Planificació, Estructura i Avaluació en Bàsquet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,48 KB

Planificació: Objectius

Els objectius han de ser:

  • Realistes
  • Reptadors
  • Temporitzats
  • Mesurables
  • Ecològics
  • En afirmatiu
  • Sota control
  • Amb direcció

Estructura del Temps en Cicles

Microcicle

Conjunt de sessions (al voltant d'una setmana).

Mesocicle

Agrupació de microcicles amb un objectiu determinat (entre 2 i 6 setmanes).

Macrocicle

Conjunt de mesocicles (dura mesos).

Exemple de Planificació

Macrocicle: Construir l'estructura del contraatac.

  1. Mesocicle 1: Enllaçar el rebot defensiu.
    • Microcicles: Aprendre a col·locar-se després de tir, jugador sense pilota, contacte previ al bloqueig de rebot, bon bloqueig de rebot.
  2. Mesocicle 2: Enllaçar el primer passi amb l'entrada al camp ofensiu.
    • Microcicles: Caure encarat al camp ofensiu, treball de recepció del primer passi, millorar el primer passi, donar segona línia de passi.
  3. Mesocicle 3: Arribar jugant o finalització.
    • Microcicles: Col·locació a la pista ofensiva, treball de tràilers, finalitzacions properes a cistella.

Tipus de Mesocicles

  • Mesocicle d'acumulació (general)
  • Mesocicle de transició (específic)
  • Mesocicle de realització (competitiu)
  • Mesocicle de descàrrega (recuperació)

Microcicles

Càrrega d'entrenament = Volum x Intensitat

  • Volum: Quantitat (allò que hem fet). Exemples: temps, repeticions, nombre de tirs.
  • Intensitat: Qualitat de l'exercici (com més esforç necessita l'exercici, més intensitat té).

Pregunta: Al principi de la setmana, què faràs més? Volum. A mesura que avancem a la setmana, augmentarà la intensitat, on anirem a la qualitat.

Tipus de Microcicles

  1. Microcicle de càrrega: Volum alt, intensitat alta-mitjana, nivell d'especificitat mig.
  2. Microcicle d'activació: Volum mig-baix, intensitat alta, nivell d'especificitat alt.
  3. Microcicle de recuperació: Tot baix.

Factors per Dissenyar un Microcicle

  1. Característiques dels jugadors: edat, nivell, temps que porten entrenant.
  2. El partit anterior: Quan ha sigut i com ha sigut a nivell físic i mental.
  3. El partit següent: Dificultat, número que hem assignat, scouting.
  4. Moment de la temporada.
  5. Número de magnitud de la càrrega en les sessions: volum, intensitat, especificitat, nombre de sessions al microcicle.

Parts d'una Sessió

  1. Fase d'adaptació (escalfament): Preparació mental, preparació física per afrontar amb garanties la part principal. Recomanable que les tasques escollides tinguin relació amb l'objectiu de la part principal. Progressió en la intensitat de les tasques.
  2. Part principal (assoliment dels objectius): Aproximadament el 75% de la sessió. Fase d'aprenentatge i millora de continguts tecnicotàctics i aplicació d'aquests al joc. Combinació de metodologies (analític-global, per grups de diferents nivells, nivell similar). Premiar l'encert i castigar l'error.
  3. Part final (refredament): Moment de recuperació, reflexió, feedback. Acabar com un equip, no com un conjunt d'esportistes. Hidratació i descans.

Com han de ser les Sessions

  • Estructura cognitiva: Si hi ha presa de decisions.
  • Estructura coordinativa: Els secrets (bot dur, flexionats, sense mirar els peus).
  • Estructura socioafectiva: Procurar que jugadors que no es posen mai en parella es trobin a l'exercici.
  • Estructura condicional: ?

Tipus de Sessió

Segons:

  1. L'orientació
  2. La naturalesa de les tasques
  3. La càrrega
  • Adquisició de continguts (1), perfeccionament tècnic/tàctic/estratègic (2), baixa (3).
  • Fixació de continguts (1), condicionament físic (2), mitjana (3).
  • Recordatori de continguts (1), entrenament psicològic (2), alta (3).
  • Creativitat i esbarjo (1), valoració i control (2).

Exercici

Com haurien de ser les següents sessions?

  1. 2a setmana de la temporada: Adquisició de continguts, condicionament físic, baixa.
  2. Abans d'un partit: Recordatori de continguts, perfeccionament tècnic/tàctic/estratègic, baixa o alta.
  3. Càrrega: Adquisició o fixació de continguts, perfeccionament tècnic/tàctic/estratègic, alta.
  4. Activació: Adquisició o fixació o recordatori de continguts, perfeccionament tècnic/tàctic/estratègic, mitjana.
  5. Recuperació: Qualsevol, qualsevol, baixa.

L'Avaluació

Pot ser de la temporada, d'un macrocicle, d'un mesocicle, d'un microcicle, d'una sessió, d'una tasca, d'un jugador o d'un equip.

Principis de l'Avaluació

  1. S'ha de fer de forma continuada i sistemàtica.
  2. Des de diferents prismes: tècnic, tàctic, físic i psicològic.
  3. Participació de tot l'equip tècnic: Entrenador, preparador físic, ajudants, director tècnic.
  4. Avaluar per a canviar i seguir creixent.

Mètodes d'Avaluació

  • Objectiu: Tests o proves estandarditzades. No hi ha judici de l'entrenador, és exacta.
  • Subjectiu: Es basa en el criteri de l'entrenador, a partir de l'observació directa de la pràctica. S'ha de tenir molt clar què es vol avaluar.

Exemple: Com avaluar la fatiga d'un esportista? Recuperació orgànica (objectiva), recuperació de rendiment (subjectiva).

Tipus d'Avaluació segons la Temporada

  1. Avaluació inicial: Per saber el nivell dels jugadors i ajustar bé els objectius individuals i d'equip.
  2. Avaluació progressiva o formativa: Permet comparar el moment actual amb el moment inicial.
  3. Avaluació final: Per saber si s'han assolit els objectius.

Instruments per a Registrar l'Avaluació

  1. Registre descriptiu: Anotar el que observem. Exemple: (Subjectiu) Com juga sense pilota.
  2. Llistes de seguiment: Ítems que es valoren amb sí/no. Exemple: (Objectiu) Finalitza amb la dreta (sí/no), finalitza amb l'esquerra (sí/no).
  3. Escales de puntuació:
    • Qualitativa (molt bé, bé, correcte, malament)
    • Quantitativa (si és objectiu) (de l'1 al 10)
  4. Escales gràfiques: S'assenyala en un gràfic el nivell assolit (percentatge). Exemple: (Objectiu) Encert de 3, de 10 tirs, quants ha encistellat. (Subjectiu) En un partit, percentatge d'actitud: esforç 0-100%, companyonia 0-100%.
  5. Escales descriptives: Es desglossen els elements significatius del que volem avaluar (un fonament) i es va atorgant el nivell d'assoliment a cadascun (alguna cosa que no es pugui respondre amb sí o no). Exemple: (Subjectiu) El bot en passar el bloqueig.

Entradas relacionadas: