Principis Fonamentals de l'Entrenament Esportiu: Optimització i Rendiment

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,58 KB

Què és entrenar?

Entrenar és un sistema de treball, individual o col·lectiu, l'objectiu del qual és l'obtenció de millores en cadascun dels factors que intervenen en el desenvolupament d'una activitat esportiva.

Lleis Fonamentals de l'Entrenament

  • Llei de Seyle o del Síndrome General d'Adaptació
  • Llei de Schultz o del Llindar

Llei de Seyle o del Síndrome General d'Adaptació

Seyle va descobrir que quan un múscul realitza un treball (estímul), pateix un desgast (fatiga) que en fa baixar el rendiment. Després del descans, es posen en funcionament una sèrie de mecanismes de defensa que restitueixen les fonts d'energia fins a millorar el nivell inicial (sobrecompensació).

Un treball físic (estímul) provoca sobre el nostre cos un desequilibri (estrès). L'organisme respon amb una adaptació a la nova situació fent que es reequilibri.

La freqüència de l'estímul com repercuteix?

  • A. Repetir l'estímul sense el descans suficient: Si repetim de forma constant l'estímul sense que el múscul hagi descansat suficient temps, el rendiment disminuirà.
  • B. Repetir l'estímul després d'un descans massa llarg: Si repetim l'estímul després d'un descans massa llarg, no aprofitem els efectes de sobrecompensació i no hi haurà millora.
  • C. Repetir l'estímul després d'un descans adequat: Si l'estímul el repetim després d'un descans adequat i deixem que el múscul obtingui una sobrecompensació, però sense tornar a la situació d'equilibri inicial, l'entrenament serà efectiu.

Llei de Schultz o del Llindar

Un treball poc intens no provocarà cap reacció, o aquesta serà insuficient i no hi haurà millora del nivell inicial. En canvi, un treball massa intens o excessiu pot provocar una fatiga tan gran que el cos no pugui recuperar-se.

Deduccions de les lleis de Seyle i Schultz

  1. Per millorar el nivell de condició física, cal realitzar entrenaments periòdics.
  2. Tan important és el treball com el descans.
  3. La fatiga i la sobrecompensació posteriors a l'entrenament són proporcionals al treball realitzat.
  4. Entrenament = Esforç. L'esforç ha de ser suficient per millorar, però no excessiu per al nostre nivell inicial.
  5. Ha d'anar incrementant-se el treball al llarg del temps perquè l'entrenament segueixi tenint efecte.

Els Principis Bàsics de l'Entrenament

  1. Principi de la Unitat
  2. Principi de la Generalitat
  3. Principi de l'Especialitat
  4. Principi de la Relació
  5. Principi de la Progresió
  6. Principi de la Proporció
  7. Principi de la Individualització

Principi de la Unitat

L'organisme és una màquina que actua en conjunt. Si alguna cosa falla o es debilita, incideix negativament en el conjunt.

Principi de Generalitat

L'entrenament ha de buscar un desenvolupament harmònic de totes les capacitats físiques.

Principi de l'Especialitat

Complert l'anterior principi, i assegurada la base, l'entrenament ha de ser específic, és a dir, dirigit a les qualitats que desitgem millorar.

Principi de Relació

Les capacitats físiques bàsiques estan relacionades entre si. En iniciar l'entrenament, totes les capacitats físiques bàsiques es beneficien de l'activitat, però quan es realitza un entrenament més específic, aquesta relació pot convertir-se en favorable, desfavorable o indiferent segons l'especialitat esportiva.

Principi de Progresió

Les adaptacions en l'organisme no es produiran a l'instant; necessiten un temps. Per tant, els estímuls seran cada vegada més alts segons es vagin produint les adaptacions.

Principi de Proporció

El treball ha de guardar una bona proporció amb el descans, així com amb el rendiment que s'espera aconseguir.

Principi d'Individualització

Cada organisme és un món i les seves característiques faran que els seus processos d'adaptació variïn per a cada persona. L'entrenament, doncs, haurà de tenir caràcter individual encara que es realitzi en grup.

Elements que Determinen un Entrenament

  • La càrrega (treball):
    • Volum: temps, distàncies, pes, nombre de repeticions.
    • Intensitat: percentatge, velocitat, freqüència cardíaca, dificultat.
  • La recuperació: activa o passiva.

Entradas relacionadas: