Pou de Moisès de Claus Sluter a la Cartoixa de Champmol
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB
Pou de Moisès de Claus Sluter
Autor: Claus Sluter. Cronologia: 1395-1403. Tipologia: grup escultòric. Estil: gòtic francès. Tema: religiós. Material: pedra calcària. Ubicació: Cartoixa de Champmol (Dijon). Context: L'obra de Sluter es situa sobretot a la fi de segle XIV. Després dels terribles anys de la pesta negra i la guerra dels cent anys, Europa comença a recuperar-se i una prova d'això és el ressorgir del comerç a les ciutats flamenques i algunes d'Itàlia en què ja s'anuncia el Renaixement. El ducat de Borgonya va ser un estat medieval entre 880 i 1482 que va passar per molts vaivens. La regió de Borgonya es troba a la cruïlla del trajecte de Flandes a el Nord d'Itàlia, a més és una rica zona agrícola en la qual se celebraven fires importants. Un dels moments més brillants va correspondre als temps de duc Felip l'Ardit fill del rei de França Joan II 'El Bo'. Durant el seu mandat es va construir la Cartoixa de Champmol destinada a panteó real i en la seva cort van treballar escultors i pintors com Claus Sluter i Jean Malouel.
Claus Sluter
El duc de Borgonya, Felip de França, dit l’Atrevit, va atreure a Dijon els més grans artistes plàstics del moment. Felip de França va esdevenir el mecenes de Claus Sluter, nadiu d’Holanda, que va imposar un nou esperit escultòric, més profund i més dens en quan a significació, la influència del qual va ser duradora. Sluter va treballar a Dijon des de 1385 fins la seva mort el 1406, i va esdevenir escultor de la cort Ducal l’any 1389. Va ser ajudat des d’un principi pels companys de treball de Brusel·les. Des de 1396 va comptar amb l’ajuda del seu nebot Claus Werve, que va arribar a succeir el seu oncle en el mestratge.
Anàlisi formal
Aquest grup escultòric és el que es conserva d'un gran conjunt que ocupava el centre del claustre de la Cartoixa i que estaria format per: – Una pila o pou en què l'aigua rajava de capes freàtiques i que es pot considerar com a símbol de font de la vida o de renovació. La base hexagonal segons litografia de segle XIX comptava amb diferents escuts referits al duc i a un metre i mig es tanca la pila amb una mena de cornisa. – A sobre d'aquesta base trobem un pedestal també hexagonal ocupat per patriarques i profetes de l'Antic Testament entre columnetes amb capitells vegetals i sobre ells àngels que estenen les seves ales: Moisés, David, Daniel, Zacaries, Isaïes, Jeremies. – Finalment un Calvari amb les figures de Crist, les santes dones i alguns apòstols. de què es conserva molt poc. El més notable és un bust de Jesús. Totes les estàtues del pilar hexagonal s'assentaven sobre un sòl de color verd símbol de la terra i totes porten textos profètics referits a la passió i mort de Crist.
Moisès
Se'l representa amb unes banyes o rajos i la barba encrespada. Porta en una mà les Taules de la Llei i en l'altra un cartell amb un text que diu: 'A la nit, la multitud d'Israel ho matarà el fill de l’Anyell.'
David
David amb corona de rei i portant l'arpa en la seva mà dreta gairebé amagada vesteix túnica de color blau i un mantell daurat. Al cartell està escrit un text d'un salm: 'Ells traspassaran les meves mans i els meus peus. Ells trencaran els meus ossos …'
Jeremies
Jeremies va veure una mantell. Porta a la mà el Llibre de les Lamentacions i en el cartell un text que tant es pot aplicar a Crist com a Maria o qui vulgui empatitzar amb la Passió de Crist (els monjos cartoixans): 'Oh tots vosaltres que passeu pel camí mireu i vegeu si hi ha un dolor com el meu.'
Zacaries
Zacaries porta túnica coberta amb un abric que cobreix el seu cap amb un turbant. En una mà porta una ploma i tinter i en l'altra un cartell en el qual anuncia que Judes vendrà a Jesús per trenta monedes de plata. 'Appenderunt mercedem Triginta argent meam'.
Daniel
Daniel dirigeix la seva mirada a Isaïes i sembla parlar, doncs té la boca lleugerament oberta. Es cobreix amb una caputxa i amb un mantell brodat d'or i folrat de blau. En els peus unes sandàlies. La figura de Daniel que invocant Déu amanseix els lleons i ofereix una profecia 'Després de seixanta-dues setmanes morirà'.
Isaïes
Isaïes es presenta calb i sense cobrir s'inclina cap a Daniel com per escoltar portant sota el braç un llibre. Es cenyeix amb un cinturó adornat amb una bossa amb sis glans. En el seu cartel profetitza com Jesús serà portat al seu sacrifici: 'Se l’emportaren a la mort com a un be, i com ovella mentre les esquilen, que estarà en silenci i no obrirà la boca'.
Funció i significat
La funció és religiosa. El significat és establir una vinculació entre l'Antic Testament i el Nou Testament ja que la passió i la mort de Jesús havia estat profetitzada pels grans patriarques i profetes.