La Poesia Trobadoresca: Veu, Forma i Amor Cortès Medieval
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,65 KB
La Veu Poètica: Essència i Misteri
- Text breu que es pot copsar d'un cop d'ull.
- No s'expliquen històries, no hi ha una narració, pocs personatges.
- El poema és una anècdota: un fet puntual, una imatge, una foto. El lector es replanteja la seva experiència.
- La poesia és un discurs vertical, on allò que passa és ambigu, estrany, profund i complex.
- Màxima complicitat entre la veu poètica i el lector.
Veu Poètica o Jo Poètic
- Apareix de sobte, no és presentada com en la narrativa.
- No en sabem res: com es troba, a qui parla, si parla o pensa, on és.
- No informa. El lector ha d'imaginar-s'ho tot.
L'Anècdota en Poesia: Participació del Lector
El poema és un text el·líptic, comença sobtadament.
Com que la informació és el·líptica, el lector ha de participar activament.
Hi ha múltiples interpretacions.
Ha d'haver-hi un esforç imprescindible, ja que sense ell el plaer del lector és nul.
Llenguatge Figurat i Figures Retòriques
Mecanisme de creació de sentit a través de paraules en qualsevol llengua.
Base de les figures retòriques: la comparació i les relacions d'analogia.
- Metàfora
- Sinècdoque
- Metonímia
- Sinestèsia
- Fal·làcia poètica
- Paradoxa
- Hipèrbole
La Forma Poètica: Mètrica i Propòsit
La forma no s'improvitza, no és arbitrària ni gratuïta. És fonamental perquè:
- Evita que el poema informi.
- Ajuda el lector a experimentar allò que el poema vol transmetre, si pot ser al mateix temps i amb la mateixa sorpresa que la veu poètica.
Un aspecte bàsic de la forma és la mètrica.
Els Trobadors i les Trobairitz: Orígens de la Poesia Romànica
- En la poesia trobadoresca trobem la primera mostra d'expressió literària en llengua romànica.
- Al sud de França, des de finals del segle XI fins al XIII, es va desenvolupar amb gran èxit.
- Poesia lírica, cantada i acompanyada de música.
- Era profana i culta (amb una exigència formal de mètrica i estilística).
- Expressa temes universals com l'amor, l'escarni o el lament fúnebre.
- S'escriu en una llengua artificial, basada en el provençal.
- El provençal era una llengua literària de gran prestigi, utilitzada per tots els trobadors.
- Convivia amb altres formes, com la poesia culta en llatí o la popular.
- El trobador era el poeta que componia i cantava aquesta poesia per a un públic refinat i culte.
- Diferència amb el poeta: el poeta escrivia en llatí.
- Diferència amb el joglar: el joglar cantava en la seva pròpia llengua i interpretava composicions de trobadors.
L'Amor Cortès: Idealització i Vassallatge Feudal
Filosofia d'amor del segle XI que significa amor pur. S'expressa de manera cortesa i cavalleresca.
Té esquemes molt fixats:
- Idealització de la dama: una dona noble, normalment casada, que reuneix qualitats com ser jove, bella, gentil i virtuosa. Se l'anomena amb un senyal o pseudònim per no ser reconeguda.
- Personatges clau: hom (el trobador); domna (l'esposa del dominus, el senyor); midons (la dama a qui canta el trobador); gilós (el marit enganyat); lausengiers (els qui informen el marit, els espies).
- Actitud de vassallatge: de súplica i voluntat de servei, com els vassalls amb el senyor feudal. El trobador està disposat a fer el que calgui per aconseguir-la.
- Sofriment: aquest objectiu el pot dur a un sofriment i dolor extrem. Pot arribar a morir si no és correspost, però també a la joia si li correspon.
Gèneres Trobadorescos: Diversitat Temàtica i Formal
Es sol expressar amb la cançó, però hi ha altres gèneres:
- Sirventès: De caire moralitzador. Pot ser un atac personal o una defensa. Se servia de la música d'un poema ja conegut.
- Plany: Lament per la mort d'un personatge.
- Debat poètic: Discussió entre dos trobadors.
- Pastorel·la: Diàleg amorós entre un trobador i una pastora.
- Alba: Narració de la separació de dos amants a l'alba, després d'haver passat la nit junts.
- Viadera: Inspirat en la cançó popular paral·lelística, és a dir, dues estrofes de dos versos, cadascun amb la seva rima pròpia.
Característiques Formals de la Lírica Trobadoresca
- COBLA: Estrofa sovint de 8 versos. Destaquen les cobles unisonants (on es repeteixen les rimes en totes les estrofes) i les cobles singulars (on les rimes canvien).
- TORNADA: Estrofa final breu (sovint de 4 versos). Hi apareix la persona a qui el poeta vol transmetre el poema.
- RIMA: Acostuma a ser consonant.
- MÈTRICA: Habitualment heptasíl·labs i octosíl·labs. Són isosil·làbics (amb igual nombre de síl·labes).
Les Trobairitz: La Veu Femenina en la Poesia Medieval
- Dames nobles que conreaven poesia amorosa, com la Comtessa de Dia.
- Utilitzaven un llenguatge més directe i sensual que els homes.