Principis Fonamentals de les Escoles Noves
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,17 KB
L’escola nova és l’educació que aspira a formar la individualitat vital humana dins de la col·lectivitat, en un ambient de llibertat, mitjançant l’activitat.
Activitat
Basada en l’activitat pròpia del xiquet/a, de caràcter manual i mental.
En l’escola es fa, s’investiga, es treballa i es juga.
Activitat basada en l’interès de l’alumnat.
Vitalitat
L’escola ha d’estar relacionada amb la vida quotidiana del xiquet/a.
L’escola no ha de preparar per a la vida: ha de ser vitalista, un lloc de vida.
Espontaneïtat i desenvolupament natural front al control.
Llibertat
Capacitat d’autonomia personal i d’autogovern, de prendre decisions.
Escola democràtica que estimula treballs lliures.
Individualitat
Cada persona és única; cal desenvolupar-ne les seues capacitats i aptituds pròpies.
Cal adaptar-se al seu ritme de desenvolupament.
És un ensenyament individualitzat però no individualista.
Col·lectivitat
Cal donar resposta a les necessitats socials.
Cal integrar el xiquet/a en la seua comunitat.
Coeducació de sexes.
Pedagogia Tradicional vs. Escola Nova
La infància és una preparació per a la maduresa. La infància és una edat autosuficient i té una finalitat en si mateixa.
El xiquet és dolent per naturalesa: cal corregir-lo. El xiquet és bo per naturalesa: cal deixar-lo per tal que es desenvolupe.
El docent és l’autoritat. El docent és una guia d’aprenentatge.
El centre de l’acció educativa és l’assignatura. El centre de l’acció educativa és l’alumne mateix.
L’escola és sinònim de formació intel·lectual, cultural, basada en lectura, integral: intel·lectual, física, artística, escriptura i càlcul. L’escola ha de procurar una formació manual i moral.
Relacions personals basades en l’autoritat i la disciplina. Relacions personals que suposen autogovern, creixement de la llibertat individual.
Didàctica basada en la paraula: verbalisme. És una educació memorística i passiva. És una educació activa, basada en l’elaboració del coneixement per part de l’educand, amb acció física, intel·lectual, social i moral.
Currículum Segle XIX
Segons el Reglament de 1838, el currículum d’una escola de xiquets era el següent:
- Instrucció moral i religiosa: oracions, història sagrada.
- Catecisme. Nou Testament.
- Lectura: alfabet, síl·labes i paraules usuals i fàcils. Lectura “de corrido”, lectura en impresos i manuscrits.
- Escriptura: en pissarres, en cartapacis, en paper blanc.
- Aritmètica: comptar de paraula, taules de sumar i multiplicar, conèixer els guarismes. Numeració escrita. Taules. Les quatre regles simples. Fraccions comunes i decimals. Pesos i mesures del Regne.
- Gramàtica: pronunciació correcta, ortografia teòrica i pràctica. Analogia, sintaxi, anàlisi gramatical i lògica: composicions.