el grau de satisfacció de les parts.
- Amb el procés de mediació: principis de la mediació (no-maleficència, autonomia, justícia).
- Paper del mediador: si ha respectat els principis de la mediació, si ha aplicat tècniques i recursos adequats, bones habilitats socials.
- Compliment dels acords: valorar si es compleixen a llarg termini per assegurar l'èxit.
Indicadors:
Unitats de mesura construïdes a partir de criteris que permeten avaluar en quin grau es compleixen els objectius (variables a observar).
- Índex: Expressió numèrica.
- Descriptors: Sense expressió numèrica.
Formular Indicadors:
- Cada criteri compta, almenys, amb un indicador.
- Han de revelar els propòsits dels criteris: han de ser significatius i idonis.
- Han de presentar una mesura quantitativa o qualitativa.
- Han de ser verificables, observables, codificables, accessibles i aplicables.
- Han de ser comprensibles per a totes les persones que participen en l'avaluació. La seva definició serà clara, breu i sense ambigüitats.
- Han de ser complementaris d'altres indicadors.
- Han de ser útils per a decisions futures.
Respostes que Generen els Indicadors:
- Resposta no estructurada: Es descriu una situació o es dona una xifra sense cap prefixació.
- Resposta estructurada: Hi ha uns valors preestablerts de resposta. Les dades es poden recollir, mesurar i comparar més fàcilment.
- Tipus de mesura: Calibració quantitativa de la intervenció.
- La comparació: Comparar diferents situacions/moments del procés de mediació, resultats previstos i obtinguts, entre diferents persones, etc.
- Reflexió i valoració: Fer estimacions més qualitatives i ajustades al procés o context d’intervenció.
Tècniques i Instruments
1. Anàlisi Documental:
- Llegir i analitzar els documents aportats per les parts.
- Cerca d’informació a través de la xarxa.
- Històric d’actuacions.
- Estudi de casos semblants.
2. Interrogació:
- Entrevistes obertes amb un guió.
- Preguntes obertes a les parts que permetin improvisació.
- Grups de discussió: entrevista grupal.
3. Qüestionari:
- Instrument planificat per avaluar el procés, el professional de mediació, els resultats, la satisfacció dels usuaris, els espais, etc.
- Té com a referència els objectius de la intervenció, s’organitza en criteris d’avaluació i es concreta en indicadors.
- Recollir informació objectiva a l’inici.
- Valoració un cop ha finalitzat el procés.
4. Tècnica d’Observació:
- S’acostuma a fer servir per preparar la sessió següent.
- Ha de ser flexible, utilitzant un bloc de notes, amb un mínim d’estructura.
- Tot i que hi hagi aspectes predictibles que es puguin registrar amb pautes més o menys estructurades.
5. Els Registres:
- Instruments que recullen informació estandarditzada.
- Útils per a l’avaluació i per a l’operativitat del Servei de Mediació.
- Recull de dades i característiques del cas que en permeten la identificació i classificació.
6. Tècnica del Relat:
- Relat: tècnica més qualitativa de les utilitzades (també molt subjectiva).
- És la història d’un cas, no la història de vida de les persones.
- Algú s’encarrega de construir un relat al voltant d’un cas de mediació on es tracten d’ordenar els diferents esdeveniments.