Principis, Models i Funcions Clau de la Mediació de Conflictes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,2 KB
Conceptes Fonamentals de la Mediació
Definició i Àmbits
- Mediació Comunitària: La destinada a atendre els conflictes que es donen en una comunitat. (c)
- Comunitat amb poca vida comunitària: (b)
- Àmbits d'aplicació: En tots els àmbits de la mediació. (d)
- Exemple de no mediació: (a)
- Aplicació en conflictes familiars: En els conflictes familiars. (b)
- Aplicació en conflictes veïnals: En un conflicte veïnal. (c)
Principis i Rol del Mediador
- Principi fonamental: Imparcial. (d)
- Protagonisme de les parts: Les parts assumeixen el protagonisme de la negociació i es fan responsables dels acords establerts. (c)
- Limitació del mediador: Que la part mediadora no podrà suggerir, proposar ni imposar solucions. (a)
- Qualitat essencial: Creativitat. (a)
- Mediador natural: No professional. (b)
- Aclariment sobre el mediador natural: El mediador natural és professional, per la qual cosa coneix les tècniques i procediments que faciliten els processos de mediació. (b)
Tipologies de Conflictes i Intervenció
- Tipus d'intervenció: Preventius, educatius i reparadors. (a)
- Tipus d'intervenció prioritària: Amb el preventiu. (d)
- Eines que alimenten la negativitat: Les taules rodones. (a)
- Efecte del conflicte: Al fet que, en qualsevol conflicte, es produeix una retroalimentació de causes i efectes. (b)
- Enfocament incorrecte: Centrar-se en les posicions, no en els interessos. (a)
- Conseqüència de la negativitat: Alimenten la negativitat. (b)
Fases de la Intervenció
Les fases de la mediació inclouen:
- La recollida de la informació.
- La planificació de la intervenció.
- El procés de mediació.
- L'avaluació. (a)
Models de Mediació
Els models principals són:
- Tradicional lineal.
- Transformativa.
- Circular-narratiu.
- Interdisciplinari. (b)
Detall dels Models de Mediació
Totes les opcions són vàlides:
- Tradicional Lineal: Estructurat en passos ordenats per abordar el conflicte. (Exemples: petits conflictes de veïnatge o acords comercials bàsics.)
- Transformatiu: Centrat en l'empoderament i la transformació de les relacions. (Exemples: conflictes familiars o laborals que impliquen una relació continuada.)
- Circular-Narratiu: Veu el conflicte com una història i busca canviar els patrons narratius. (Exemples: casos de divorci o conflictes comunitaris profunds on hi ha factors emocionals i culturals significatius.)
- Interdisciplinari: Col·laboració de professionals de diverses disciplines per abordar el conflicte de manera holística. (Exemples: casos de mediació familiar on hi ha necessitats legals, emocionals i psicològiques complexes.)
Valors i Cultura en la Mediació
Conceptes Culturals
- Definició de Cultura: És tot el conjunt de conceptes, creences i comportaments que emanen d'una comunitat i que la persona incorpora com a propis. (b)
- Components de la Cultura: Que abasta les creences, els valors, els costums i altres aspectes trivials. (d)
- Convivència Cultural: És la convivència de dues o més cultures en contacte en un mateix context. (c)
- Procés de transformació cultural: Al procés de transformació cultural per la influència del contacte i interacció entre comunitats culturals diferents. (c)
- Aproximació a la Interculturalitat: Com l'establiment de relacions entre persones i comunitats de cultures diferents, des de la diversitat i l'enriquiment mutus, sense posicions de dominació. (d)
Principis i Valors
- Definició de Principi/Creences: És un dels principis o creences fonamentals que ens ajuden a orientar el nostre [comportament]. (d)
- Tipus de Valors: Instrumentals, vitals, socials, estètics, cognitius i morals. (b)
- Valors Universals: Es consideren valors universals. (c)
- Valors i Normes Socials: No, ja que els valors estableixen unes normes, regles i models que donen sentit a les accions dins de cada grup social. (a)
Funcions Clau del Mediador
Les funcions essencials del mediador són:
- Facilitar la comunicació.
- Fomentar la col·laboració i el treball en equip.
- Mantenir la neutralitat i imparcialitat.
- Dirigir el procés de mediació.
- Estimular la reflexió sobre interessos i preocupacions.
- Generar opcions de solució.
- Ajudar a plasmar acords per escrit.