Poesia Trobadoresca: Amor Cortès i Feudalisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,5 KB
Poesia Trobadoresca: Poesia Cortesana i Feudal
La poesia trobadoresca és considerada una “poesia cortesana” perquè es va desenvolupar a les corts de nobles i reis, primer a Occitània i posteriorment a Catalunya i al nord d’Itàlia. Era, per tant, una poesia destinada a la noblesa, abordant temes d'interès per a aquest estament social, com l'amor, la guerra i l'honor.
Els trobadors, sovint d'origen humil, residien a les corts dels nobles, prínceps i reis, rebent una remuneració econòmica pels seus serveis literaris.
La Poesia Trobadoresca com a Reflex del Feudalisme
Durant els segles del seu naixement, desenvolupament i expansió, la poesia trobadoresca va coincidir amb el sistema social del FEUDALISME. Aquesta societat s'estructurava de manera jeràrquica, similar a una piràmide, basada en la relació senyor-vassall.
En el feudalisme, es formalitzava un pacte de vassallatge entre el senyor i el vassall, que implicava una sèrie d'obligacions mútues:
- El senyor oferia protecció al vassall.
- El vassall estava obligat a prestar un servei, ja fos militar o econòmic.
La poesia trobadoresca trasllada aquestes relacions feudals a la temàtica amorosa:
- DAMA (anomenada en la poesia trobadoresca “midons”, que significa “el meu senyor”): Representa el senyor feudal en el pacte de vassallatge. És un ésser excel·lent, noble, poderosa, rica, bella i bona, socialment superior al seu estimat. Havia de ser casada, amb drets jurídics propis.
- TROBADOR (anomenat “om”, que significa “vassall”): Ha de servir la dama, ser-li fidel i lleial, i lloar-la en les seves poesies. Adopta una actitud suplicant envers la dama, jurant-li servei amorós i demanant els seus favors.
L'Amor Cortès o Fin'Amors
El tema central de la poesia trobadoresca és l'amor cortès, també conegut com a fin’amors. En aquest concepte, la dama és superior al seu enamorat, independentment de la posició social d'aquest. La dama pot mostrar-se distant, mentre que el trobador li suplica els seus favors.
Segons el concepte d’amor cortès, l'amor no es considerava possible dins del matrimoni, que entre els nobles solia ser concertat per les famílies. El veritable amor només es podia viure entre els amants, en un context d'amor adulterí.