Prevenció de l'insatisfacció laboral i el síndrome de burnout

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,61 KB

INSATISFACCIÓ LABORAL. PREVENCIÓ

1. Dotar les tasques de treball de més varietat i interès en el contingut.

2. Crear models de planificació dels treballs que afavoreixin la participació i el treball en grup.

3. Promoció als treballadors.

4. Valoració del rendiment obtingut.

5. Organització del treball.

Quina funció té l’estrès en la vida?

Podries tenir problemes per dormir o amb els teus sistemes corporals incloent-hi immunitari, digestiu, cardiovascular i reproductiu. També pots córrer un risc més gran de desenvolupar una malaltia mental, com ara un trastorn d'ansietat o depressió.

Quines conseqüències té la falta de descans en la persona?

La manca de son a llarg termini també augmenta el risc d'obesitat, diabetis i malalties del cor i els vasos sanguinis (cardiovasculars).

El doctor indica els principals enemics del sistema inmune per la seua capacitat per desequilibrar-lo. Explica’ls, intentant ficar la teua opinió de per què el doctor els anomena.

1. L’excés de radiacció solar, els tòxics ambientals i el tabaquisme.

2. La manca de descans nocturn.

3. La soledat no escollida.

4. Sentiments com la ira, la por, la sensació d’impotència/desesperança.

5. El sedentarisme.

6. Una nutrició inadequada.

7. El victimisme, la queixa continua.

8. La manca de gratitud.

9. No saber estar en el present.

La identificació precoç dels factors de risc psicosocial comporta una sèrie de mesures preventives que es basen en l’observació de les condicions als llocs de treball. Explica 3 d’aquestes condicions de treball negatives.

Detecció de condicions de treball negatives

  • Exigències o demandes elevades.
  • Suport social precari.
  • Control de la feina insuficient.
  • Compensacions baixes o insuficients.

2. Càrregues de treball o pressió de temps excessives.

3. Inexistència de la definició de les tasques i les responsabilitats dels llocs de treball o les categories professionals.

4. Permissivitat de l'abús de poder en els superiors com a tècnica de productivitat normal.

5. Supervisió o control exagerat o obsessiu, com a tècnica de rendiment acceptada.

Explica 3 causes de les que hem estudiat, que puguin desencadenar insatisfacció laboral.

MANCA DE RECONEIXEMENT. El fet de no rebre una valoració positiva a l’esforç per la feina feta.TREBALL RUTINARI SENSE REPTES. La feina es converteix en una rutina sense cap mena de motivacióSALARI JUST. Si la feina està pagada, les persones rendiran menys o s’acabaran marxant.

Explica cadascuna de les fases del procés de burnout.

FASE INICIAL, D'ENTUSIASME S'experimenta davant del nou lloc de treball, entusiasme, gran energia i es donen expectatives positives.

FASE D'ESTANCAMENT No es compleixen les expectatives professionals. Es comencen a valorar les contraprestacions del treball, percebent que la relació entre l'esforç i la recompensa no és equilibrada. Desequilibri entre les demandes i els recursos (estrès psicosocial). El professional se sent incapaç per donar una resposta eficaç.

FASE DE FRUSTACIÓ La frustració, desil·lusió o desmoralització fa presència a l'individu. El treball no té sentit, qualsevol cosa irrita i provoca conflictes al grup de treball. La salut pot començar a fallar i aparèixer problemes emocionals, fisiològics i conductuals.

FASE D'APATIA Tractar els clients de forma distanciada i mecànica, necessitats al millor servei al client i per a un afrontament defensiu-evitatiu de les tasques estressants i de retirada personal. Aquests són mecanismes de defensa dels individus.

FASE DEL CREMAT Col·lapse emocional i cognitiu, fonamentalment, amb importants conseqüències per a la salut. Obligar el treballador a deixar la feina i arrossegar-lo a una vida professional de frustració i insatisfacció. Es pot repetir en la mateixa o en diferents feines i en diferents moments de la vida laboral.

Dins dels grups d’estressors susceptibles de desencadenar el

"síndrome de estar quemado por el trabajo" (SQT), hi ha diversos factors de risc relacionats amb aquests ítems: 

FACTORS DE RISC A NIVELL D'ORGANITZACIÓ-Estructura de l'organització molt jerarquitzada i rígida. -Manca de suport instrumental per part de l'organització. -Excés de burocràcia, "burocràcia professionalitzada". -Manca de participació dels treballadors

FACTORS DE RISC RELATIUS AL DISSENY DEL LLOC DE TREBALL-Sobrecàrrega de treball, exigències emocionals a la interacció amb el client. -Descompensació entre responsabilitat i autonomia. -Manca de temps per a l'atenció de l'usuari (pacient, client, subordinat, etc.). -Disfuncions de rol: conflicte-ambigüitat- sobrecàrrega de rol.

FACTORS DE RISC RELATIUS A LES RELACIONS INTERPERSONALS-Tracte amb usuaris difícils o problemàtics. -Relacions conflictives amb clients. -Negativa dinàmica de treball. -Relacions tenses, competitives, amb conflictes entre companys i amb usuaris

8-Dins l’estudi del SQT en el moment de gestionar el risc existeixen diversos elements relacionats amb les característiques personals de la persona que pugui patir aquest síndrome: Explica 4 d’aquestes característiques personals.

-Alt grau d'empatia. Sorgeix de la nostra empatia afectiva o emocional. En aquests casos, les persones solen 'absorbir' les emocions de les altres persones.

-Baixa autoestima. Una percepció de nosaltres mateixos que ens impedeix veure'ns com a persones valuoses, talentoses o simplement tenir un judici objectiu respecte a qui som.

-Elevat grau de perfeccionisme. Una persona “perfeccionista”. Una persona que està patint perquè vol arribar a una perfecció tal que, o creu que ho aconsegueix o no donarà per acabada lacció que realitza.

-Alt grau d'idealisme.  La forma de conduira les persones i les institucions segons allò just i allò bo. En aquest sentit, s'oposa al realisme.

Entradas relacionadas: