La Poesia Trobadoresca: Veu, Forma i Amor Cortès Medieval

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,65 KB

La Veu Poètica: Essència i Misteri

  • Text breu que es pot copsar d'un cop d'ull.
  • No s'expliquen històries, no hi ha una narració, pocs personatges.
  • El poema és una anècdota: un fet puntual, una imatge, una foto. El lector es replanteja la seva experiència.
  • La poesia és un discurs vertical, on allò que passa és ambigu, estrany, profund i complex.
  • Màxima complicitat entre la veu poètica i el lector.

Veu Poètica o Jo Poètic

  1. Apareix de sobte, no és presentada com en la narrativa.
  2. No en sabem res: com es troba, a qui parla, si parla o pensa, on és.
  3. No informa. El lector ha d'imaginar-s'ho tot.

L'Anècdota en Poesia: Participació del Lector

El poema és un text el·líptic, comença sobtadament.

Com que la informació és el·líptica, el lector ha de participar activament.

Hi ha múltiples interpretacions.

Ha d'haver-hi un esforç imprescindible, ja que sense ell el plaer del lector és nul.

Llenguatge Figurat i Figures Retòriques

Mecanisme de creació de sentit a través de paraules en qualsevol llengua.

Base de les figures retòriques: la comparació i les relacions d'analogia.

  • Metàfora
  • Sinècdoque
  • Metonímia
  • Sinestèsia
  • Fal·làcia poètica
  • Paradoxa
  • Hipèrbole

La Forma Poètica: Mètrica i Propòsit

La forma no s'improvitza, no és arbitrària ni gratuïta. És fonamental perquè:

  • Evita que el poema informi.
  • Ajuda el lector a experimentar allò que el poema vol transmetre, si pot ser al mateix temps i amb la mateixa sorpresa que la veu poètica.

Un aspecte bàsic de la forma és la mètrica.

Els Trobadors i les Trobairitz: Orígens de la Poesia Romànica

  • En la poesia trobadoresca trobem la primera mostra d'expressió literària en llengua romànica.
  • Al sud de França, des de finals del segle XI fins al XIII, es va desenvolupar amb gran èxit.
  • Poesia lírica, cantada i acompanyada de música.
  • Era profana i culta (amb una exigència formal de mètrica i estilística).
  • Expressa temes universals com l'amor, l'escarni o el lament fúnebre.
  • S'escriu en una llengua artificial, basada en el provençal.
  • El provençal era una llengua literària de gran prestigi, utilitzada per tots els trobadors.
  • Convivia amb altres formes, com la poesia culta en llatí o la popular.
  • El trobador era el poeta que componia i cantava aquesta poesia per a un públic refinat i culte.
  • Diferència amb el poeta: el poeta escrivia en llatí.
  • Diferència amb el joglar: el joglar cantava en la seva pròpia llengua i interpretava composicions de trobadors.

L'Amor Cortès: Idealització i Vassallatge Feudal

Filosofia d'amor del segle XI que significa amor pur. S'expressa de manera cortesa i cavalleresca.

esquemes molt fixats:

  1. Idealització de la dama: una dona noble, normalment casada, que reuneix qualitats com ser jove, bella, gentil i virtuosa. Se l'anomena amb un senyal o pseudònim per no ser reconeguda.
  2. Personatges clau: hom (el trobador); domna (l'esposa del dominus, el senyor); midons (la dama a qui canta el trobador); gilós (el marit enganyat); lausengiers (els qui informen el marit, els espies).
  3. Actitud de vassallatge: de súplica i voluntat de servei, com els vassalls amb el senyor feudal. El trobador està disposat a fer el que calgui per aconseguir-la.
  4. Sofriment: aquest objectiu el pot dur a un sofriment i dolor extrem. Pot arribar a morir si no és correspost, però també a la joia si li correspon.

Gèneres Trobadorescos: Diversitat Temàtica i Formal

Es sol expressar amb la cançó, però hi ha altres gèneres:

  1. Sirventès: De caire moralitzador. Pot ser un atac personal o una defensa. Se servia de la música d'un poema ja conegut.
  2. Plany: Lament per la mort d'un personatge.
  3. Debat poètic: Discussió entre dos trobadors.
  4. Pastorel·la: Diàleg amorós entre un trobador i una pastora.
  5. Alba: Narració de la separació de dos amants a l'alba, després d'haver passat la nit junts.
  6. Viadera: Inspirat en la cançó popular paral·lelística, és a dir, dues estrofes de dos versos, cadascun amb la seva rima pròpia.

Característiques Formals de la Lírica Trobadoresca

  • COBLA: Estrofa sovint de 8 versos. Destaquen les cobles unisonants (on es repeteixen les rimes en totes les estrofes) i les cobles singulars (on les rimes canvien).
  • TORNADA: Estrofa final breu (sovint de 4 versos). Hi apareix la persona a qui el poeta vol transmetre el poema.
  • RIMA: Acostuma a ser consonant.
  • MÈTRICA: Habitualment heptasíl·labs i octosíl·labs. Són isosil·làbics (amb igual nombre de síl·labes).

Les Trobairitz: La Veu Femenina en la Poesia Medieval

  • Dames nobles que conreaven poesia amorosa, com la Comtessa de Dia.
  • Utilitzaven un llenguatge més directe i sensual que els homes.

Entradas relacionadas: