Prevenció i actuació en accidents: nivells, valoració i dispositius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,7 KB
3 nivells de prevenció
· La prevenció primària: totes les accions que eviten en produir accidents. En general, consisteixen en l’adopció d’hàbits saludables.
· La prevenció secundària: Minimitzar el dany o la lesió en cas que es produeixi l’accident. Ex: casc de bici.
· La prevenció terciària: La seva finalitat és reduir o contrarestar les conseqüències d’un accident quan s’ha produït. Per exemple, el fet de tenir a mà la farmaciola d’urgències.
Condiciona material farmaciola
· Endreçat, per no haver de perdre temps buscant el que es necessita.
· Ben conservat, perquè, quan es necessitin, els productes sanitaris no estiguin exhaurits, caducats ni deteriorats.
Primer auxilis
Els primers auxilis són el conjunt de mesures sanitàries urgents que s’han d’adoptar per ajudar una persona que ha patit un accident o una malaltia sobtada.
Cadena Pas
La cadena PAS marca el procediment d’atenció en els primers auxilis i l’ordre que segueix: protegir, alertar i socorrer.
- Analitzar l’entorn i valorar si hi ha riscos.
- Si n’hi ha, prendre les mesures per evitar-los i, així, operar en un entorn segur.
INFO 112
QUE/ON/QUAN/QUI/COM ESTAN/INFO EXTRA
Sequences per valorar la víctima
- Es comença per una avaluació d’emergència, per saber si la persona està en risc vital.
- Si no hi ha aquest risc, es passarà a una avaluació d’urgència.
Valoración de conciencia
· Si respon de paraula o es mou, significa que no està inconscient i que la sang li arriba al cervell i la seva respiració funciona prou bé. Per tant, no està en perill imminent. En aquest cas, hauràs de seguir amb l’avaluació urgent.
· Si no respon, significa que està inconscient. Pot ser que estigui patint una lesió respiratòria, circulatòria o de tots dos tipus. En aquesta situació, has de col·locar la víctima en decúbit supí, obrir-li la via aèria i passar a la valoració de la respiració.
VALORACIOS RESPIRACIÓ
Mirar
Escoltar
Sentir
Avaluació urgent és conèixer amb més detall les lesions que pateix la víctima i el seu estat, per poder decidir l’ajuda que necessita. L’avaluació urgent requereix l’exploració sistemàtica i completa de cadascuna de les zones del cos, començant pel cap, seguint pel tronc (tòrax, abdomen i esquena) i, finalment, les extremitats.
Valoració sensitiva i motora
Demanar a la víctima fer accions senzilles per veure si les fa de manera coordinada.
· Targeta vermella. Màxima prioritat.
· Targeta groga. Prioritat intermèdia. Aguanta 6h sense empitjorar.
· Targeta verda. Prioritat baixa. Lesions mínimes o han de ser a hospital.
· Targeta negre. S’aplica a les víctimes mortes o amb prioritat mínima.
Fases d’un accident múltiple
· Primer, es demana a les víctimes que, si poden, s’aixequin i caminin a la zona segura, on es reuniran totes les víctimes menys afectades.
Les que no puguin desplaçar-se començaran per la més propera. Es farà al mateix lloc dels fets si és segur, i si no es mou de manera segura.
Per recollir víctimes accidentades
· Recollida amb taula espinal. Aquest dispositiu és una taula rectangular de plàstic rígid, amb uns forats per agafar-la i unes corretges per lligar la víctima i mantenir-ne el cos totalment rígid.
· Recollida amb llitera de cullera. És un mecanisme desmuntable en dues mitges lliteres anomenades «pales».
Dispositius per immobilitzar
· Fèrula de buit. Immobilitza el membre sense comprimir-lo excessivament. Atravessa una vàlvula.
· Fèrula rígida. És un dispositiu dur, que es fixa al membre i es subjecta al diàmetre adequat amb cintes de fixació.
· Fèrula pneumàtica. Es torna rígida quan s’infla amb aire.
· Fèrula tractora. Immobilitza i, alhora, permet exercir tracció sobre la fractura del membre inferior. Té un sistema de col·locació complex.
· Collar ortopèdic. És un dispositiu que impedeix els moviments del coll i, així, evita que s’agreugin les possibles lesions vertebrals.
· Armilla espinal. És un dispositiu que immobilitza la columna. Consisteix en una carcassa rígida per a l’esquena que es fixa al tronc, amb unes cintes com si fos un arnès.