Predictors i Etapes del Desenvolupament de la Lectoescriptura Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,93 KB
Predictors de la Lectoescriptura: Elements Clau
Els predictors són aquells elements que ens anuncien com anirà el procés de lectura i escriptura de l'infant. És fonamental crear contextos significatius de llenguatge escrit.
Els 4 Predictors Essencials
1. Oralitat: Parlar i Escoltar
L'oralitat implica parlar i escoltar. Els infants perceben com sonen les paraules i la seva musicalitat.
- Educació Bàsica (EB): Veuen com sonen les paraules i van acompanyades per la musicalitat.
- 3 anys: Treballen el so i el ritme de les paraules. Construeixen els primers textos orals.
- 4 anys: El gruix de les paraules. Parlen sobre coneixements.
- 5 anys: Textos fets de paraules. S'adonen que els textos diuen alguna cosa. És important que comprenguin que els textos estan formats per paraules per iniciar la lectura.
Metallenguatge i Consciència Fonològica
El metallenguatge és utilitzar el llenguatge per parlar sobre el llenguatge mateix (parlar a partir de les paraules).
La Consciència Fonològica (4-5 anys) és la capacitat d'analitzar les unitats mínimes del llenguatge (analitzar els sons de les lletres).
2. Coneixement Fonològic
Reconèixer i conèixer les lletres i els sons ("Jo sé que el meu nom té aquesta lletra"). Aquest coneixement apareix abans de la consciència fonològica.
- 3 anys: Els sons de la tira fònica. Comencen a parlar sobre el seu nom.
- 4 anys: Els sons i les lletres. Comencen a associar so i grafia.
- 5 anys: Identifiquen sons més complexos. Són capaços de fer metallenguatge i ja hi ha consciència fonològica.
3. Coneixement Alfabètic
Desenvolupament de la representació gràfica i l'associació amb el so.
- Educació Bàsica (EB): Grafisme gran. L'ull comença a guiar la mà.
- 3 anys: Cal assegurar que pronuncien correctament els sons de la tira fònica.
- 4 anys: Descoberta de les lletres. Crear situacions perquè els infants tinguin ganes d'escriure i llegir.
- 5 anys: Lectura i escriptura dels primers textos.
El Grafisme i la Cal·ligrafia
El grafisme és l'habilitat per dibuixar i escriure les lletres. Busquem que sigui llegible i presentable. La cal·ligrafia, en canvi, és l'art de fer bona lletra.
Comparativa de Tipus de Lletra
Lletra d'Impremta Majúscula
- A favor: Menys corbes i traços, més motivació per escriure, més clara per llegir, més ràpida de fer.
- Dificultats: Poca visibilitat de la segmentació, dificultat d'escriptura horitzontal.
Lletra Lligada (Cursiva)
- A favor: Moviments circulars de canell, les grafies van amunt a la dreta, identificació de la paraula com a unitat gramatical.
- Dificultats: Traç complex, lligam entre lletres, tensió de mà i mandíbula, pot desmotivar.
Fases de la Lectura i Nivells de Comprensió
Fases de la Lectura
- Logogràfica
- Alfabètica (primeres lletres)
- Ortogràfica (saben llegir)
Nivells de Comprensió Lectora
- Literal
- Inferencial (entre línies)
- Crític (rere línies)
Etapes del Desenvolupament de l'Escriptura
Aquestes etapes descriuen l'evolució conceptual de l'infant respecte al sistema d'escriptura:
1. Etapa Indiferenciada
Es caracteritza per gargots rodons; l'infant no diferencia entre dibuix i lletra.
2. Etapa Diferenciada
L'infant comença a comprendre l'escriptura i la necessitat de comunicar-se. Hi ha varietat de lletres (lletres diferents = paraules diferents). Sovint utilitza lletres del seu nom.
Hipòtesis Clau
- Hipòtesi de Quantitat: Mínim de 3 lletres perquè digui alguna cosa.
- Hipòtesi de Varietat Externa: Les paraules diuen coses diferents si les lletres estan situades en diferents llocs (ex: cama-maca).
- Hipòtesi de Varietat Interna: Les lletres han de ser diferents.
3. Etapa Sil·làbica
L'infant comença a picar síl·labes. Hi ha omissió de lletres, però comença a tenir consciència del valor sonor. Cada síl·laba s'associa a una lletra.
Hipòtesis Sil·làbiques
- H. Sil·làbica Quantitativa: Una lletra per síl·laba.
- H. Sil·làbica Qualitativa: Barreja de consonants o vocals (consonàntica/vocàlica).
4. Etapa Sil·làbica Alfabètica
Fan més d'una grafia per síl·laba. Comencen a separar les paraules. Hi ha menys omissions i són capaços d'escriure paraules completes. Bona relació so-grafia. La lletra és més petita. Escriuen com ells parlen (tira fònica).
5. Etapa Alfabètica
L'infant domina la relació so-grafia i pot escriure de manera convencional.
Procés de Composició Escrita
L'objectiu és generar una situació comunicativa real. Aquest procés consta de 5 fases:
- Planificació: Tenim una necessitat de comunicació. Ens preguntem: "Què volem comunicar?" i "A qui?".
- Textualització: Entre tots pensem i escrivim l'esborrany del missatge.
- Revisió: L'escrivim i el revisem col·lectivament.
- Edició: Passem el text a net (ex: l'escrivim al cartell, fem fotocòpies).
- Difusió: Distribuïm els documents a qui ens dirigim.
El Paradigma Socioconstructivista en la Lectoescriptura
Actualment, llegim i escrivim perquè necessitem fer-ho. Els infants han de veure, a través de situacions significatives, que val la pena llegir i escriure i que l'escriptura és important per comunicar-se.
Aprenem a través de tensions cognitives amb els altres. El socioconstructivisme interactiu defensa que els infants aprenen amb la interacció amb els altres: jo aprenc amb l'altre i a partir de l'altre. La mestra té un paper molt important de mediadora. Aprenc les síl·labes i les lletres perquè ho necessito per comunicar-me.
Didàctiques Centrades en el Model Socioconstructivista
- Didàctica centrada en el context: Activitats que ofereix el context (ex: una excursió).
- Didàctica centrada en el text: Oferir models de textos i fer-ne activitats (ex: una recepta).
- Didàctica centrada en l'infant: Individualització de l'aprenentatge, saber què necessiten els infants i com aprenen amb els companys. Individualització del llenguatge.