Procés assistencial i bases de dades en el sistema sanitari

Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,27 KB

  • PROCÉS ASSISTENCIAL: és el procés amb diferents professionals des de que el pacient entra al centre fins que marxa.
  • Diagnòstic: anamnesi, EF, proves complementàries (Lab, AP, DI).
  • Tractament: mèdic, quirúrgic.
  • Resultat: resolució, seqüeles, cronificació, defunció.
  • El PROCÉS ASSISTENCIAL genera una informació que alhora dona lloc a la història clínica. Aquesta informació es codifica i s'introdueix al CMBD que alhora les separa amb dades clíniques o no clíniques i també fa una explotació de les dades.
  • 3 GRANS ÀREES DEL SIS:
  • Activitat assistencial: exploració del pacient, ingressos...
  • Investigació: incidències de la població, causa-efecte.
  • Gestió i planificació: prevenció, campanyes vacunació...
  • CARACTERÍSTIQUES DEL SIS:
  • Atenció integral.
  • Validació de la informació.
  • Definició de les necessitats d'informació.
  • Normalitzar les dades comunes.


  • BASES DE DADES DEL SIS:
  • CLÍNIQUES: diagnòstics, procediments, signes i símptomes. Es generen de l'atenció al pacient i es troben a l'HC.
  • NO CLÍNIQUES: les trobem recollides en:
  • Cens: dades demogràfiques, socials i econòmiques.
  • Registre: defuncions, naixements.
  • Enquestes: hàbits de vida.
  • Dades de morbiditat: altes hospitalàries i MDO. Les proporcionen els serveis sanitaris.
  • Víctimes de trànsit: direcció general de trànsit.
  • Accident de treball: ministeri de treball.
  • El recull de dades es fa:
  • Registre i sistemes de notificació: la informació es recull de tota la població de referència i de manera contínua.
  • Enquestes: la informació es recull de manera puntual i només d'una mostra representativa.


  • FASES DEL PROCÉS DOCUMENTAL:
  1. Recull de dades: recollida estricta i segons el Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social. Es fa mitjançant codificació, normalment alfanumèrica.
  2. Selecció; edició i qualitat: les dades han de ser contrastades i si es detecten errors esmenar-los.
  3. Tractament de les dades: una vegada seleccionades ens permeten tenir/obtenir indicadors. Un indicador clàssic es l'esperança de vida, ja que reflecteix el nivell de salut, social, econòmic i sanitari.
  • UN SIS SERVEIX PER:
  1. Elaborar plans i estratègies per la millora de la salut.
  2. Gestió i avaluació dels serveis sanitaris.
  3. Facilitar l'activitat assistencial.
  4. Facilitar la investigació.
  • SIS EN L'ATENCIÓ PRIMÀRIA I ESPECIALITZADA:
  1. Objectius SIS a l'Ap (SIAP/SISAp).

-Centres d'atenció primària.

-Estadístiques i recursos.

-Organització i serveis.

-Bases de dades clíniques (BDCAp).

  1. Objectius SIS a l'AE (SIAE).

-Catàleg nacional d'hospitals.

-Estadístiques dels centres.

-Registres d'altes.

-Estadístiques de transplantaments, llistes d'espera.

-Registre de dades (CMBD).


  • ESTANDARDITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ:
  • Ha d'haver interoperabilitat entre els sistemes informàtics. Hi ha 3 estàndards, nosaltres treballem amb:

L'estàndard de terminologia (vocabulari controlat per ICD10 – Internacional Classfication OD Diseases).

  • ELS COMPONENTS BASICS DEL SIS SÓN:
  1. Dades.
  2. Recursos humans.
  3. Recursos materials.
  • GLOSSARI:
  • Cens: serveix per identificar i consultar informació sobre les persones en l'àmbit sanitari.
  • CIM: classificació internacional de malalties.
  • Dades clíniques: aquelles dades que ajuden a analitzar el recorregut del pacient.
  • Indicador sanitari: conjunt de variables que serveixen per mesurar la salut de la població.
  • Informació sanitària: conjunt de dades processades pel sistema de salut.
  • OMS: Organització Mundial de la Salut.
  • Protocol: procediments mèdics a seguir per l'atenció de la salut.
  • Dada: representació objectiva de la realitat. Ex, edat, sexe.
  • Informació: conjunt organitzat de dades que formen un missatge. Ex, que li passa, dades d'una estadística.
  • Document: informació que es genera de l'atenció rebuda. Ex, informe mèdic, recepta.

Entradas relacionadas: