Principis Metodològics Clau per a l'Ensenyament de Llengües
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB
Principis Metodològics per a l'Ensenyament de Llengües
Aquests principis fonamentals guien una metodologia d'ensenyament-aprenentatge de llengües centrada en l'alumnat i orientada a la comunicació efectiva. S'emfatitza la importància de partir dels coneixements previs, fomentar l'ús real de la llengua i crear un entorn d'aprenentatge segur i motivador.
- Partir de l'alumnat: Es partirà sempre de les capacitats i els coneixements inicials de l'alumnat, dels seus interessos i motivacions, i del seu estil d’aprenentatge.
- Input lingüístic real: L’entrada d’informació —input— lingüística consistirà en mostres reals de llengua en ús, parlada o escrita (converses, textos orals o escrits), a l’abast de la capacitat de comprensió de l'alumnat.
- Ús funcional de la llengua: L'alumnat usarà la llengua com a instrument per a fer coses interessants i funcionals en situacions comunicatives reals o simulades, amb una atenció primordial al missatge i no tant a les formes lingüístiques.
- Motivació i processament: Cal motivar l'alumnat per a processar els textos orals i escrits, per a realitzar les tasques proposades mitjançant l’ús de la llengua, i per a utilitzar-la en la interacció personal quan el context sociolingüístic ho permeti.
- Focalització progressiva en la forma: Es plantejarà una focalització progressiva en la forma (atenció a les formes fonològiques, ortogràfiques, gramaticals, lèxiques i textuals) i una reflexió sobre l’ús, inserides dins les tasques comunicatives i d’acord amb les necessitats plantejades per la tasca.
- Actituds favorables i respecte: Es promouran actituds favorables envers el coneixement d’altres llengües i cultures —especialment les establertes al currículum oficial i aquelles representades per l'alumnat a les classes—, i tolerància i respecte envers els seus parlants, especialment pel que fa a les llengües minoritzades o pròpies de l'alumnat immigrat.
- Activitat centrada en l'alumnat: S’organitzarà l’activitat centrada en l'alumnat, partint de les seves necessitats comunicatives, de manera que els permeti l’assumpció progressiva del control de la interacció i de la responsabilitat del propi aprenentatge.
- Correcció d'errors estratègica: Es corregiran els errors, però no sempre, no tots i no de qualsevol manera. Només es corregiran quan no entrebanquin l’activitat comunicativa de l'alumnat, només aquells que puguin ser assumibles i millorin la seva competència, i de manera que no es menystingui el seu autoconcepte i provoqui una minva en l’assumpció de riscos a l’hora de comunicar-se.
- Foment de la interacció: La gestió de la classe afavorirà la interacció (en el treball en grup, per parelles, etc.), i un ús sostingut del llenguatge iniciat i gestionat per l'alumnat i no controlat sempre pel professorat.
- Clima d'aula segur i creatiu: Es crearà a l’aula un clima càlid i relaxat que proporcioni seguretat afectiva, que eviti l’ansietat per part de l'alumnat, i que els faciliti la creativitat i l’assumpció de riscos comunicatius.
- Avaluació integrada: L’avaluació s’integrarà dins el procés d’ensenyament-aprenentatge i no es farà només al final.