Poder, Autoritat i Riscos Socials en l'Estat de Benestar
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,92 KB
Poder i Autoritat
Definicions de Poder
- Enfoque unidimensional (Polsby i Dahl): Capacitat per aconseguir que algú faci alguna cosa que d'una altra manera no faria. El poder està en mans de qui aconsegueix dur a terme les seves preferències en contra de l'oposició d'altres.
- Enfoque bidimensional (Bachrach i Baratz): Capacitat de limitar o sufocar la difusió de determinades reivindicacions i demandes. Decisions i no decisions.
- Enfoque tridimensional (Lukes i Crenson): Capacitat d'aconseguir que algú faci alguna cosa contrària als seus interessos reals. Manipulació de preferències.
Autoritat
- A. tradicional: Poder legitimat per la tradició.
- A. carismàtica: Poder legitimat per qualitats personals excepcionals.
- A. legal-racional: Poder legitimat per regles i regulacions aprovades legalment.
Delegació de Poder
- Delegació cap amunt: La Llei de Ferro de l'Oligarquia (Michels).
- Delegació cap avall: El risc de perdre el poder.
Representació
En democràcia la sobirania resideix en el poble, però no és simplement poder popular. Poder del poble, per al poble; Govern de la majoria limitada. El poder democràtic és exercit a través de representants:
- La representació implica elecció, però no viceversa.
- Defensa de les posicions del partit o de l'electorat.
- Mandat o independència: La representació d'interessos reals.
- Actuar contra el criteri dels representats quan no tenen informació.
- L'aspiració a la reelecció.
Nous Riscos Socials
Origen
- Canvis dramàtics en el mercat laboral:
- Desigualtat de sous (precarització, es pot treballar i ser pobre, sobretot si es tenen fills).
- Inestabilitat del mercat (atur, malestar - Sennett).
- Inestabilitat de les estructures familiars tradicionals:
- Més facilitat per trencar relacions (monoparentalitat).
- Menys protecció familiar (dependents, gent gran sola).
Deriven principalment de dues necessitats:
- Reconciliar treball i vida familiar:
- Necessitat del doble sou familiar.
- La dona s'ha vist forçada a entrar al mercat laboral.
- Situacions de risc d'exclusió: Tenir més de dos fills; Monoparentalitat; Tenir cura d'una persona discapacitada.
- Adaptar-se a les noves exigències del mercat laboral:
- Problema de tenir poca o obsoleta qualificació.
- Ineficient cobertura de la seguretat social.
Característiques Comunes
- No estan ben cobertes per l'Estat de Benestar heretat de la postguerra europea.
- Copegen grups socials molt concrets: Joves i nens, Dones, Treballadors poc qualificats, Immigrants.
- Alta correlació entre aquestes situacions.
- Els grups tenen pocs interessos en comú.
- Els grups tenen poca força i participació política.
Polítiques Socials
- Polítiques de conciliació laboral.
- Polítiques de família (tenir cura d'infants i dependents).
- Polítiques de protecció contra els sous baixos i la precarietat.
- Polítiques de formació per al treball (adults i joves amb fracàs escolar).
Models de l'Estat de Benestar
- Model liberal (Anglosaxó):
- L'Estat assegura la preeminència del mercat: Èmfasi en la responsabilitat individual de la protecció social.
- Provisió universal de benestar social, però residual (means testing): Polítiques centralitzades a pal·liar la pobresa, Transferències i assegurances socials modestes, Beneficis condicionats a l'activació, Voluntariat assistencial.
- Impacte redistributiu mínim: Nivells alts de pobresa i desigualtat.
- Mercat laboral desregularitzat i flexibilitat salarial.
- Irrupció d'empreses privades que han ocupat amplis espais de serveis.
- Model continental corporatista (conservador):
- Drets vinculats a l'historial laboral. Assegurança contributiva.
- Vol garantir les rendes laborals i l'estatus dels cotitzants.
- Impacte redistributiu mínim. La magnitud dels beneficis públics queda lligada a l'estatus laboral.
- Principi de subsidiarietat: El benestar de les persones que no participen o són expulsades del mercat queda en mans de les seves famílies. Diferència entre treballadors formals que contribueixen (insiders) i informals (outsiders). Convenis continus entre sindicats i patronal.
- Mercat laboral segmentat: Nivells baixos de participació laboral femenina.
- Model Mediterrani familista:
- Paper essencial de la família en la producció i distribució de benestar.
- La família complementa la provisió estatal de serveis.
- Via mitjana entre un model amb serveis universals i serveis contributius.
- Fragmentació en l'elaboració i implementació de polítiques.
- Tendència a incorporar elements del model liberal anglosaxó.
- Model nòrdic socialdemòcrata:
- Universalització dels drets socials (Folkhemmet): Gobernança consensual i relacions interclasse, Beneficis deslligats de les contribucions realitzades, Manteniment d'estàndards de vida dignes per a les persones que no treballen (desmercantilització).
- Desfamiliarització.
- Fort impacte redistributiu: Impostos elevats i nivells alts de dèficit públic.
- Lògica del productivisme: Meritocràcia, Es busca el "ple ocupació". Alta participació laboral i productivitat del treballador; Molt treball en el sector públic; Flexi-seguretat.