Procés de Mediació: Fases, Avaluació i Tècniques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,32 KB

Procés de Mediació

Fase 5: Pactos

El mediador repassa tot el procés (recordar), remarca el procés, reconeix l'esforç i proposa acords en forma de pactes, sumant acords parcials.

1. Paper del Mediador:

Ajuda, intervé poc, facilita l'adopció de pactes, pren notes i és correcte.

Errors: Disputar amb una part, emetre judicis, donar consells, forçar la reconciliació.

2. Qualitat dels Pactes:

Eficaces i amb garantia que es compleixin.

Requisits: Clars, equilibrats, fonamentats i permanents.

3. Via de Sortida del Conflicte:

Direccions: Reparació de danys, reconciliació de vincles, resolució i mesures de prevenció de conflictes: modificar normes, augmentar recursos.

Document: Registre observacional de la sessió.


Fase 8: Tancament de la Mediació

Mediador: Redacta l'acord definitiu amb la màxima precisió dels pactes, sense ambigüitats. Les parts revisen i, si estan d'acord, es donen la mà.

Seguiment: En la data indicada, el mediador es reuneix amb les parts per veure si es compleixen els acords, si són eficaços i quins canvis s'han produït. Si es detecta que l'acord no porta beneficis, es poden buscar alternatives.

Document: Acta de l'acord final.

Avaluació de la Mediació

Avaluació del procés i els resultats, amb vista al futur, per agilitzar la presa de decisions i augmentar l'eficiència i l'eficàcia de les intervencions.

1. Què Avaluar?

  • Eficàcia: Assoliment dels objectius i en quina mesura.
  • Eficiència: Valoració dels resultats obtinguts en relació amb els esforços i recursos utilitzats en la intervenció (econòmics, materials).
  • Impacte: L'efecte (desitjat o no) i com ha afectat les condicions de vida de la comunitat.

2. Dimensió Temporal:

La informació recollida és valuosa.

  • Avaluació Inicial: Causes del conflicte, condicions de les parts que s'adrecen al servei de mediació (posicions, necessitats).
  • Avaluació del Procés: És contínua i permet reajustar les accions perquè la mediació vagi per bon camí.
  • Avaluació dels Resultats: Si els objectius s'han complert i les accions són eficaces.

3. Criteris i Indicadors

Criteris: aspectes que volem observar i mesurar. Per concretar-los, cal definir indicadors (propis de la intervenció), valorant el grau de satisfacció de les parts.

  • Amb el procés de mediació: principis de la mediació (no-maleficència, autonomia, justícia).
  • Paper del mediador: si ha respectat els principis de la mediació, si ha aplicat tècniques i recursos adequats, bones habilitats socials.
  • Compliment dels acords: valorar si es compleixen a llarg termini per assegurar l'èxit.

Indicadors:

Unitats de mesura construïdes a partir de criteris que permeten avaluar en quin grau es compleixen els objectius (variables a observar).

  • Índex: Expressió numèrica.
  • Descriptors: Sense expressió numèrica.

Formular Indicadors:

  • Cada criteri compta, almenys, amb un indicador.
  • Han de revelar els propòsits dels criteris: han de ser significatius i idonis.
  • Han de presentar una mesura quantitativa o qualitativa.
  • Han de ser verificables, observables, codificables, accessibles i aplicables.
  • Han de ser comprensibles per a totes les persones que participen en l'avaluació. La seva definició serà clara, breu i sense ambigüitats.
  • Han de ser complementaris d'altres indicadors.
  • Han de ser útils per a decisions futures.

Respostes que Generen els Indicadors:

  • Resposta no estructurada: Es descriu una situació o es dona una xifra sense cap prefixació.
  • Resposta estructurada: Hi ha uns valors preestablerts de resposta. Les dades es poden recollir, mesurar i comparar més fàcilment.
  • Tipus de mesura: Calibració quantitativa de la intervenció.
  • La comparació: Comparar diferents situacions/moments del procés de mediació, resultats previstos i obtinguts, entre diferents persones, etc.
  • Reflexió i valoració: Fer estimacions més qualitatives i ajustades al procés o context d’intervenció.

Tècniques i Instruments

1. Anàlisi Documental:

  • Llegir i analitzar els documents aportats per les parts.
  • Cerca d’informació a través de la xarxa.
  • Històric d’actuacions.
  • Estudi de casos semblants.

2. Interrogació:

  • Entrevistes obertes amb un guió.
  • Preguntes obertes a les parts que permetin improvisació.
  • Grups de discussió: entrevista grupal.

3. Qüestionari:

  • Instrument planificat per avaluar el procés, el professional de mediació, els resultats, la satisfacció dels usuaris, els espais, etc.
  • Té com a referència els objectius de la intervenció, s’organitza en criteris d’avaluació i es concreta en indicadors.
  • Recollir informació objectiva a l’inici.
  • Valoració un cop ha finalitzat el procés.

4. Tècnica d’Observació:

  • S’acostuma a fer servir per preparar la sessió següent.
  • Ha de ser flexible, utilitzant un bloc de notes, amb un mínim d’estructura.
  • Tot i que hi hagi aspectes predictibles que es puguin registrar amb pautes més o menys estructurades.

5. Els Registres:

  • Instruments que recullen informació estandarditzada.
  • Útils per a l’avaluació i per a l’operativitat del Servei de Mediació.
  • Recull de dades i característiques del cas que en permeten la identificació i classificació.

6. Tècnica del Relat:

  • Relat: tècnica més qualitativa de les utilitzades (també molt subjectiva).
  • És la història d’un cas, no la història de vida de les persones.
  • Algú s’encarrega de construir un relat al voltant d’un cas de mediació on es tracten d’ordenar els diferents esdeveniments.

Entradas relacionadas: