Poder Simbòlic i Societat de la Visibilitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,8 KB

Poder Simbòlic

Desplaçament del poder simbòlic. A través de l'autor Thompson definim el poder simbòlic, que és la capacitat d'intervenir en el decurs dels esdeveniments. Capacitat d'influir en el pensament dels altres.

Societat de la Visibilitat

Analitzar la nostra societat des de la perspectiva de la mirada, perquè des del punt de vista acadèmic, quan s'intenta definir la nostra societat s'utilitza com a societat de la informació. Daniel Innerarity parla de la societat de la visibilitat. Proposa pensar la societat a través de les relacions de visibilitat o invisibilitat. De tal manera que podíem fer una nova divisió social, més simbòlica: 1) Visibilitat 2) Invisibilitat.

Democràcia Ocular

Canvi radical del món cap a la societat de la visibilitat a causa de la revolució tecnològica que afecta fins i tot la forma de fer política.

Concepte Zombi

Ho parla l'autor Ulrich Beck: fa una observació des de la sociologia, que pot servir metodològicament en tots els àmbits del coneixement. Parlava dels conceptes zombi. Ho aplicava als conceptes heretats de la tradició que continuem utilitzant però que no són efectius per explicar-nos la realitat.

Esfera Mediàtica o Pública

Ha canviat l'esfera pública perquè fa 20 anys bàsicament qui habitava l'esfera pública eren els mitjans de comunicació, en canvi ara ho fa qualsevol. Pel desplaçament del poder simbòlic, hi ha el problema de com cridar l'atenció. Tots volem ser com el youtuber. El combat per l'atenció que pugem en aquest nou espai perquè tots volen la nostra atenció. Tots pugnen per la visibilitat. Intentem cridar l'atenció, buscant el gest més estrident, continguts extrems.

Stuart Mill

No ha de vulnerar els drets individuals (dignitat humana).

Populisme Punitiu

Mitjans de comunicació en relació amb l'opinió pública intenten incidir modificant la llei, normalment arran de casos molt concrets. I aquestes imatges es poden tractar per tal que no siguin tan dures, per exemple, pixelar-les.

Estats de Negació

L'existència de les tres diverses maneres de negar la realitat:

  1. Sobreinformació a la qual estem exposats, aquesta provoca un oblit selectiu i un circuit cognitiu "no puc amb tot". Ens en recordem de determinades coses, seleccionem aquella informació amb la qual ens volem quedar.
  2. Normalització: precisament a l'allau de la sobreinformació ens arriben imatges que normalitzem. El nostre llindar d'acceptació puja amb la sobreinformació.
  3. Insensibilització: Ens hem tornat persones que no som sensibles ni empàtiques amb el que li passa a la resta.

L'autor també parla sobre les imatges de sofriment: segons l'autor hi ha diversos problemes. La sobreinformació, la normalització i la insensibilització. Estableix 4 tipus de negació:

  • Negació literal
  • Negació interpretativa (no neguem els fets però els alterem a través del llenguatge)
  • Negació implicatòria (implica els mitjans de comunicació, ja que no es poden fer càrrec de tot)
  • Negació cultural (quan una societat nega un tema de manera global)

Avishai Margalit

Societat decent és aquella en la qual les institucions no humilien els individus, i una societat civilitzada és aquella en la qual els individus no humilien els individus. "Tothom té dret a recomençar". En un estat de dret la justícia no l'exerceixen les víctimes perquè llavors no és justícia, és venjança.

Imperatius Categòrics de Kant

Ell serà el filòsof que més doti l'individu d'autonomia, però posant línies vermelles que anomenà els "imperatius categòrics" són formes sensibles de la raó humana.

David Hume

Busca construir una ciència sòlida examinant els pilars del coneixement humà segons una relació empírica de causa-efecte. Finalment arriba a la conclusió que no existeix la llei causa-efecte en el món. Ulleres artificials.

Principi d'Alteritat

Per decidir si una norma és moral o no cal que l'altre s'aparegui davant teu i dialogueu, tots els afectats. Habermas diu: Ell creu cegament en la capacitat comunicativa i de diàleg per al motor de canvi.

Parresia

L'autor Michel Foucault. Aquesta paraula vol dir, dir-ho tot com a emblema de la llibertat d'expressió.

Propietat Pública Mediàtica

Lloc on tenen lloc les relacions entre qui governa i qui és governat. Exigirà la transparència del poder, per tant es va a la hipervisibilització en la propietat pública mediàtica. Antigament això no era així.

Propietat Pública Tradicional

Governant polític gaudia d'una visibilitat reduïda al lloc concret on vivia. La part positiva és que la incomunicació i la invisibilitat reforcen el poder.

Sintaxi de Juxtaposició

Implica l'abolició de qualsevol jerarquia. No hi ha la xarxa jeràrquica. Erosiona l'Estat de dret. Perquè és en si una zona d'impunitat. Hi ha "exempció moral". Coetzee ho ha estudiat en àmbits com el de la pornografia o la pederàstia a Internet, per exemple.

Juxtaposició

Anivellament, tot té el mateix valor. Un dels problemes amb internet és pensar que accedir al coneixement és coneixement.

Logon Didonai

Donar comptes i dir per què es pensa el que es pensa i com ha arribat a aquesta opció qui ho pensa.

Episteme

Aquesta paraula és de l'autor Gadamer. Significa què tindria raó quan deia que per la "episteme" es troba l'opinió pública sana. La doxa en episteme per l'educació i la llibertat de premsa. Per intercanvi d'arguments racionals que fan canviar d'opinió.

Entradas relacionadas: