Planificació, Organització i Gestió Empresarial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,9 KB

Planificació, Organització, Gestió i Control

Planificació: Consisteix a fixar objectius, marcar estratègies per aconseguir-los, definir les polítiques de l'empresa i establir criteris de decisió, sempre amb la intenció d'aconseguir les fites de l'empresa.

Organització: Serveix per poder dur a terme la planificació elaborada prèviament i perquè pugui funcionar amb eficàcia. Pretén ordenar tasques d'acord amb la divisió del treball, les responsabilitats i les relacions del personal implicat en el funcionament de l'empresa.

Gestió: Fa referència a quan les persones que formen l'empresa realitzen unes tasques necessàries perquè s'assoleixin els objectius marcats. S'ha de tenir en compte l'estructura organitzativa.

Control: Consisteix a verificar que tot surti tal com s'havia previst. La funció del control és detectar les desviacions que es produeixen respecte de les previsions, amb la intenció de corregir-les abans que es produeixin conseqüències negatives.

Dimensions de l'Organització

  • Centralització: Si els nivells inferiors tenen més autonomia, es diu que tenen autonomia descentralitzada. Si tenen menys autonomia, es diu que tenen una autonomia centralitzada.
  • Formalització: Amb això ens referim a quan hi ha molts procediments i regles.
  • Complexitat i Varietat de les Tasques: Té dos aspectes diferents: d'una banda, la quantitat de tasques diferents que fa el treballador i, de l'altra, el control que té sobre la seva feina.

Nivells de Direcció

  • Alta Direcció: Són els alts càrrecs de l'empresa, es dediquen a fer planificacions a llarg termini i tenen com a responsabilitat el compliment dels objectius.
  • Nivell Intermedi: Hi ha els directius que s'encarreguen directament de l'execució i el control de la planificació general, i els que realitzen plans més concrets perquè la planificació general es compleixi.
  • Nivell de Gestió: Els directius tenen la responsabilitat directa sobre l'assoliment de tots els plans fets; són els que assignen directament als treballadors les tasques que han de fer.
  • Estructura Tècnica: Són aquells nivells directius que aconsellen els diferents nivells de direcció, però no tenen jerarquia.
  • Staff de Suport: Realitzen tasques no principals (per exemple, en una escola, la tasca principal seria ensenyar i l'staff de suport seria la neteja, el servei de menjador...).

Tipus de Comunicació

  • Ascendent: Aquesta comunicació es forma verticalment i de baix a dalt; s'origina en els empleats i finalitza en la direcció.
  • Descendent: Aquesta comunicació té el seu origen en la direcció i acaba en els treballadors.
  • Horitzontal: Aquesta comunicació no està jerarquitzada; tots els treballadors estan al mateix nivell.

Classes de Relació

  • Relacions Lineals: Es produeixen quan hi ha un lligam entre les ordres, en el sentit que una persona mana i una altra obeeix.
  • Relació d'Staff: Té com a finalitat l'assessorament per part d'especialistes, per exemple: advocats o assessors fiscals.
  • Relacions Funcionals: Són un conjunt d'especialistes en un sol tema que tenen autoritat i responsabilitat sobre tot el que fa referència a la seva especialització. Per exemple, el cap de compres només controla i autoritza allò que té a veure amb l'apartat de compres.

Organització Formal i Informal

  • Organització Formal: Autoritat, responsabilitat, comunicació i coordinació dins de l'empresa; ve definida per l'alta direcció.
  • Organització Informal: Relacions espontànies que influeixen en el funcionament de l'empresa; aquest tipus d'organització no està a l'organigrama.

Departamentació

Dividir les funcions d'una empresa entre diferents grups de treballadors, de manera que cada un realitzi les tasques per a les quals està més preparat. Aquesta departamentació es pot classificar:

  • Per Funcions: Els treballadors s'organitzen segons la seva especialització, d'acord amb la feina que hauran de realitzar.
  • Per Producte: Els treballadors s'organitzen segons el producte final que s'obtingui.
  • Per Processos: Els treballadors s'organitzen pel procés que realitzaran dins la cadena de producció.
  • Per Zones Geogràfiques: Els treballadors s'organitzen de manera que coneguin la zona destinada.

Entradas relacionadas: