El Potencial Educatiu de l'Esport: Guia Pràctica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,26 KB

Amb aquesta assignatura l'alumne ha de conèixer el potencial educatiu de l'esport.

Podem oferir als alumnes situacions d'aprenentatge basades en el joc motriu modificant materials, espais i reglament de diferents modalitats esportives. Per aconseguir fer aquests jocs es necessita un anàlisi previ de: capacitats, qualitats i necessitats de l'infant.

S'elaboren competències de lideratge: portin propostes d'intervenció educatives amb estratègies per una educació inclusiva, coeducativa i crítica.

Moments Didàctics d'una Classe d'Educació Física

Escalfament

Comprèn, a més de la presentació de l'activitat i l'organització de grups i material, la preparació tant fisiològica com psicològica dels infants. Els exercicis que es realitzen són d'intensitat feble a moderada, es poden realitzar jocs actius. La seva durada no ha de superar els 10 minuts.

Per fer l'escalfament podem tenir:

  • Escalfament general: exercicis que poden ser comuns a qualsevol escalfament.
  • Escalfament específic: aquell que es realitzen exercicis pròpiament de l'activitat física a realitzar. (1. Realitzar exercicis globals com inclou curses, carreres, petits salts, desplaçaments... 2. Exercicis de mobilitat articular, mobilitzen les articulacions com rotacions, braços, caderes... 3. Petits estiraments.)

Part Principal

És aquella en la qual es desenvolupa la capacitat o el tema central de la sessió. És en aquesta fase quan es realitzen les activitats de major intensitat; s'han de cuidar al màxim els aspectes relatius a les càrregues d'esforç i als seus corresponents descansos o recuperacions. Té una durada aproximada de 40 a 60 minuts.

Tornada a la Calma

Pretén recuperar a l'estat d'equilibri (fisiològic i psicològic) de l'organisme mitjançant la realització d'activitats de relaxació i d'estirament. A la fi de cada classe s'hauria d'incloure una breu reflexió (comentaris amb els alumnes) sobre els èxits de les habilitats desenvolupades, el progrés de la classe, la participació dels alumnes, la intensitat de la sessió, tasques extra classe, entre d'altres. Té una durada aproximada de 5 a 8 minuts.

Organització i Planificació

Com ens organitzem? Ens organitzem a partir d'uns objectius, continguts, tasques, metodologia, calendari i avaluació.

Objectius

  1. Aprendre, conèixer i aplicar eines i habilitats bàsiques per guiar i liderar el nostre grup-classe.
  2. Comprendre la relació entre salut i esport.
  3. Elaborar jocs i activitats inclusives per al grup.
  4. Treballar l'esport a través dels valors i l'ètica.
  5. Entendre i utilitzar l'esport com una eina pedagògica.
  6. Identificar i adaptar-se a les diverses característiques dels infants.
  7. Treballar altres àrees educatives a través de l'esport.
  8. Assolir els objectius comuns treballant de manera cooperativa i potenciant el treball en grup.
  9. Comprendre els beneficis de l'esport i els seus riscos per aplicar-los correctament a la vida quotidiana.
  10. Transmetre passió i els beneficis de l'esport als nostres alumnes.

Continguts

Podem treballar la competitivitat, frustració, temporalització, resolució de conflictes, establiment de límits, convivència i respiració.

Tasques

  1. Creació i aplicació de jocs modificats.
  2. Sortida (bosc vertical, via ferrada, platja...).
  3. Experiència APS Fundació l'ONCE.

Metodologia

Activa, infant protagonista, jocs dinàmics i adaptats per a tothom.

Avaluació

  • Procedimental:
    1. Lideratge.
    2. Crear i aplicar jocs preesportius, cooperatius i inclusius.
  • Conceptual:
    1. Reflexió sobre l'esport.
    2. Transferència dels aprenentatges a altres àrees.
  • Actitudinal:
    1. Passió, valors i ètica.

Instruments d'Avaluació

  1. Diari reflexiu.
  2. Rúbriques dels jocs modificats.

Entradas relacionadas: