Poesia de postguerra: Simbolisme, avantguarda i realisme
Enviado por sara y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,8 KB
Poesia de postguerra
Introducció
Podem distingir tres corrents principals en la poesia de postguerra: la poesia de tradició simbolista, la poesia d'avantguarda i la poesia realista.
A. Poesia de tradició simbolista
A partir del 1940, els poetes entonen un cant dolgut, personal i col·lectiu, a la derrota i a l'exili. La poesia simbolista es tanca en un món interior i es desentén de la realitat que l'envolta. Predominen els símbols i les referències mitològiques.
Destaquen els poetes Carles Riba, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Màrius Torres, Agustí Bartra, Joan Teixidor, Joan Vinyoli, Salvador Espriu i els valencians Xavier Casp i Joan Valls.
Salvador Espriu fou un poeta amb un bagatge cultural excepcional, amb una formació clàssica i amb un domini extraordinari dels més variats registres de la llengua. És un gran creador de mites. Va escriure novel·la i teatre. En la poesia, reflexiona sobre la condició humana, la llibertat i la mort. Destaquen obres com: Cementiri de Sinera, Les hores, Mr. Death, El caminant i el mur i Final del laberint.
En La pell de brau, l'obra que li ha proporcionat més ressò internacional, analitza el tema de la Guerra Civil i evoca la necessitat de reconciliació durant la postguerra.
B. Poesia d'avantguarda
Es centrà en l'experimentació formal i en la recerca de recursos expressius molt relacionats amb l'anomenada antipoesia i poesia visual. Destaca Joan Brossa.
Joan Brossa, l'autor més representatiu del desig d'investigació i d'experimentació poètica. Utilitza formes clàssiques com el sonet, la sexteta o el romanç; els seus poemes es caracteritzen per un toc surrealista on l'associació entre imatges i objectes no es fa segons les regles convencionals. La temàtica de les seves obres ha evolucionat des del referent de la Guerra Civil fins a la introducció de la màgia i de la fantasia en la realitat quotidiana.
Entre les seves obres destaquen: Em va fer Joan Brossa, El salta-martí, Els ulls de l'òliba.
C. Realisme històric
Als anys 60, es concep la poesia com una eina d'expressió de la realitat quotidiana amb un to més reivindicatiu de recuperació cultural i nacional, i en contra del franquisme. Es propugna la utilització d'una llengua viva i col·loquial, directa i comunicativa. Destaquen els poetes Miguel Martí i Pol i Vicent Andrés Estellés.
Miguel Martí i Pol mostrà el seu compromís amb la classe obrera i amb Catalunya amb obres com El poble o La fàbrica. Publicà Vint-i-set poemes.
La ironia, l'esperança i la reflexió nacionalista apareixen en obres com Crònica de demà, Els bells camins…
Vicent Andrés Estellés comença la seva carrera professional com a periodista.
Home d'una formació literària amplíssima, va contribuir a recuperar i dignificar l'ús de la nostra llengua.
Va publicar més d'un centenar de poemaris.
Pot semblar més al llenguatge del carrer que a la tradició culta, però la poesia d'Estellés conté recursos clàssics.
Els temes més freqüents en la poesia d'Estellés són la fam i la misèria de la postguerra, la mort, l'amor, l'erotisme, la vida quotidiana, la identitat cultural del poble… mirats des de diferents punts de vista: la ironia, el compromís…
Substitució de complements per pronoms febles
A. El CD
- CD definit: si està precedit per un article (el, la, els, les), un demostratiu (aquest, aqueix, aquell) o un possessiu (el meu, la teua, el seu), s'usen els pronoms el, la, els o les.
- CD indefinit: si no du cap determinant, o és un indefinit o un quantificador, es canvia pel pronom en.
- CD introduït per un pronom neutre (açò, això, allò) o és una oració subordinada substantiva, s'usa ho.
B. El CI
Es substitueix per li i els.
C. Complement de règim verbal
Si té la preposició de, s'utilitza en; si va per una altra, hi.
Pronom febles
3a pers. reflexiu | 2a pers | 1a pers | 3a pers | Adverbials i neutre |
---|---|---|---|---|
es | et, us | em, ens | li, els/el, la, els, les | en, hi, ho |
vos-els | s'hi | les-hi | l' | li'ls | -ne |
n'hi | 'l | -li'l | se te l' | n' | els les hi |
-lo | l'hi | ho | -los-hi | us hi | ens la |
li'l | en | els les hi | -hi | ens ho | els els |
Ús de la l·l
il·luminar, il·lògic, caravel·la, sil·logisme, il·lícit, tllà, oscil·lar, il·legible, il·lus, col·lega, al·legar, col·legi, al·licient, bagatel·la, col·loqui, al·lucinar, goril·la, col·laboració, mil·lenni, il·limitat, mil·lèssim, mil·límetre, il·lustrar, pupil·la, parcel·la, mortadel·la, al·lusió, varicel·la, síl·laba, aquarel·la, col·laborar, col·leccionar, novel·la, sol·licitar, instal·lar, intel·ligent, cristall, metall, cristallí.
Locucions llatines
- in vitro: en un medi artificial
- sine qua non: sense la qual no
- in extremis: a l'últim moment
- per capita: per persona
- vox populi: de domini públic
- in fraganti: en el moment del delicte
- sui generis: de la seva manera
- a priori: abans
- in situ: en el lloc
- ex aequo: en igualtat de mèrits
- peccata minuta: cosa de poca importància
- a posteriori: després
- ex professo: expressament
Prefixos i sufixos grecollatins
- _bio-: vida: biologia, biosfera, biografia
- _ana-: contra, de nou: anabaptisme, anàtrop, anàmorfic
- _omni-: tot: omnívor, omnipresent, omniscient
- _arqueo-: antic: arqueologia, arqueòleg, arqueològic
- _ultra-: més enllà de: ultratomba, ultralleuger, ultramar
- _cardio-: cor: cardiologia, cardiopatia, cardiograma
- _demo-: poble: democràcia, demografia, demòcrata
- _dermato-: pell: dermatòleg, dermatitis, dermatòfit
- _micro-: menut: microbi, microorganisme, microcèfal
- _macro-: gran: macroscopi, macroescultura, macroeconomia
- _-logia: ciència: geologia, histologia, filologia
- _-teràpia: tractament: farmacoteràpia, hidroteràpia, psicoteràpia
- _-mància: predicció: quiromància, aromància, nigromància
- _-fòbia: por: xenofòbia, fotofòbia, claustrofòbia
- _-drom: cursa: velòdrom, hipòdrom
- _-cèfal: cap: macrocèfal, bicèfal, microcèfal
- _-cultura: cultiu: floricultura, viticultura
- _-cràcia: poder: autocràcia, democràcia, burocràcia
- _-grafia: escriptura: cal·ligrafia, biografia, bibliografia
- _-scopi: aparell per a observar: telescopi, microscopi
- A. antropòfag (antropos=ésser humà + fago=menjar): que s'alimenta d'humans
- B. policrom (poli=diversos + crom=color): que té molts colors
- C. hipòdrom (hipo=cavall + drom=cursa): lloc on es fan les curses de cavalls
- D. cronòmetre (cronos=temps + metre=mesura): aparell que s'utilitza per a mesurar el temps
- E. hemeroteca (hemero=revista + teca=lloc per a guardar): lloc on es guarden les revistes consultades
Les oracions subordinades
Tipus | Característiques |
---|---|
Substantives | Es poden substituir per un sintagma nominal i desenvolupen les funcions de subjecte, CD, CI, atribut, etc. |
Exemple |
|
Adjectives | Es poden substituir per un adjectiu, funcionen com a CN. Van introduïdes per un relatiu. |
Exemples |
|