Poder, Autoritat i Riscos Socials en l'Estat de Benestar

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,92 KB

Poder i Autoritat

Definicions de Poder

  1. Enfoque unidimensional (Polsby i Dahl): Capacitat per aconseguir que algú faci alguna cosa que d'una altra manera no faria. El poder està en mans de qui aconsegueix dur a terme les seves preferències en contra de l'oposició d'altres.
  2. Enfoque bidimensional (Bachrach i Baratz): Capacitat de limitar o sufocar la difusió de determinades reivindicacions i demandes. Decisions i no decisions.
  3. Enfoque tridimensional (Lukes i Crenson): Capacitat d'aconseguir que algú faci alguna cosa contrària als seus interessos reals. Manipulació de preferències.

Autoritat

  1. A. tradicional: Poder legitimat per la tradició.
  2. A. carismàtica: Poder legitimat per qualitats personals excepcionals.
  3. A. legal-racional: Poder legitimat per regles i regulacions aprovades legalment.

Delegació de Poder

  • Delegació cap amunt: La Llei de Ferro de l'Oligarquia (Michels).
  • Delegació cap avall: El risc de perdre el poder.

Representació

En democràcia la sobirania resideix en el poble, però no és simplement poder popular. Poder del poble, per al poble; Govern de la majoria limitada. El poder democràtic és exercit a través de representants:

  • La representació implica elecció, però no viceversa.
  • Defensa de les posicions del partit o de l'electorat.
  • Mandat o independència: La representació d'interessos reals.
  • Actuar contra el criteri dels representats quan no tenen informació.
  • L'aspiració a la reelecció.

Nous Riscos Socials

Origen

  1. Canvis dramàtics en el mercat laboral:
    • Desigualtat de sous (precarització, es pot treballar i ser pobre, sobretot si es tenen fills).
    • Inestabilitat del mercat (atur, malestar - Sennett).
  2. Inestabilitat de les estructures familiars tradicionals:
    • Més facilitat per trencar relacions (monoparentalitat).
    • Menys protecció familiar (dependents, gent gran sola).

Deriven principalment de dues necessitats:

  1. Reconciliar treball i vida familiar:
    • Necessitat del doble sou familiar.
    • La dona s'ha vist forçada a entrar al mercat laboral.
    • Situacions de risc d'exclusió: Tenir més de dos fills; Monoparentalitat; Tenir cura d'una persona discapacitada.
  2. Adaptar-se a les noves exigències del mercat laboral:
    • Problema de tenir poca o obsoleta qualificació.
    • Ineficient cobertura de la seguretat social.

Característiques Comunes

  • No estan ben cobertes per l'Estat de Benestar heretat de la postguerra europea.
  • Copegen grups socials molt concrets: Joves i nens, Dones, Treballadors poc qualificats, Immigrants.
  • Alta correlació entre aquestes situacions.
  • Els grups tenen pocs interessos en comú.
  • Els grups tenen poca força i participació política.

Polítiques Socials

  1. Polítiques de conciliació laboral.
  2. Polítiques de família (tenir cura d'infants i dependents).
  3. Polítiques de protecció contra els sous baixos i la precarietat.
  4. Polítiques de formació per al treball (adults i joves amb fracàs escolar).

Models de l'Estat de Benestar

  1. Model liberal (Anglosaxó):
    • L'Estat assegura la preeminència del mercat: Èmfasi en la responsabilitat individual de la protecció social.
    • Provisió universal de benestar social, però residual (means testing): Polítiques centralitzades a pal·liar la pobresa, Transferències i assegurances socials modestes, Beneficis condicionats a l'activació, Voluntariat assistencial.
    • Impacte redistributiu mínim: Nivells alts de pobresa i desigualtat.
    • Mercat laboral desregularitzat i flexibilitat salarial.
    • Irrupció d'empreses privades que han ocupat amplis espais de serveis.
  2. Model continental corporatista (conservador):
    • Drets vinculats a l'historial laboral. Assegurança contributiva.
    • Vol garantir les rendes laborals i l'estatus dels cotitzants.
    • Impacte redistributiu mínim. La magnitud dels beneficis públics queda lligada a l'estatus laboral.
    • Principi de subsidiarietat: El benestar de les persones que no participen o són expulsades del mercat queda en mans de les seves famílies. Diferència entre treballadors formals que contribueixen (insiders) i informals (outsiders). Convenis continus entre sindicats i patronal.
    • Mercat laboral segmentat: Nivells baixos de participació laboral femenina.
  3. Model Mediterrani familista:
    • Paper essencial de la família en la producció i distribució de benestar.
    • La família complementa la provisió estatal de serveis.
    • Via mitjana entre un model amb serveis universals i serveis contributius.
    • Fragmentació en l'elaboració i implementació de polítiques.
    • Tendència a incorporar elements del model liberal anglosaxó.
  4. Model nòrdic socialdemòcrata:
    • Universalització dels drets socials (Folkhemmet): Gobernança consensual i relacions interclasse, Beneficis deslligats de les contribucions realitzades, Manteniment d'estàndards de vida dignes per a les persones que no treballen (desmercantilització).
    • Desfamiliarització.
    • Fort impacte redistributiu: Impostos elevats i nivells alts de dèficit públic.
    • Lògica del productivisme: Meritocràcia, Es busca el "ple ocupació". Alta participació laboral i productivitat del treballador; Molt treball en el sector públic; Flexi-seguretat.

Entradas relacionadas: