La Premsa: Característiques, Estructura i Publicitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB
La Premsa: Característiques i Estructura
Característiques Genèriques de la Premsa
- Indústria sense estocs.
- A més distribució, més devolucions.
- És un producte que es ven dues vegades (a lectors i anunciants).
Característiques Específiques de la Premsa
Respecte al Lector
La premsa és un mitjà visual que requereix atenció individual. El lector paga pel contingut i domina la seva relació amb el mitjà. La forma d'accés, ja sigui per compra directa o subscripció, pot influir en l'interès i la percepció del mitjà.
Respecte al Propi Mitjà
Factors Positius
- Immediatesa i associació a la notícia (capacitat de convertir la publicitat en notícia).
- El missatge es pot llegir i rellegir.
- Admet color.
- Fàcil de combinar amb altres mitjans.
- Permet moltes freqüències.
- Multiplicitat de missatges.
- Audiències brutes elevades.
- Baixos CPM (cost per mil) en suports d'alta difusió.
- Escasses duplicacions en suports allunyats geogràficament.
Factors Negatius
- Molt atomitzat.
- Escassa penetració al total de la població (23.4% en majors de 14 anys).
- Baix índex de lectura.
- Poc temps de lectura.
- Necessitat d'emprar un gran nombre de suports en campanyes estatals.
- Car en campanyes estatals.
- Complicat de planificar (formats, tarifes molt variats).
Perfil del Lector de Premsa a Espanya
El perfil del lector de premsa a Espanya es caracteritza per ser majoritàriament masculí (60%) i femení (40%). Més del 65% es concentra en nuclis urbans amb més de 10.000 habitants. Predomina la classe mitjana i el rang d'edat de consum mitjà se situa entre els 25 i 54 anys.
Estructura de la Premsa a Espanya
Premsa Nacional
Editada a Madrid amb difusió per tot l'estat (exemples: ABC, El País, El Mundo).
Premsa Regional
Diaris líders en cada Comunitat Autònoma (exemples: La Vanguardia, La Voz de Galicia). Són imprescindibles a l'hora de planificar campanyes.
Premsa Local
Diaris líders a la seva ciutat (exemples: El 9 Nou, El Punt). Són imprescindibles en campanyes que busquen la sensibilització social.
Premsa Gratuïta
Ha incorporat nous factors publicitaris i ha rejovenit l'audiència.
Formats de la Premsa
- STANDARD o "Llençol"
- BERLINER
- TABLOIDE (gran i petit): el més usual a Espanya.
- SEMI-TABLOIDE: el típic dels diaris esportius espanyols.
La Publicitat a la Premsa
El gran nombre de capçaleres existents ens obliga a la consulta de totes i cadascuna d'elles pel que fa a mides, tarifes, condicions, etc. Les seccions i formats més comuns són:
- Espais fixos: amb una tarifa determinada i unitària. Destaquen: Pàgina sencera, Doble pàgina, "Robapàgines", Mitja pàgina, Faldó.
- Espais modulars: (generals/reclams) es componen en base a la mida mínima contractable a la premsa (el MÒDUL).
- "Gacetilles": notícies d'empresa per diferenciar-se de la informació en si, s'identifiquen amb R, C o *.
- Financers: obligatoris per llei per a determinades accions d'empreses.
- Classificats: mida entre els modulars i els breus.
- Breus: anomenats econòmics o per paraules.
- Altres seccions més o menys fixes: cartellera, motor, ensenyament, oficials i judicials, esqueles o necrològiques.