Procés d'Integració Laboral i Adaptacions per a la Diversitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6 KB
Procés d'Integració Laboral: Les Cinc Fases Clau
Fase I: Presa de Contacte i Compromís
Objectiu de la Fase I
Establir un vincle amb la persona i iniciar un pla d'acció consensuat.
Accions Principals de la Fase I
- Informar entitats i possibles demandants sobre el servei.
- Primer contacte (telèfon, correu electrònic o presencial).
- Reunió inicial en un espai tranquil i acollidor per explicar el sistema.
- Planificar opcions d'ocupació i analitzar interessos i punts forts.
- Elaborar el pla d'acció, incloent:
- Objectius i accions.
- Recursos i responsables.
- Terminis, seguiment i avaluació.
Fase II: Definició del Perfil Professional
Objectiu de la Fase II
Identificar capacitats, interessos i necessitats de suport per definir un perfil professional.
Accions Principals de la Fase II
- Recollida d'informació: habilitats físiques, cognitives i socials.
- Planificació de carrera: feines adequades i suports necessaris.
- Realitzar proves laborals (orientació) i pràctiques laborals (formació).
- Elaborar el perfil professional i revisar el pla d'acció anterior.
Fase III: Cerca de Feina i Prospecció
Objectiu de la Fase III
Buscar empreses col·laboradores i llocs de feina adequats al perfil professional.
Accions Principals de la Fase III
- Analitzar el mercat laboral i els perfils professionals.
- Definir l'estratègia de contacte amb empreses.
- Via ordinària: la persona cerca feina amb suport mínim.
- Via assistida: el/la professional fa prospecció i acompanyament.
- Reunions amb empreses: presentar el servei i la persona.
- Actualitzar els CVs i mantenir contacte amb l'entorn laboral.
Fase IV: Compromís i Ajust del Lloc de Treball
Objectiu de la Fase IV
Ajustar el lloc de treball a la persona i establir un compromís formal amb l'empresa.
Accions Principals de la Fase IV
- Analitzar el lloc de treball (tasques, habilitats, condicions).
- Ajustar el lloc de feina segons el perfil i les necessitats mitjançant:
- Modelat: nova feina adaptada barrejant tasques.
- Simplificat: eliminar tasques difícils i afegir-ne d'altres.
- Enriquit: afegir tasques per potenciar capacitats.
- Pactar les condicions i signar el contracte laboral.
Fase V: Suports Dins i Fora de l'Entorn Laboral
Objectiu de la Fase V
Acompanyar i donar suport progressiu fins a l'autonomia laboral.
Accions Principals de la Fase V
- Presentació i orientació: visita a l'empresa, pacte d'ajust, transport.
- Aprenentatge: tècniques d'aprenentatge, suport natural.
- Estabilització: augment del suport natural, seguiment.
- Retirada del suport: retirada progressiva i planificada.
- Seguiment: visites, trucades, supervisió puntual.
Mesures per a la Igualtat d'Oportunitats Laborals
Per garantir la igualtat d'oportunitats, s’estableixen les següents mesures:
- D'accessibilitat: requisits adreçats als entorns (accessibilitat universal i disseny per a tothom).
- D'acció positiva: suports complementaris (ajudes econòmiques, productes de suport, assistència personal, SAAC, etc.) i normes, criteris i pràctiques més favorables.
- Ajustos raonables a l'entorn: adaptar l'ambient a les necessitats específiques de les persones amb diversitat funcional, per facilitar l'accessibilitat o la participació i no imposar una càrrega desproporcionada a l'empresa. S’haurà de determinar com han de ser perquè resultin raonables econòmicament.
Horaris de Feina i Jornada Laboral
- Flexibilitat d’entrada i sortida per adaptar-se als mitjans de transport.
- Pauses a causa de més fatiga.
- Jornada parcial, per causes de fatiga o per facilitar la formació per desenvolupar o mantenir les competències necessàries per al lloc de treball.
Adaptacions de la Metodologia Laboral
- Preveure una llista de tasques generals, entre les quals se seleccionaran les que pugui fer, per autoavaluar-ne la realització.
- Seqüenciar algunes tasques en subtasques, recollides en un suport amb ordres senzilles, per aclarir la seqüència.
- Suport visual o auditiu per indicar quan la persona ha de canviar de tasca.
- Anticipació dels canvis que se surtin de la rutina.
- Ajornar temporalment la utilització d’eines digitals, fins que la persona aprengui els sistemes informàtics de l’empresa (utilitzar paper i bolígraf).
- Assignar temporalment o definitivament algunes funcions no essencials a altres treballadors/es (lloc modelat, simplificat o enriquit).
Adaptacions d'Espais i Llocs de Treball
Supressió de Barreres Arquitectòniques
- Accessibilitat: rampes, ascensors, amplitud de portes, etc.
- Mesures que facilitin el desplaçament, l’orientació i garanteixin la seguretat.
- Ampliació d’espais comuns i passadissos.
- Evitar la presència d’obstacles.
Organització de l'Espai: Seguretat i Comoditat
- Espai per maniobrar amb la cadira de rodes i per treballar.
- Reduir la sobreestimulació o el soroll.
- Utilitzar plànols i senyalitzar els espais.
Productes de Suport a la Comunicació
Seleccionar els més adequats per facilitar la comunicació i afavorir l’activitat de la persona.
Mobiliari i Equips
- Accessible per poder fer les tasques encarregades.
- Abastable (alçada adequada).
- Classificació, ordre i senyalització de la informació i el material.