Postimpressionisme context historic
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,57 KB
LA NIT ESTELADA
FITXA TÈCNICA:
Títol: La nitestelada
Autor: Vincent Van Gogh
Cronología: 1889
Tècnica: oli sobre tela
Estil: postimpressionista
Tema: paisatge
Localització: Nova York
CONTEXT HISTÒRIC:
La segonamitat del s.XIX es va caracteritzar per un sèried'esdevenimentshistòrics de gran transcendència política i social: la unificació italiana, el reordenament de gransimperis, entre elsqualsAlemanya la fi del SegonImperi, aixícom la consolidaciódelsEstatsUnitsd'Amèricadesprés de la Guerra de Secessió.
S'afagiren les transformacionssocioculturals, i la burgesiacom a consumidora d'activitatsculturals, la mercantilització a l'art i una nova relaciód'artista-client.
El creixementdemogràfic, la concentració urbana, el desenvolupament industrial... Comporta el replantejament de les necessitatsurbanístiques i la substitució del treballArtésà per el mecànic.
La societat es va desenvoluparindustrialment i va canviar el llenguatgeartístic.
A França, la derrota en la guerra Francoprorrussiana, provoca la caiguda de Napoleólll i la proclamació de la tercera República. Desprésd'unperíoded'inestabilitat política (comuna de París), la tercera República s'estabilitza i a França inicia una gran etapa de prosperitateconòmicadeguda a la creació del gran Imperi colonial.
CONTEXT CULTURAL:
Els centre artísticmésimportant del s.XIX va ser París. La capital es va transformar en el creador i receptor de les tendènciespictòriquesprincipals: Realisme, Impressionisme, Postimpressionisme i Simbolisme.
En pintura el Realismedónapas a l'Impressionisme, que inicia un trencament en relació a les normes tradicionals de representacióobjectiva de la realitat.
El període separa el cubise de l'impressionisme, alsprimersanys del s. XX rep el nom de Postimpressionisme.
En aquestmoviment hi trobem un seguit de d'actituds i tendències que tot i estar relacionadesamb les novetatsImpressionistes, sónl'inici de l'art del s.XX.
ANÀLISI FORMAL:
Tela dividida en duesmeitats, en una part el poble sota les muntanyes i a sobre destaquen elsastres del cel, ambdues es trobenunides per dos xiprers.
Les cases estanrepresentades per línies rectes i figures geometriquesbàsiques. Elsarbres i montanyes han estatperfilatsmitjançantlínies corbes.
Dona una sensació de caos i vitalitat,gràcies a la pinzelladadinàmica i sinuosa, reforçada per els dos remolins. Elscolorsutilitzatssón el vers, el groctaronja i el blau. El blanc i el groc donen lluminositat al celnocturn.
CARACTERÍSTIQUES D'ESTIL:
· Es preocupa per captar, no només la llumsinó també expressivitat de les coses.
· Interèspeldibuix i l'expressivitatdelsobjectes i figures humanes.
· Elspostimpressionistes van continuar utilitzantcolorsvius, una aplicació compacta de la pintura, pinzelladesdistingibles i temes de la vida real, però van intentar portar mésemmoción i expressió a la seva pintura. · Ocupació de colorscontrastants.
· Colorspursamb gran càrrega emotiva
TEMÀTICA:
Aquesta obra la va pintar mentreestava al sanatori. Cal observar que poblerepresentat en el quadreésfictici ja que la torre de l'esglésiaend indica que ésd'Holanda. Lobra ha de ser interpretada de forma emocional i simbòlica, i es potentendre el quadrecom a imatge de la redempció espiritual del propi pintor.
MODELS I INFLUÈNCIES:
Forçacromàtica de Delacroix i la contantprocupació per la representació dela llum, i l'ús del color pla, senseombres ni clarosurs. Després de la influència del puntillisme de Seurat, Van Gogh abandona la doctrina impressionista a favor de la utilitzaciósimbolica del color.
Maurice Vlaminick: Cases a Chatou (1904)