Plató, el Fedó i la seva Filosofia: Món Sensible vs Intel·ligible

Enviado por Chuletator online y clasificado en Griego

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,37 KB

Plató, el Fedó i el seu Context

Aquest text pertany al llibre Fedó de Plató, que és un dels seus diàlegs de maduresa, juntament amb La República. Plató és un filòsof que va néixer a Atenes el 427 aC i va morir a la mateixa ciutat el 347 aC. Va néixer, per tant, al famós segle V d'Atenes, el conegut com a segle de Pèricles.

La Vida de Plató i Atenes

Atenes, durant aquest segle i sota la direcció de l'estrateg Pèricles, va aconseguir el seu màxim esplendor, esdevenint la polis més admirada de totes. Durant aquests anys, els més importants intel·lectuals, artistes, escriptors, etc., de tota Grècia anaven a Atenes a presentar les seves obres. Entre ells destaquem els sofistes, l'escultor Fídies i l'escriptor de tragèdies Sòfocles. Així que Atenes progressà culturalment d'una manera que no ho feren les altres polis gregues.

Quan va néixer Plató, ja s'havia acabat aquesta època d'esplendor i, per tant, la polis va entrar en un període de decadència que produirà en Plató una enyorança de la polis perduda. Plató pertanyia a una família aristocràtica, i alguns dels seus parents formaren part del famós govern dels Trenta Tirans.

El Govern dels Trenta Tirans

Atenes havia entrat en guerra amb Esparta i en perdre la guerra també va perdre la democràcia, imposant-li un govern pro-espartà format per aquests Trenta Tirans. A Plató els seus familiars el convidaren a treballar pel govern de la polis, però ell s'hi va negar.

La Mort de Sòcrates i el Canvi de Rumb

Després d'aquest govern va retornar la democràcia a Atenes i va succeir un dels fets fonamentals a la vida de Plató. Varen denunciar, jutjar i condemnar a mort al seu mestre i amic Sòcrates.

La Dedicació a la Filosofia i l'Acadèmia

Aquest fet, juntament amb la consideració que cap governant impartia realment justícia a la polis, va fer que Plató, que de jove havia tingut la vocació de dedicar-se a la política, abandonés aquesta idea i decidís dedicar-se plenament a la filosofia. Així, encara que va intentar per 3 vegades dur a la pràctica el seu model de polis ideal (descrit a La República) a la ciutat de Siracusa (Sicília), es dedicà a la filosofia en cos i ànima, fundant la seva pròpia escola, l'Acadèmia.

Temes Clau del Comentari de Text

Els temes principals per a un comentari de text sobre aquest fragment o el Fedó inclouen:

  • Epistemologia (estudi de la naturalesa i recerca de la veritat)
  • Antropologia (estudi de l'ésser humà)
  • Metafísica (estudia la naturalesa fonamental de la realitat)
  • Política
  • Immortalitat de l'ànima

La Distinció entre Món Sensible i Intel·ligible

La distinció entre el món sensible i el món intel·ligible és fonamental en la filosofia de Plató.

El Món Sensible

  • Natura: És el món que percebem a través dels nostres sentits.
  • Característiques: Constantment canvia, és perible i està ple d'imperfeccions.
  • Coneixement: La informació adquirida aquí és opinió, subjecta a error, ja que depèn de la percepció sensorial.

El Món Intel·ligible o de les Idees

  • Natura: És un món no físic, abstracte i etern.
  • Característiques: Immutable, perfecte i atemporal. Conté les Idees o Formes, que són arquetips perfectes de les coses en el món sensible.
  • Coneixement: El coneixement veritable es troba aquí. Les Idees són eternes i universals, proporcionant la base per a la realitat en el món sensible.

Resum de la Distinció

En resum, el món sensible és el món físic que experimentem amb els nostres sentits, caracteritzat pel canvi i la imperfecció. En contrast, el món intel·ligible és el regne de les Idees eternes i immutables, que serveixen com la realitat subjacent i la font del coneixement veritable.

Entradas relacionadas: