Procés d'Integració Laboral i Adaptacions per a la Diversitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB

Procés d'Integració Laboral: Les Cinc Fases Clau

Fase I: Presa de Contacte i Compromís

Objectiu de la Fase I

Establir un vincle amb la persona i iniciar un pla d'acció consensuat.

Accions Principals de la Fase I

  • Informar entitats i possibles demandants sobre el servei.
  • Primer contacte (telèfon, correu electrònic o presencial).
  • Reunió inicial en un espai tranquil i acollidor per explicar el sistema.
  • Planificar opcions d'ocupació i analitzar interessos i punts forts.
  • Elaborar el pla d'acció, incloent:
    • Objectius i accions.
    • Recursos i responsables.
    • Terminis, seguiment i avaluació.

Fase II: Definició del Perfil Professional

Objectiu de la Fase II

Identificar capacitats, interessos i necessitats de suport per definir un perfil professional.

Accions Principals de la Fase II

  • Recollida d'informació: habilitats físiques, cognitives i socials.
  • Planificació de carrera: feines adequades i suports necessaris.
  • Realitzar proves laborals (orientació) i pràctiques laborals (formació).
  • Elaborar el perfil professional i revisar el pla d'acció anterior.

Fase III: Cerca de Feina i Prospecció

Objectiu de la Fase III

Buscar empreses col·laboradores i llocs de feina adequats al perfil professional.

Accions Principals de la Fase III

  • Analitzar el mercat laboral i els perfils professionals.
  • Definir l'estratègia de contacte amb empreses.
  • Via ordinària: la persona cerca feina amb suport mínim.
  • Via assistida: el/la professional fa prospecció i acompanyament.
  • Reunions amb empreses: presentar el servei i la persona.
  • Actualitzar els CVs i mantenir contacte amb l'entorn laboral.

Fase IV: Compromís i Ajust del Lloc de Treball

Objectiu de la Fase IV

Ajustar el lloc de treball a la persona i establir un compromís formal amb l'empresa.

Accions Principals de la Fase IV

  • Analitzar el lloc de treball (tasques, habilitats, condicions).
  • Ajustar el lloc de feina segons el perfil i les necessitats mitjançant:
    • Modelat: nova feina adaptada barrejant tasques.
    • Simplificat: eliminar tasques difícils i afegir-ne d'altres.
    • Enriquit: afegir tasques per potenciar capacitats.
  • Pactar les condicions i signar el contracte laboral.

Fase V: Suports Dins i Fora de l'Entorn Laboral

Objectiu de la Fase V

Acompanyar i donar suport progressiu fins a l'autonomia laboral.

Accions Principals de la Fase V

  1. Presentació i orientació: visita a l'empresa, pacte d'ajust, transport.
  2. Aprenentatge: tècniques d'aprenentatge, suport natural.
  3. Estabilització: augment del suport natural, seguiment.
  4. Retirada del suport: retirada progressiva i planificada.
  5. Seguiment: visites, trucades, supervisió puntual.

Mesures per a la Igualtat d'Oportunitats Laborals

Per garantir la igualtat d'oportunitats, s’estableixen les següents mesures:

  • D'accessibilitat: requisits adreçats als entorns (accessibilitat universal i disseny per a tothom).
  • D'acció positiva: suports complementaris (ajudes econòmiques, productes de suport, assistència personal, SAAC, etc.) i normes, criteris i pràctiques més favorables.
  • Ajustos raonables a l'entorn: adaptar l'ambient a les necessitats específiques de les persones amb diversitat funcional, per facilitar l'accessibilitat o la participació i no imposar una càrrega desproporcionada a l'empresa. S’haurà de determinar com han de ser perquè resultin raonables econòmicament.

Horaris de Feina i Jornada Laboral

  • Flexibilitat d’entrada i sortida per adaptar-se als mitjans de transport.
  • Pauses a causa de més fatiga.
  • Jornada parcial, per causes de fatiga o per facilitar la formació per desenvolupar o mantenir les competències necessàries per al lloc de treball.

Adaptacions de la Metodologia Laboral

  • Preveure una llista de tasques generals, entre les quals se seleccionaran les que pugui fer, per autoavaluar-ne la realització.
  • Seqüenciar algunes tasques en subtasques, recollides en un suport amb ordres senzilles, per aclarir la seqüència.
  • Suport visual o auditiu per indicar quan la persona ha de canviar de tasca.
  • Anticipació dels canvis que se surtin de la rutina.
  • Ajornar temporalment la utilització d’eines digitals, fins que la persona aprengui els sistemes informàtics de l’empresa (utilitzar paper i bolígraf).
  • Assignar temporalment o definitivament algunes funcions no essencials a altres treballadors/es (lloc modelat, simplificat o enriquit).

Adaptacions d'Espais i Llocs de Treball

  1. Supressió de Barreres Arquitectòniques

    • Accessibilitat: rampes, ascensors, amplitud de portes, etc.
    • Mesures que facilitin el desplaçament, l’orientació i garanteixin la seguretat.
    • Ampliació d’espais comuns i passadissos.
    • Evitar la presència d’obstacles.
  2. Organització de l'Espai: Seguretat i Comoditat

    • Espai per maniobrar amb la cadira de rodes i per treballar.
    • Reduir la sobreestimulació o el soroll.
    • Utilitzar plànols i senyalitzar els espais.
  3. Productes de Suport a la Comunicació

    Seleccionar els més adequats per facilitar la comunicació i afavorir l’activitat de la persona.

  4. Mobiliari i Equips

    • Accessible per poder fer les tasques encarregades.
    • Abastable (alçada adequada).
    • Classificació, ordre i senyalització de la informació i el material.

Entradas relacionadas: