Principios Pedagóxicos e Marco Normativo da Educación Infantil en Galicia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en español con un tamaño de 8,61 KB
Principios Pedagóxicos e Metodoloxías na Educación Infantil
1. Principio de Globalidade
A capacidade que temos de achegarnos a coñecer algo percibíndoo e obtendo información sobre el de forma xeral nos seus diversos aspectos. A aprendizaxe significativa é, por definición, unha aprendizaxe globalizada na medida en que supón que o novo material de aprendizaxe se relaciona co que o alumnado xa sabe.
2. Actividade e Experimentación
Trátase do descubrimento do mundo que o rodea a través da súa propia interacción. Para iso, é fundamental:
- Escoitar e partir dos seus intereses.
- Traballar contidos que lles permitan coñecer e afrontar o mundo.
- Procurar a relación de contidos, non a repetición.
- Evitar presionar co tempo que lles leven as procuras e experimentacións.
- Aceptar o erro ou a resposta parcialmente incorrecta.
- Valorar as súas producións como medios de comunicación.
3. Condicións e Estratexias Metodolóxicas no Ambiente de Aprendizaxe
As condicións e estratexias clave inclúen:
- Ambientes planificados con intencionalidade educativa.
- A inclusión nun grupo de iguais.
- A mediación dun adulto competente e cualificado.
Ademais, son esenciais:
- O xogo.
- Un clima de seguridade, afecto e confianza.
- A organización dos espazos, os recursos materiais e o tempo.
- A colaboración coas familias.
- A atención á diversidade.
3.1. A Colaboración coas Familias
Segundo o Decreto 150/2022, do 8 de setembro, nos principios pedagóxicos:
- A transición do grupo familiar ao grupo social da escola é un contido propio da área do primeiro ciclo.
- A familia considérase como un contexto socioemocional a xestionar desde o respecto á diversidade.
Marco Normativo da Programación en Educación Infantil
Referencia Normativa na LOMLOE
A programación en Educación Infantil réxese por:
- LOMLOE, Lei Orgánica 3/2020, do 29 de decembro.
- RD 95/2022, do 1 de febreiro, polo que se establece a ordenación e ensinanzas mínimas da Educación Infantil.
Inclúe orientacións metodolóxicas, liñas de actuación, áreas e competencias clave comúns para 1º e 2º ciclo. Non existen directrices para o deseño e elaboración de documentos no 1º ciclo, tales como o proxecto educativo, a proposta pedagóxica e a programación de aula.
O Decreto 150/2022, do 8 de setembro, polo que se establece o currículo de Educación Infantil en Galicia, no seu Artigo 14.2, detalla a estrutura da programación de aula no 2º ciclo.
Estruturación dos Elementos da Programación na LOMLOE
Os elementos clave da programación inclúen:
- Introdución.
- Obxectivos e a súa contribución ás competencias clave.
- Relación de unidades de programación, distribución no currículo e avaliación.
- Metodoloxía: concrecións metodolóxicas e materiais e recursos didácticos.
- Medidas de atención á diversidade.
- Concreción de elementos transversais.
- Actividades complementarias.
- Avaliación: procedemento para avaliar o proceso de ensino e práctica docente cos seus indicadores de logro e procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora.
Definición e Esquema de “A Situación de Aprendizaxe”
As situacións de aprendizaxe son actuacións e situacións que implican o despregue por parte do alumnado de actuacións asociadas ás competencias clave e ás competencias específicas. Que se trate de actuacións e situacións supón que estamos ante a máxima concreción, porque se especifica en que momento, onde, con que recursos, quen son os suxeitos (grupo concreto e TSEI), que tarefas precisamos para desenvolvelo, ademais de sinalar este proceso dividido en tarefas, relacionándoo tanto coa unidade de programación na que se sitúa como cos elementos do currículo correspondentes.
Atención á Diversidade na Educación Infantil
Marco Normativo e Principios
A LOMLOE, Lei Orgánica 3/2020, do 29 de decembro, pola que se modifica a Lei Orgánica 2/2006, do 3 de maio, de Educación, recolle no seu articulado a atención á diversidade.
O Decreto 150/2022, do 8 de setembro, nas liñas de actuación de cada área e no seu Artigo 9º, establece os seguintes principios para a atención á diversidade:
- Normalización e inclusión.
- Equidade, igualdade de oportunidades e non discriminación.
- Flexibilidade e accesibilidade.
- Interculturalidade e promoción da convivencia.
- Autonomía dos centros docentes e participación de toda a comunidade educativa.
A toma de decisións para a atención á diversidade debe considerar:
- Características e necesidades.
- Ritmos e estilos de aprendizaxe.
- Motivacións, intereses.
- Situacións sociais e culturais.
Medidas de Atención á Diversidade
Nesta fase do deseño da nosa programación didáctica, reflectiremos as medidas de adaptación. Nesta etapa, seguindo as liñas e principios metodolóxicos da Educación Infantil, serán aquelas referidas ao DUA (Deseño Universal de Aprendizaxe) e de acceso ao currículo, posto que a normativa fai fincapé na normalización desta atención á diversidade, incidindo na detección precoz de alteracións no desenvolvemento, tan importante nesta etapa.
Esta atención á diversidade virá marcada polos seguintes principios:
- Normalización e inclusión. Xa antes de se publicar o informe Warnock, nos países escandinavos estábase a falar do emprego das medidas máis normalizadas posibles para toda a poboación antes do emprego de medidas excepcionais e diferenciadas.
- Equidade, igualdade de oportunidades e non discriminación. Unha das medidas que se recomenda para favorecer a equidade no acceso aos contidos educativos é a de matricular as crianzas na educación infantil.
- Flexibilidade e accesibilidade. Aínda que se poida flexibilizar e se poidan establecer excepcións, deberase procurar que a escolarización do alumnado con necesidade específica de apoio educativo comece e finalice nas mesmas idades establecidas para o resto do alumnado nas diferentes etapas.
- Interculturalidade e promoción da convivencia.
- Autonomía dos centros docentes e participación de toda a comunidade educativa.
Na súa redacción, teremos presente a avaliación inicial realizada tras o período de adaptación ou vinculación, apoiándonos en procedementos existentes, como por exemplo o da rede das Escolas da Galiña Azul do “Consorcio Galego de Servizos de Igualdade e Benestar”, tendo presente o fluxograma do protocolo de derivación creado pola Rede Galega de Atención Temperá.
Recomendacións para a Programación
Outros consellos para a redacción deste eido poden ser:
- Non incluír na redacción casos de alumnado; e incluír a referencia obrigatoria do Decreto 150/2022, do 8 de setembro, que contempla no seu Artigo 19 “A Atención á Diversidade”.
- Na nosa programación non teremos que mencionar se temos casos ou de alumnado con necesidades educativas específicas, senón falar do xeito en que se realizará (Lembrade contidos da UD1 referida á comunicación con outros profesionais).
- Especificar como se vai realizar a coordinación con outros profesionais do eido social, sanitario ou sociosanitario.