Prevenció de riscos laborals i responsabilitats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,67 KB

Prevenció de riscos laborals

La prevenció de riscos laborals conforma el conjunt de mesures que s’adopten en l'activitat d'una empresa amb la finalitat d'evitar o disminuir els riscos i accidents derivats de la feina. Legislació aplicable: Conveni 155 OIT (dret comunitari), La Constitució espanyola (CE): encomana als poders públics a vetlla per la Seguretat i la Higiene en el Treball, L'Estatut dels treballadors (ET), La Llei 31 / 1995 de prevenció de riscos laborals (LPRL), Llei d’infraccions i sancions de l’ordre social. No s'aplica als col·lectius de forces armades.

Les obligacions de l'empresa consisteixen en garantir la seguretat i la salut dels seus treballadors, així com adoptar les mesures necessàries per la prevenció de riscos i la protecció dels treballadors. INFORMAR, FORMAR, PROPORCIONAR EPI, VIGILANCIA DE LA SALUT. Protecció de treballadors especialment sensibles: Treballadors especialment sensibles als riscos (amb discapacitats físiques, psíquiques o sensorials, al·lèrgies, malalties cròniques...), Maternitat i lactància, Menors.

Els drets i les obligacions dels treballadors: El treballador té dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut, però també té unes obligacions.

Drets

  • Rebre informació i formació sobre prevenció de riscos.
  • Aturar l'activitat laboral si existeix risc en el lloc de treball.
  • Dret de consulta i participació a través dels representants.
  • Gaudir d'una vigilància de la seva salut amb reconeixements mèdics.
  • Rebre els EPI adequats i de manera gratuïta.

Obligacions

  • Fer un ús adequat als equips de treball.
  • Complir amb les normes i les mesures de protecció.
  • No posar fora de funcionament els dispositius de seguretat.
  • Informar a l'empresari o superior de qualsevol situació de risc.
  • Cooperar amb l'empresari per garantir la seguretat i la salut en el treball.

ETT i PRL: Els treballadors de les ETT han de gaudir del mateix nivell de protecció de salut que els treballadors de l’empresa usuària.

Obligacions ETT

  • Informació prèvia dels riscos, necessitats de qualificació i mesures de prevenció i protecció.
  • Formació suficient i adequada.
  • Vigilància periòdica de la salut.

Obligacions Empresa usuària

  • Comprovar que l’ETT compleix les obligacions.
  • Reiterar la informació.
  • Responsabilitat de les condicions d’execució del treball.

Les responsabilitats en matèria de prevenció

RESPONSABILITAT DEL TREBALLADOR EN MATÈRIA DE PREVENCIÓ

➔ DISCIPLINÀRIA → Incompliment de les obligacions en matèria preventiva.

Sanció: amonestació verbal i escrita, i fins i tot acomiadament procedent.

RESPONSABILITAT DE L’EMPRESARI EN MATÈRIA DE PREVENCIÓ

➔ ADMINISTRATIVA → Incompliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.

Sanció: econòmica, suspensió temporal, paralització laboral o tancament de l'empresa.

➔ ADMINISTRATIVA → Accident de treball o malaltia professional com a conseqüència de la manca o defecte de les mesures preventives.

Sanció: recàrrec en les prestacions a la Seguretat Social.

➔ CIVIL → Dany causat derivat dels riscos laborals a causa d’una conducta negligent.

Sanció: indemnització per danys i perjudicis.

➔ PENAL → Posar en perill la salut, la integritat física o la vida dels treballadors.

Sanció: econòmica, inhabilitació i presó.

El pla de prevenció de riscos laborals és l'eina per la qual s'integra l'activitat preventiva de l'empresa, en el seu sistema general de gestió, i s’estableix la seva política de prevenció de riscos laborals. Fases de l'elaboració del pla de prevenció:

- Avaluació de riscos: Es detectaran tots els riscos que hi ha en una empresa, classificant-los d'acord amb la probabilitat que succeeixin i a la gravetat en cas que es produeixin. (Identificació – Estimació – Valoració).

- Planificació de la prevenció: Quan s'identifiquen els riscos s'han de planificar les accions preventives necessàries per la seva reducció o eliminació.

- Execució: Durant aquesta fase es duen a terme totes les accions previstes en la fase de planificació de la prevenció.

- Control: Es comprova que les activitats s'han desenvolupat com estava previst i que s'han assolit els objectius.

L'avaluació de riscos s'ha de revisar:

  • Al començament de l'activitat.
  • Quan s'incorpori algun canvi en les condicions de treball.
  • Quan es produeixin danys a la salut dels treballadors.
  • Quan s'apreciï que les mesures de prevenció són inadequades o insuficients.
  • Quan les característiques personals del treballador ho facin sensible al lloc de feina.

La planificació de l'acció preventiva: Consisteix en organitzar les activitats necessàries per reduir o eliminar i controlar els riscos laborals (mitjans humans/econòmics/temps...)

Principis de l'acció preventiva
• Evitar els riscos.
• Avaluar els riscos inevitables.
• Combatre els riscos a l'origen.
• Adaptar el treball a la persona.
• Analitzar l’evolució de la tècnica.
• Substituir allò perillós pel que comporti poc o cap perill.
• Planificar la prevenció.
• Adoptar mesures que posin per davant la protecció col·lectiva.
• Donar les degudes instruccions als treballadors.

Si els resultats de l'avaluació no fossin els esperats, l'empresa ha de:
• Prendre les mesures de prevenció i protecció necessàries. • Informar i formar els treballadors per aconseguir que realitzin correctament les seves tasques. • Controlar periòdicament els riscos de les condicions de treball.

La representació dels treballadors en la prevenció:

➔ Els delegats de prevenció ( 10 – 49 treballadors)

➔ El comitè de seguretat i salut (+ 50 treballadors, de 2 a 8 delegats), Paritari: mateix nombre delegats que representants de l’empresa, Col·legiat: pren decisions de manera conjunta i per majoria, Reunió trimestral o quan una part ho sol·liciti.

Competències:
- Delegats col·laborar en la millora de l’acció preventiva, Comitè participar elaboració plans avaluació. - Promoure i fomentar bones pràctiques preventives dels treballadors. - Ser Consultats sobre decisions de PRL - Vigilar i controla el compliment - Informar l’empresa de deficiències. -Conèixer i analitzar els danys a la salut. - Proposar paralització per risc greu.

Gestió dels AT:

- Investigació de l’accident: per detectar causes i prendre mesures. - Identificació accident, dades dels accidentats, testimonis, tota la informació possible, determinació de les causes bàsiques i immediates (arbre de causes), establiment de mesures correctores i seguiment de les accions implantades. - Notificació al Ministeri de Treball (programa @Delta) - Anàlisis estadístic.

Organismes públics en matèria de prevenció: Les administracions públiques, tant nacionals com internacionals, tenen funcions d'assessorament, vigilància i control del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals. Alguns dels organismes més destacats són:

  • El Instituto nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo (INSST): gestiona les prestacions econòmiques  mes importants del sistema de la Seguretat Social
  • Inspecció de treball i Seguretat Social (ITSS): exercir la vigilància del compliment de las normes laborals y exigir responsabilitats.

Entradas relacionadas: