Predictors i Etapes del Desenvolupament de la Lectoescriptura Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,93 KB

Predictors de la Lectoescriptura: Elements Clau

Els predictors són aquells elements que ens anuncien com anirà el procés de lectura i escriptura de l'infant. És fonamental crear contextos significatius de llenguatge escrit.

Els 4 Predictors Essencials

  1. 1. Oralitat: Parlar i Escoltar

    L'oralitat implica parlar i escoltar. Els infants perceben com sonen les paraules i la seva musicalitat.

    • Educació Bàsica (EB): Veuen com sonen les paraules i van acompanyades per la musicalitat.
    • 3 anys: Treballen el so i el ritme de les paraules. Construeixen els primers textos orals.
    • 4 anys: El gruix de les paraules. Parlen sobre coneixements.
    • 5 anys: Textos fets de paraules. S'adonen que els textos diuen alguna cosa. És important que comprenguin que els textos estan formats per paraules per iniciar la lectura.
    Metallenguatge i Consciència Fonològica

    El metallenguatge és utilitzar el llenguatge per parlar sobre el llenguatge mateix (parlar a partir de les paraules).

    La Consciència Fonològica (4-5 anys) és la capacitat d'analitzar les unitats mínimes del llenguatge (analitzar els sons de les lletres).

  2. 2. Coneixement Fonològic

    Reconèixer i conèixer les lletres i els sons ("Jo sé que el meu nom té aquesta lletra"). Aquest coneixement apareix abans de la consciència fonològica.

    • 3 anys: Els sons de la tira fònica. Comencen a parlar sobre el seu nom.
    • 4 anys: Els sons i les lletres. Comencen a associar so i grafia.
    • 5 anys: Identifiquen sons més complexos. Són capaços de fer metallenguatge i ja hi ha consciència fonològica.
  3. 3. Coneixement Alfabètic

    Desenvolupament de la representació gràfica i l'associació amb el so.

    • Educació Bàsica (EB): Grafisme gran. L'ull comença a guiar la mà.
    • 3 anys: Cal assegurar que pronuncien correctament els sons de la tira fònica.
    • 4 anys: Descoberta de les lletres. Crear situacions perquè els infants tinguin ganes d'escriure i llegir.
    • 5 anys: Lectura i escriptura dels primers textos.

El Grafisme i la Cal·ligrafia

El grafisme és l'habilitat per dibuixar i escriure les lletres. Busquem que sigui llegible i presentable. La cal·ligrafia, en canvi, és l'art de fer bona lletra.

Comparativa de Tipus de Lletra

Lletra d'Impremta Majúscula

  • A favor: Menys corbes i traços, més motivació per escriure, més clara per llegir, més ràpida de fer.
  • Dificultats: Poca visibilitat de la segmentació, dificultat d'escriptura horitzontal.

Lletra Lligada (Cursiva)

  • A favor: Moviments circulars de canell, les grafies van amunt a la dreta, identificació de la paraula com a unitat gramatical.
  • Dificultats: Traç complex, lligam entre lletres, tensió de mà i mandíbula, pot desmotivar.

Fases de la Lectura i Nivells de Comprensió

Fases de la Lectura

  1. Logogràfica
  2. Alfabètica (primeres lletres)
  3. Ortogràfica (saben llegir)

Nivells de Comprensió Lectora

  1. Literal
  2. Inferencial (entre línies)
  3. Crític (rere línies)

Etapes del Desenvolupament de l'Escriptura

Aquestes etapes descriuen l'evolució conceptual de l'infant respecte al sistema d'escriptura:

  1. 1. Etapa Indiferenciada

    Es caracteritza per gargots rodons; l'infant no diferencia entre dibuix i lletra.

  2. 2. Etapa Diferenciada

    L'infant comença a comprendre l'escriptura i la necessitat de comunicar-se. Hi ha varietat de lletres (lletres diferents = paraules diferents). Sovint utilitza lletres del seu nom.

    Hipòtesis Clau
    • Hipòtesi de Quantitat: Mínim de 3 lletres perquè digui alguna cosa.
    • Hipòtesi de Varietat Externa: Les paraules diuen coses diferents si les lletres estan situades en diferents llocs (ex: cama-maca).
    • Hipòtesi de Varietat Interna: Les lletres han de ser diferents.
  3. 3. Etapa Sil·làbica

    L'infant comença a picar síl·labes. Hi ha omissió de lletres, però comença a tenir consciència del valor sonor. Cada síl·laba s'associa a una lletra.

    Hipòtesis Sil·làbiques
    • H. Sil·làbica Quantitativa: Una lletra per síl·laba.
    • H. Sil·làbica Qualitativa: Barreja de consonants o vocals (consonàntica/vocàlica).
  4. 4. Etapa Sil·làbica Alfabètica

    Fan més d'una grafia per síl·laba. Comencen a separar les paraules. Hi ha menys omissions i són capaços d'escriure paraules completes. Bona relació so-grafia. La lletra és més petita. Escriuen com ells parlen (tira fònica).

  5. 5. Etapa Alfabètica

    L'infant domina la relació so-grafia i pot escriure de manera convencional.

Procés de Composició Escrita

L'objectiu és generar una situació comunicativa real. Aquest procés consta de 5 fases:

  1. Planificació: Tenim una necessitat de comunicació. Ens preguntem: "Què volem comunicar?" i "A qui?".
  2. Textualització: Entre tots pensem i escrivim l'esborrany del missatge.
  3. Revisió: L'escrivim i el revisem col·lectivament.
  4. Edició: Passem el text a net (ex: l'escrivim al cartell, fem fotocòpies).
  5. Difusió: Distribuïm els documents a qui ens dirigim.

El Paradigma Socioconstructivista en la Lectoescriptura

Actualment, llegim i escrivim perquè necessitem fer-ho. Els infants han de veure, a través de situacions significatives, que val la pena llegir i escriure i que l'escriptura és important per comunicar-se.

Aprenem a través de tensions cognitives amb els altres. El socioconstructivisme interactiu defensa que els infants aprenen amb la interacció amb els altres: jo aprenc amb l'altre i a partir de l'altre. La mestra té un paper molt important de mediadora. Aprenc les síl·labes i les lletres perquè ho necessito per comunicar-me.

Didàctiques Centrades en el Model Socioconstructivista

  1. Didàctica centrada en el context: Activitats que ofereix el context (ex: una excursió).
  2. Didàctica centrada en el text: Oferir models de textos i fer-ne activitats (ex: una recepta).
  3. Didàctica centrada en l'infant: Individualització de l'aprenentatge, saber què necessiten els infants i com aprenen amb els companys. Individualització del llenguatge.

Entradas relacionadas: