La Premsa Postguerra: Adaptació i Evolució dels Mitjans de Comunicació

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Matemáticas

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,17 KB

La Premsa Després de la Segona Guerra Mundial

La guerra havia afavorit els progressos de la ràdio. La postguerra va veure com la televisió ocupava un lloc cada vegada més important en la vida dels lectors de la premsa. Els periòdics es van haver d’adaptar a uns nous competidors que reduïen els temps de lectura dels lectors de premsa, anunciaven les notícies abans que els periòdics, despertaven noves curiositats en la ciutadania i compartien amb els periòdics els ingressos publicitaris. La premsa havia perdut el monopoli de la informació.

El periodisme escrit, convertit ja en complement del periodisme parlat i televisat, es va orientar cap al comentari de l’actualitat –això explicaria els progressos de la premsa de qualitat–, o bé cap a la informació local, que no cobrien els mitjans audiovisuals.

En aquells temps es comencen a desenvolupar a Europa els grups multimèdia que ja operaven als EUA, i que es dinamitzen a la Gran Bretanya als anys 60 i a França als anys 80.

La premsa diària també perd terreny en relació a les revistes especialitzades o d’informació general. Els hàbits de lectura anaven canviant d’acord amb l’evolució dels sistemes de vida i a causa de la televisió.

Amb tot, la guerra no va influir en el progrés de la premsa britànica, que malgrat la reducció de pàgines no va veure alterada la seva venda. Els grans tiratges es van mantenir fins el 1947, en què el mercat pràcticament es va saturar.

El cas alemany és peculiar. La desaparició de la premsa nazi va afavorir la regionalització de la premsa. La xarxa de periòdics locals i regionals, de format més reduït i menys costosa, es va sobreposar a la premsa popular nacional.

En el cas de França apuntem que la Liberació el 1944 va representar una transformació del règim i de les estructures de la seva premsa. Entre 1944 i 1947, i malgrat les restriccions de paper –els diaris no podien tenir més de 6 pàgines fins el 1949–, els tiratges dels diaris van augmentar de 12 a 15 milions d’exemplars de 1945 a 1946. Després de 1957 es va agreujar la situació econòmica de la premsa francesa. Entre altres raons, la competència de la televisió va frenar la venda de periòdics.

Les Estratègies de Manipulació de Chomsky

  1. L'estratègia de la distracció.
  2. Crear problemes i després oferir solucions.
  3. L'estratègia de la gradualitat.
  4. L'estratègia de diferir.
  5. Dirigir-se al públic com a criatures de poca edat.
  6. Utilitzar l’aspecte emocional molt més que la reflexió.
  7. Mantenir al públic en la ignorància i la mediocritat.
  8. Estimular al públic a ser complagut amb la mediocritat.
  9. Reforçar l'autoculpabilitat.
  10. Conèixer els individus millor del que ells mateixos es coneixen.

Grup Zeta

Fundat per Antonio Asensio Pizarro, l'actual president és el seu fill, Antonio Asensio.

Orientació: Esquerres

Diaris:

  • El Periódico de Aragón
  • El Periódico de Catalunya
  • Mediterráneo

Premsa Esportiva:

  • Sport

Tots els seus diaris són d'àmbit autonòmic, tot i que la majoria de revistes es comercialitzen en àmbit nacional.

Grup Godó

És el primer grup financer de comunicació a Espanya degut a la seva antiguitat. El seu origen ve lligat al diari La Vanguardia, fundat l'any 1881, i al diari esportiu Mundo Deportivo, creat l'any 1906.

Orientació: Dretes

Diaris:

  • La Vanguardia
  • Mundo Deportivo
  • Avui (40%)

Televisió:

  • 8TV
  • Estil 9
  • RAC 105 TV
  • Barça TV

Unidad Editorial

La presidenta del grup és Carmen Iglesias i el major accionista és el consorci italià RCS MediaGroup amb un 96,31%. Neix com a resultat de la fusió entre Grupo Recoletos i Unidesa l'any 2007.

Orientació: Dretes

Mitjans Impresos:

  • El Mundo
  • Marca
  • Expansión
  • Gaceta Universitaria

Televisió:

  • Veo7
  • Marca TV

Pel tipus de producte que comercialitzen, podem deduir que són de dretes, del Reial Madrid i capitalistes, ja que en el contingut de les seves notícies i en la manera de tractar-les mostren les seves predileccions.

Grupo Prisa

Empresa líder en comunicació a Espanya, dirigida per Juan Luis Cebrián.

Orientació: Esquerres

Diaris:

  • El País
  • As

Revistes:

  • Cinemanía
  • Rolling Stone

Ràdio:

  • Los 40 Principales
  • Cadena Dial
  • Máxima FM
  • Radiolé

Televisió:

  • Sogecable (propietària de Digital+)

Editorials:

  • Santillana

Cinema:

  • Sogecine
  • Sogepag

Entradas relacionadas: