Principis Psicològics per a l'Aprenentatge Significatiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,4 KB
Objectius Educatius i Metodologies
Per aconseguir objectius educatius s'han de dissenyar una varietat d'activitats amb diferents metodologies, les quals han de ser respectades amb principis psicopedagògics, els quals són:
1. Afavorir Aprenentatges Significatius
Ausubel va dir que si el nou material es relaciona de manera substantiva i no arbitrària, estem davant l'aprenentatge significatiu (es construeix la realitat i s'atribueix significat). Si no s'estableixen relacions es tracta d'aprenentatge repetitiu.
2. Partir del Coneixement Previ
Per aconseguir aprenentatge significatiu s'han de dissenyar situacions que parteixen de coneixements previs que actuen com a eina de lectura i interpretació de nous continguts.
3. Avançar mitjançant la Zona de Desenvolupament Proper (ZDP)
Delimita el marge d'incidència i és la distància entre allò que pot fer sol i allò que pot fer amb ajuda. En l'aprenentatge d'hàbits, els adults ens adaptem a les possibilitats expressives, psicomotrius... per crear situacions on l'infant participi i entengui els coneixements.
4. Presentar Continguts amb Significativitat Lògica i Psicològica
En el control d'esfínters, l'infant no controlarà el procés fins que no rep la sensació de pressió. Els continguts han de tenir significat lògic (coherents entre si) i psicològic (tenir elements significatius per a l'infant).
5. Afavorir Aprenentatge Funcional
Els continguts són funcionals quan es poden aplicar a situacions diferents a la de l'aprenentatge. Els hàbits són continguts útils per a l'aula i fora, i s'apliquen en molts moments.
6. Afavorir l'Activitat Intensa de l'Alumne
L'aprenentatge significatiu requereix activitat intensa que estableixi relacions entre nous continguts i elements ja disponibles. En Educació Infantil, l'activitat cognitiva s'estimula mitjançant l'observació, la manipulació i l'experimentació.
7. Afavorir la Modificació d'Esquemes de Coneixement
L'activitat intensa ens porta a revisar, diferenciar... els esquemes segons la nova informació integrada, per tant, els esquemes es modifiquen mitjançant la integració i assimilació de nous continguts.
8. Aprendre a Aprendre
Estructura Cognoscitiva: conjunt d'esquemes de coneixements.
Esquema: conjunt d'informació organitzada, fets, regles, normes...
Realitzar aprenentatges significatius implica una dinàmica dels esquemes, és a dir, la nova informació s'emmagatzema en la memòria mitjançant la incorporació a l'esquema. Tot i que, els esquemes poden distorsionar la nova informació i forçar-la a acomodar-se. Aprendre a avaluar i modificar esquemes és un component essencial per aprendre a aprendre, principi psicopedagògic per dissenyar activitats d'ensenyament i aprenentatge.
9. Concepció Constructivista de l'Aprenentatge i Intervenció Pedagògica
És l'alumne qui construeix, modifica... els esquemes de coneixement. El currículum renuncia a explicitar un mètode únic ja que les educadores trien quin mètode és més eficaç per aconseguir els objectius educatius, mentre que proporciona orientacions i criteris coherents amb la perspectiva constructivista de l'aprenentatge i la intervenció pedagògica.
10. Atenció a les Diferències Individuals
Abans, els alumnes que no podien assolir els aprenentatges establerts eren exclosos. Una altra opció és fer intervencions complementàries fora de l'escola, per compensar les dificultats i ajudar-los a seguir en l'ensenyament. També individualitzar objectius i continguts amb la qual, la concepció constructivista es veuria afectada. La individualització de l'ensenyament vol ajustar l'ajuda pedagògica a les característiques i necessitats personals. Tractar les diferències individuals es basa en:
· Les característiques individuals es poden modificar segons l'experiència.
· Les característiques individuals no són trets estàtics (0-6 anys) sinó que evolucionen.
· El que l'alumne és capaç de fer depèn de les característiques personals però també del tipus d'ajuda pedagògica.
· Els mètodes d'ensenyament no són bons ni dolents en termes absoluts, sinó segons si ofereixen l'ajuda que respon a les necessitats.
11. Tractament Globalitzador dels Continguts
Els continguts nous s'incorporaran als esquemes per donar lloc a un aprenentatge més significatiu com més nombroses són les relacions establertes.
Nivell mínim: establir relacions puntuals entre continguts nous i esquemes construïts.
Nivell màxim: establir relacions complexes amb el màxim nombre d'esquemes de coneixements.
La instrumentació didàctica es presta a múltiples variants:
· Partir d'objectius generals a específics.
· Partir de nuclis propers a la realitat i abordar aprenentatges específics.
· Definir projectes que impliquin aprenentatges en diverses àrees.
Característiques de la Rutina
· S'adquireix per un procés repetitiu i rutinari. S'executa igual i en situacions similars, fins que s'automatitza.
· Succeeixen diàriament de forma estable i permeten crear un marc estructurat que permet orientar-se, anticipar-se als canvis i ser permeable a adoptar nous patrons.
· Aporten seguretat, ajuden a poder anticipar-se i saber què correspon mentre avança el dia.