Proces administratiu: planificació, organització, lideratge i control

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,08 KB

Proces administratiu




Proces administratiu

Fase mecànica

Teòrica

Planificació

Objectius, estratègies i procediments

Organització

Divisió del treball, departamentalització

Fase dinàmica

Pràctica

Gestió o direcció

Lideratge, supervisió

Control

Correcció, mesurament


Planificació

Planificació

Analitzar situació partida (estudiar l’empresa i el seu entorn)

Marcar l’objectiu i triar alternatives per aconseguir-lo

Punts forts i febles i escollir el que s’adapta millor (avaluar costos)

Controlar i determinar cada pas produit (corregir si hi ha errors)

Objectius

Ser realistes

Establir prioritats

Menor nombre de conseqüència (menor nombre de despeses)


Tipus de plans

Tipus de plans

Criteris

Concepte

Segons l’abast i l’amplitud

Fi

Punt de partida de la planificació

Objectius

On vol arribar l’empresa durant un període

Estratègies

Accions que es duen a terme (mitjans x aconseguir-ho)

Polítiques

Principis bàsics que serveixen de guia per pendre decisions específiques i marquen uns certs límits

Procediments

Passos per executar una funció

Regles

Indica el que es pot fer i el que no, estrictes

Pressupostos

Expressió numèrica del pla escrit

Segons l’àmbit temporal

Plans de llarg termini

Es preveuen en 5 anys

Plans a mitjà termini

Assolir en +1 anys i - 5 anys

Plans a curt termini

Només 1 anys

Segons la funcionalitat

Àrea comercial

Vendes abans i després de la producció

Àrea de producció

Sistema productiu

Àrea d’inversió i finançament

Fons necessaris per al funcionament

Àrea de recursos humans

Factor humà de l’empresa


Organització

Organització

Finalitat dissenyar una estructura, on quedi definides totes les tasques que ha de fer cada persona

Comunicació de l’empresa

(interna)

Vertical

Ascendent

Dels empleats als directors

Descendent

Dels directors als empleats

Horitzontal

Mateix  nivell d’importància

Finalitat de treballar millor



Taylorisme

Taylorisme

Principis

Ànalisis i desseny de càrrecs i tasques

Especialització de funcions

Descentralització de resposabilitats

Racionalització del tereball i supressió dels temps ociosos

Incentiu salarials basat a la productivitat


Fayol

principis

divisio de treball

jerarquia ben definida

equilibri entre autoritat

unitat de comandament i direccio

incentius salarials basats a la prodductivitat

ELTON MAYO

conculsions

hi ha incentius diferents dels material si dels objectius de caràcter social

atencio de l’empresa cap al treballador essencial per satisfe als treballadors,  més bona productivitat

l’ésser huma no es pot programar com una màquina


divisió de treball

referència al nombre de tasques diferents on es produiex el treball per produir bens i serveis, tasques, per millorar l’eficiencia


organització formal

organitzacio formal definida, on se situa a cada persona en el lloc més concient, i cooperen entre ells


ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

divisio de departaments

per funcions

per zones geogràfiques

per productes

per processos

comunicació

relacions lineals

relacions staff o equip assessor

relacions funcionals

MODELS D’ESTRUCTURA

lineal o jeràrquic

empreses petites o mitjanes, tots depenen d’un superior (+ simplicitat i rapidesa / - falta d’especialització, fexibilitat)

funcional

especialistes, superar limitacions (+especialites, superar limitcions/ - empleats reben ordres, conflictes de convivència)

línia i assessorament (satff)

estructura central jeràrquica (+ especialites, oredres d’un cap / - decisions lentes, conflictes relacions)

matriarcal

dues variables organitzatives, empreses industrials (+ organització felxible, mètode nou / -coordinen totes les persones, conflictes entre directors)

ORGANIGRAMA

forma

vertical

horitzontal

radials

finalitat

informatius

ànalisis

extensio

generals

detallats

contingut

estructurals

de personal

funcionals


ORGANITZACIÓ INFORMAL

relacions personals i socials no preestablertes per la dirrecció, sorgeixen esponàniment


FUNCIO

DE GESTIÓ

I DERECCIÓ

intentar que les persones facin les seves tasques per assolir els objectius

nivells

alta direcció (on hi els altres càrrecs de l’empresa, planifiquen a llarg termini i són responsables del compliment dels objectius

nivell intermediari (execució i control de la planificació general i fan plans + concrets)

nivell de gestió (asignen les tasques als treballadors)

lideratge

capacitat per influir, induir, etc per dur a terme uns objectius

componentsde lideratge

utilitzar el poder de manera eficient i de forma resposable

compendre les persones

inspirar els seguidors perque aporin capacitats en unprojecte

crear un clima de motivació

tipus        

de lideratge

autoritari

lider domina, pren decisions sense participacio de treballadors

democràtic

líder busca ser un membre mes al grup

liberal

participacio mínima del líder, llibertat als treballadors


TEORIA X

aversió a la feina, treballen el mínim possible, no tenen ambició, prefereixen que els manin, no volen canvi

TEORIA Y

volen treballar, tenen ambició, imaginació i creativitat, volen resposabilitats



FUNCIÓ DE CONTROL

verificar que tot surti be

corregir les desviacions

tècniques de control

auditoria

interena

comptes

operativa

ecoauditoria

control de pressupost

estadística

tractar dades històriques, treuen conclusionsi fan pronòstics

Entradas relacionadas: