Pressupost General de l'Estat: Guia Completa de Gestió i Control
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,05 KB
El Pressupost General de l'Estat: Definició
El Pressupost General de l'Estat és un acte legislatiu que autoritza el muntant màxim de les despeses a realitzar durant l'exercici i preveu els ingressos necessaris per a finançar-les.
Característiques Principals
- És un estat financer dels ingressos i despeses del sector públic.
- És un acte d'autorització i control del poder legislatiu sobre l'executiu.
Aspectes del Pressupost
- Jurídic-Polític: Conjunt de normes que regulen les relacions entre els diferents poders.
- Jurídic-Financer: Estudia els efectes de la llei respecte als ingressos i despeses de l'Estat.
Elaboració del Pressupost
L'elaboració correspon al Poder Executiu.
Fases d'Elaboració
- S'inicia cada any mitjançant una ordre del Ministeri d'Economia i Hisenda, que dicta les normes a seguir.
- Abans de l'1 de maig de cada any, s'han de presentar els estats de despesa.
- S'eleva l'avantprojecte de pressupostos al Govern perquè sigui aprovat i inclòs al Projecte de Pressupostos Generals de l'Estat.
- El projecte es presenta al Congrés perquè sigui examinat, esmenat i aprovat.
- El Govern ha de presentar el projecte de llei a les Corts abans de l'1 de maig de cada any.
Aprovació i Discussió
L'aprovació i discussió correspon a les Corts Generals.
- Comença amb el debat que té lloc al Ple de la Cambra.
- Un cop aprovat, es fa arribar a la Comissió de Pressupostos perquè sigui publicat al butlletí.
Execució del Pressupost
L'execució correspon al Govern, a través dels seus òrgans gestors i d'acord amb la distribució de competències establerta.
Control Pressupostari
El control correspon al Tribunal de Comptes.
El Tribunal remet un informe a les Corts Generals per a la seva aprovació. Amb aquesta aprovació, es tanca l'acte pressupostari.
Ingressos Públics
Per cobrir la despesa pública, les administracions han de tenir uns ingressos suficients per afrontar les obligacions marcades pels pressupostos. Si són deficitàries, s'han de buscar formes de finançament.
Les Taxes
Les taxes són tributs que les diferents administracions públiques exigeixen als particulars per l'ús que aquests fan d'un servei o bé públic. Exemples: taxes acadèmiques, taxes d'escombraries.
Sorgeixen quan el sector públic realitza una activitat que satisfà una necessitat col·lectiva.
Modificacions Pressupostàries
Les modificacions pressupostàries són els canvis dels crèdits inicialment aprovats per la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.
Tipus de Modificacions
- Limitacions Quantitatives: Modificacions en les quantitats assignades als crèdits. Són despeses que, per alguna raó, no es van preveure i no poden ser ajornades.
- Limitacions Qualitatives: Motivades per la necessitat de traslladar l'import d'un crèdit a un altre.
- Limitacions Temporals: S'acorden per un temps determinat.
Competència per Autoritzar Modificacions
La competència per autoritzar aquestes modificacions correspon a:
- El Consell de Ministres.
- El Ministeri d'Economia i Hisenda.
- Els Departaments Ministerials.
Procediment de Modificació
- Modificació d'un crèdit de la competència d'un ministre o president d'un alt òrgan.
- Modificació de crèdit de la competència del Ministre d'Economia i Hisenda o del Consell de Ministres.
Despesa Pública
La despesa pública és el desemborsament econòmic de l'Estat amb l'objectiu de satisfer les necessitats públiques i amb les limitacions establertes en els Pressupostos Generals de l'Estat.
Principis de la Despesa Pública
- Principi d'Unitat del Pressupost: Tots els ingressos i despeses han d'estar en un sol pressupost.
- Principi de Caixa Única: Tots els recursos i despeses han d'estar comptabilitzats en una sola caixa. Els serveis de caixa de l'Administració Pública són realitzats pel Tresor Públic, que recapta els ingressos previstos, paga, centralitza els fons i els distribueix.
Relació Jurídica en la Despesa
És l'acte jurídic de contractar una obra o servei, amb els següents elements:
- Subjecte Actiu: Qui contracta.
- Subjecte Passiu: L'ens que contracta.
- Objecte: El que es valora.
- Causa: La finalitat.
Procediment Financer
És el procediment administratiu per executar la despesa, que inclou:
- Autorització.
- Liquidació.
- Ordre de pagament.
- Pagament.
Execució dels Pressupostos de Despeses
Un cop aprovada la llei pel Poder Legislatiu, sancionada pel Rei i publicada al BOE, comença la fase d'execució.
Aquesta execució es troba condicionada pel caràcter limitatiu dels crèdits, amb els següents aspectes:
- Han d'utilitzar-se per cobrir les despeses dins de l'any vigent.
- Es destinaran únicament a la finalitat per la qual van ser aprovats.
- No es podran adquirir compromisos sobre els crèdits que excedeixin la seva dotació.
Generalitat del Pressupost
El Pressupost General és l'expressió quantificada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que podran reconèixer-se i els drets que podran liquidar-se durant l'exercici corresponent.
Ha de ser equilibrat entre els ingressos i les despeses.
Contingut del Pressupost
Inclourà:
- La totalitat de les despeses i ingressos.
- Els crèdits necessaris per atendre el compliment de les obligacions.
- Els drets econòmics a reconèixer i liquidar durant l'exercici.