Principals Metodologies d'Ensenyament i Aprenentatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Diseño e Ingeniería
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB
Resolució de Problemes
La Resolució de Problemes és una metodologia on:
- (a) L’alumne ha de trobar per si mateix les solucions adequades.
- (b) El procés, des de la investigació fins a l’avaluació, és dut a terme amb total participació i llibertat per part dels alumnes.
- (c) El plantejament de les situacions ha de ser preparat pel professor segons unes pautes: motivació per a la recerca, plantejament de l’objectiu a aconseguir, proporcionar la informació necessària per a orientar la recerca.
Ensenyament Recíproc
L'Ensenyament Recíproc és una metodologia que:
- (a) Planteja l'ensenyament per parelles d'alumnes de manera que un actua i l'altre observa i corregeix els errors, intercanviant posteriorment els rols.
- (b) Propicia en els alumnes un major desenvolupament dels aspectes emocionals i socials.
- (c) Cal orientar els alumnes sobre les pautes d’observació i correcció.
Hi ha metodologies mixtes en què els alumnes són informats sobre les pautes per a l’èxit de l’execució, i es disposa el material d’una manera determinada, però l’alumne té l’autonomia d’intentar solucionar les situacions lliurement. És un descobriment guiat.
Descobriment Guiat
El Descobriment Guiat:
- (a) Suposa un major èmfasi en els aspectes cognitius.
- (b) L'alumne decideix sobre l'organització, el temps i l'execució. Participa en la recerca de solucions als problemes que es plantegen.
- (c) El professor planteja problemes i deixa que l'alumne...
Les teories cognitivistes van posar l'èmfasi en el procés d’aprenentatge més que no pas en el resultat. Es contempla la possibilitat que l’alumne trobi dificultats per al seguiment dels passos del programa. Si es dona aquest cas, se segueix una seqüència d’elements més senzills per evitar l’error.
Dins l’àrea d’educació física, la instrucció mitjançant recerca està dirigida a l'aprenentatge de conductes motrius de caràcter flexible que impliquen la presa de decisions, l'adaptació i una resposta davant estímuls diferenciats. Aquesta metodologia té el seu punt de partida en el procés cognitiu de “resolució de problemes”.
És aquesta una metodologia centrada en l’alumnat: són ells que exerciten sense haver rebut indicacions prèvies de les accions a realitzar ni el material a utilitzar. Exemple de mètodes centrats en l’alumne són la rec
Comandament Directe
La instrucció directa o Comandament Directe és una tendència metodològica que, des del punt de vista del caràcter general del procés d’aprenentatge, està emparentada amb l’aprenentatge sense error. Aquest model troba les seves arrels o la seva inspiració en les teories associacionistes (conductistes i neoconductistes, com ara Skinner). L'aprenentatge s'estructura mitjançant passos successius, la consecució dels quals actua com a reforç positiu. L’exemple més apropiat són els programes lineals.
És una metodologia centrada en el professor: el professor determina els objectius a assolir i el material a utilitzar, selecciona el model d'organització de la classe, assigna les tasques i l’ordre en el qual s’han d’executar. El professor proporciona als alumnes tota la informació sobre la tasca a realitzar i aquests l’executen seguint les seves instruccions i sota el seu control.
Característiques del Comandament Directe:
- (a) No es tenen en compte les diferències individuals.
- (b) La sessió té un alt grau d'organització.
- (c) L'avaluació és de tipus massiva.
- (d) L'esquema del procés és: demostració-explicació-execució-avaluació.
- (e) És el professor qui pren les decisions i dona les consignes.