Prerrogatives Parlamentàries i Actes Normatius a Espanya: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,57 KB

Prerrogatives Parlamentàries

La condició de membre parlamentari (senador o diputat) comporta una sèrie de prerrogatives que fan dels parlamentaris un col·lectiu protegit per un fur especial, ja que són legítims representants del poble espanyol i exerceixen la sobirania nacional en nom seu.

Inviolabilitat Parlamentària (Art. 71.1 CE)

Els parlamentaris no són jurídicament responsables per les opinions o els vots que manifestin en l'exercici de la seva funció. Aquesta prerrogativa protegeix la funció parlamentària en si mateixa.

Immunitat Parlamentària (Art. 71.2 CE)

Els parlamentaris estan protegits davant de qualsevol arrest o detenció. No poden ser detinguts tret en cas de flagrant delicte. Per a ordenar la seva detenció, s'ha de sol·licitar un suplicatori a la cambra a la qual pertany el senador o diputat.

El Suplicatori

És la sol·licitud que l'òrgan judicial (Tribunal Suprem) ha de remetre a la cambra corresponent per poder processar o acusar un parlamentari d'un fet delictiu. Fins que la cambra no ho autoritzi, no es pot procedir penalment contra un parlamentari.

Fur Especial davant el Tribunal Suprem

El Tribunal Suprem és l'únic òrgan judicial competent per a la instrucció i l'enjudiciament de diputats o senadors. La Sala Segona (Sala Penal) garanteix aquest fur especial. La Sala Penal nomena un instructor per al procés i, si hi ha indicis de delicte, sol·licita el suplicatori a la cambra corresponent. Si un jutge durant la instrucció d'un procés penal aprecia possibles indicis de la comissió d'un delicte per part d'un diputat o senador, ha d'abstenir-se i remetre el cas al Tribunal Suprem.

Actes Normatius amb Força de Llei

Són normes emanades del Govern (Poder Executiu) amb força de llei. Atribueixen capacitat normativa al Govern.

Tipus d'Actes Normatius

  • Decret Llei: Respon a situacions d'urgència o extraordinària necessitat, apreciades i resoltes pel Govern.
  • Decret Legislatiu: Respon a la delegació expressa que fan les Corts Generals al Govern per dictar normes tècniques o d'àmbit específic.

Valor i Força d'Aquests Actes

Tenen força de llei, però no són lleis en si mateixos. Els decrets lleis, fins i tot quan són convalidats, mantenen la seva naturalesa de normes excepcionals.

Classes d'Actes Normatius amb Força de Llei

Decrets Lleis (Art. 86 CE)

Responen a casos d'extraordinària i urgent necessitat. S'elaboren ràpidament (en una setmana) i són dictats exclusivament pel Govern de l'Estat. Les Comunitats Autònomes (CCAA) no poden dictar decrets lleis, però sí decrets legislatius.

Matèries No Susceptibles de Regulació per Decrets Lleis (Art. 86 CE)
  • L'ordenament de les institucions bàsiques de l'Estat.
  • Els drets, deures i llibertats dels ciutadans regulats al Títol I de la Constitució.
  • El règim de les CCAA.
  • El dret electoral general.
  • Les matèries reservades a la llei orgànica.
Característiques dels Decrets Lleis
  • Provisionalitat: En 30 dies han de ser sotmesos a debat i votació del Congrés dels Diputats.
  • Urgència i Necessitat: Concepte ampli que el Govern ha d'interpretar.
  • Eficàcia Immediata: Són d'aplicació immediata des de la seva publicació al BOE, fins i tot abans de la seva convalidació.

Tramitació Parlamentària dels Decrets Lleis

Té dues fases:

  1. Apreciació de la necessitat i elaboració pel Govern.
  2. Convalidació o no pel Congrés dels Diputats en 30 dies.

Tipus de Tramitació

  • Tramitació Parlamentària Normal: Votació i debat al Congrés dels Diputats per majoria simple. Sense intervenció del Senat.
  • Tramitació Parlamentària Especial: Conversió del Decret Llei en Llei ordinària pels tràmits d'urgència (Art. 86.3 CE). Implica la intervenció del Senat i la conversió en llei en 30 dies.

Decrets Legislatius (Art. 82 a 85 CE)

Són normes elaborades pel Govern (estatal o autonòmic) prèvia delegació de les Corts Generals o de les Assemblees Parlamentàries autonòmiques. Poden ser textos articulats o textos refosos. La delegació es fa per una matèria concreta i amb un termini determinat. No poden regular matèries reservades a llei orgànica. La llei de delegació pot establir controls al Govern. L'elaboració del Decret Legislatiu exhaureix la delegació.

Entradas relacionadas: